  • 1. Data: 2002-08-05 17:01:43
    Temat: Zwrot faktury
    Od: "Lucjan" <l...@p...onet.pl>

    Witam

    Zwrócono nam fakturę, którą dostarczyliśmy wcześniej osobiście do naszego
    odbiorcy razem z zakupionym przez nich sprzętem. Faktura jest z nie
    podpisana i z adnotacją "bez księgowania". Jest tydzień po terminie zapłaty,
    podstawą zwrotu jest prośba o wyjaśnienie różnic między naszą ofertą a
    dostawą. Mamy podpisana umowę i protokół odbioru, sprzęt pracuje u nich już
    trzy tygodnie.
    Czy takie działania naszego odbiorcy są zgodne z prawem ? Kiedy można
    odesłać fakturę ?

    Lucjan

  • 2. Data: 2002-08-05 18:06:44
    Temat: Re: Zwrot faktury
    Od: Krzysztof Krajewski <t...@n...lubi.spamu.pl>

    Dnia Mon, 5 Aug 2002 19:01:43 +0200, "Lucjan"
    <l...@p...onet.pl> napisał(a):

    >Kiedy można odesłać fakturę ?

    Nigdy. Można wystawić co najwyżej korektę. Raz dostarczona klientowi
    faktura (podpisana lub z oświadczeniem) nie powinna do was powrócić.
    Odeślijcie ją.

    Pozdrawiam
    TeDe

    --
    Pozdrawiają: tede, małpa, techsmar, kropka, tychy, kropka, pl

    http://www.e-upr.org

  • 3. Data: 2002-08-05 22:19:07
    Od: "Lucjan" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Krajewski" <t...@n...lubi.spamu.pl> napisał w
    wiadomości news:rhftkuka3i3jhlj6bmdfrnrl6ptch6cj5e@4ax.com...

    > Nigdy. Można wystawić co najwyżej korektę. Raz dostarczona klientowi
    > faktura (podpisana lub z oświadczeniem) nie powinna do was powrócić.
    > Odeślijcie ją.

    No właśnie w tym sęk. Odesłali nie podpisaną.

  • 4. Data: 2002-08-06 10:01:42
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Lucjan" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam

    Posze "z glowy czyli z niczego"

    > Zwrócono nam fakturę, którą dostarczyliśmy wcześniej osobiście do naszego
    > odbiorcy razem z zakupionym przez nich sprzętem. Faktura jest z nie
    > podpisana i z adnotacją "bez księgowania".

    Faktura jest potweirdzeniem FAKTU sprzedarzy. Do siedniu dni
    po wydaniu towaru mieliscie obowiazek ja wystawic - i wystawiliscie.

    Jesli odbiorcy sie cis nie podobalo, mogl nie odbierac towaru...

    No ale moze towar byl OK a faktura podaje inne kwoty inz oferta?

    Nie wolno wam legalnie zmienic tej faktury, mozecie dokonac korekty.

    > Jest tydzień po terminie zapłaty,
    > podstawą zwrotu jest prośba o wyjaśnienie różnic między naszą ofertą a
    > dostawą.

    Ja bym zadzwonil i sprobowal wyjasnic, ze zwrocic faktore mogliz towarem,
    a skoro towar wzieli to moga wystawic note do faktury, lub zarzadac korekty
    jako ze faktura nie jest zgodna z oferta....
    Natomiast wy mozecie im wystawic korekte, ale jesli nie zaksieguja tej
    faktury ktora jest,
    to niechmaja pretensje do siebie, ze zostana z VAT "nie do odliczenia".

    > Mamy podpisana umowę i protokół odbioru, sprzęt pracuje u nich już
    > trzy tygodnie.
    > Czy takie działania naszego odbiorcy są zgodne z prawem ? Kiedy można
    > odesłać fakturę ?

    Jesli nie doszlo do sprzedarzy.

    Gdyby np wyslal pan te faktore do mnie, ja bym ja odeslal.

    Oczywiscie nektore firmy inezgodnie z prawem "zmieniaja faktore",
    ale ustawa wyraznie tego zakazuje.

    > Lucjan

    Boguslaw

  • 5. Data: 2002-08-06 13:16:02
    Od: Krzysztof Krajewski <t...@n...lubi.spamu.pl>

    Dnia Tue, 6 Aug 2002 12:01:42 +0200, "Boguslaw Szostak"
    <b...@u...agh.edu.pl> napisał(a):

    >Jesli nie doszlo do sprzedarzy.

    Warunkiem sprzedaży jest nie tylko przekazanie rzeczy (z
    przeniesnieniem na kupującego własności rzeczy), ale również to, iż
    kupujący musi za tą rzecz zapłacić. Tutaj nie doszło do zapłaty, a
    nawet klient nie zobowiązał się do tego, by to uczynić (nie podpisał
    faktury, która jest jednocześnie wezwaniem do zapłaty).

    Pozdrawiam
    TeDe

  • 6. Data: 2002-08-06 13:29:06
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Krzysztof Krajewski" <t...@n...lubi.spamu.pl> wrote in message

> [...]
    > nawet klient nie zobowiązał się do tego, by to uczynić (nie podpisał
    > faktury, która jest jednocześnie wezwaniem do zapłaty).

    To wszystko pewnie i prawda na gruncie prawa cywilnego...
    lecz jest ustawa o VAT i ustawy jej towarzyszace.
    Klient podpisal umowe, dostal fakture i towar, towar odebral...

    Mysli Pan, ze dostawca moze fakture ANULOWAC ?
    W ustawie nie ma takiej mozliwosci, choc jest w orzecznisctwie...

    > Pozdrawiam
    > TeDe

    Boguslaw

  • 7. Data: 2002-08-06 14:09:17
    Od: Krzysztof Krajewski <t...@n...lubi.spamu.pl>

    Dnia Tue, 6 Aug 2002 15:29:06 +0200, "Boguslaw Szostak"
    <b...@u...agh.edu.pl> napisał(a):

    >Mysli Pan, ze dostawca moze fakture ANULOWAC ?

    Nie może, a klient nie powinien tej faktury w tym przypadku odsyłać.
    Mógł wystawić notę lub zażądać wystawienia korekty.

    Proponuję więc odesłanie faktury potraktować jako żądanie wystawienia
    korekty, taką korektę (po wcześniejszych ustaleniach) wystawić i
    odesłać wraz z oryginałem do klienta. Jakby co zawsze można wystawić
    duplikat faktury - koniecznie z naniesieniem daty wystawienia
    doplikatu (!) oczywiście wraz z datą rzeczywistej sprzedaży.

    Pozdrawiam
    TeDe

  • 8. Data: 2002-08-06 16:13:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Warunkiem sprzedaży jest nie tylko przekazanie rzeczy (z
    > przeniesnieniem na kupującego własności rzeczy), ale również to, iż
    > kupujący musi za tą rzecz zapłacić.

    Zbyt piękne, żeby było prawdziwe :-))

    Tutaj nie doszło do zapłaty, a
    > nawet klient nie zobowiązał się do tego, by to uczynić (nie podpisał
    > faktury, która jest jednocześnie wezwaniem do zapłaty).

    Ale podpisał protokół odbioru rzeczy i umowę.
    Nie wiemy jaka była umowa, więc na razie nic
    nie wiadomo.

  • 9. Data: 2002-08-08 10:19:57
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    > Nie może, a klient nie powinien tej faktury w tym przypadku odsyłać.
    > Mógł wystawić notę lub zażądać wystawienia korekty.

    No wlasnie.

    W odeslaniu faktury dopatruje sie zlosliwego potraktowania partnera,
    dlatego mysle, ze trzebaby sprawe spokojnie sprobowac wyjasnic...

    jesli faktura jest niezgodna z oferta, wystawic fakture korygujaca na zgodna
    i wyslac obie.

    Boguslaw

  • 10. Data: 2002-08-08 19:32:10
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Lucjan" <l...@p...onet.pl> napisał:

    >Mamy podpisana umowę i protokół odbioru, sprzęt pracuje u nich już
    >trzy tygodnie.
    Czyli umowa została dokonana i zwrot faktury nie jest mozliwy.
    Ostatnio pisano na ten temat w Gazecie Prawnej - oto fragment
    " Kluczowym stwierdzeniem zawartym w pismie Ministerstwa Finansów jest
    to, że faktura może być anulowana wtedy, kiedy nie doszło do
    realizacji umowy sprzedaży. W sytuacji gdy dojdzie do realizacji
    takiej umowy, jedynym sposobem dokonywania poprawek w dokumentach
    finansowych jest korekta lub nota. [...] Na podstawie dotychczasowego
    orzecznictwa można sformułować wniosek, że NSA dopuszcza możliwosc
    anulowania faktury przy zachowaniu dwóch warunków. Po pierwsze –
    anulowana może zostać faktura, którą wystawiono w związku z
    transakcją, która faktycznie nie miała miejsca (czyli faktura taka nie
    dokumentuje sprzedaży). Po drugie – można anulować tylko taką fakturę,
    która została sporządzona, a nie wystawiona. Z orzecznictwa wynika, że
    przez wystawienie faktury należy rozumieć wprowadzenie jej do obrotu
    prawnego, czyli wręczenie nabywcy.

    Artur Golański