  • 1. Data: 2004-08-15 20:58:41
    Temat: Zostałem oszukany. Co robić?
    Od: slawek<e...@w...pl>

    Witam.
    Padłem ofiarą oszustwa na aukcji internetowej. Wpłaciłem sprzedawcy
    430zł za Nokię 3100 a on przysłał mi samo pudełko, ładowarkę,
    instrukcję oraz gwarancję.
    Telefon na 100% nie zaginłął po drodze na poczcie gdyż nie było
    śladów otwierania paczki i waga z dowodu nadania zgadzała się z wagą
    paczki która przyszła (420g)
    Dodatkowo paczkę otwierałem razem z kolegą, więc mam nawet
    świadka.
    Cały czas upiera się że wysłał wszystko z telefonem. Najpierw wymyślał
    jakieś bajki że komuś dał żeby wysłał, potem że on wysyłał.
    Rozmawiałem też z jego matką, ona twierdzi że syn jest uczciwy i jest
    pewna że wysłał. Oboje są uparci i mówią żebym sobie zgłaszał sprawę
    na policję do sądu i gdzie tylko chcę...

    A oto dokładna historia transakcji:

    1 sierpnia 2004 (niedziela)
    za pomocą konta w Allegro "extrasprzedawca_" zakupiłem na aukcji
    29023796 u sprzedającego "daniel_mazur" telefon komórkowy Nokia
    3100. Ze sprzedawcą uzgodniłem cenę 430zł po czym on zakończył
    aukcję z moją najwyższą ofertą.
    Dane podane w Allegro (Daniel M., Kielce) były tylko danymi kolegi, w
    rzeczywistości sprzedającym był Adrian B.,Kielce) z którym ustalałem
    cenę i na którego konto wpłaciłem pieniądze. On już wcześniej
    posiadał konto na Allegro o nazwie "adrian_bysiak" jednak jest ono
    zawieszone.

    2 sierpnia 2004 (poniedziałek)
    wpłaciłem pieniądze przelewem poprzez internet na konto wskazane
    przez sprzedającego
    dzwoniłem do Adriana B. pytając czy pieniądze dotarły i kiedy wysyła.
    On odpowiedział że kasa doszła i wysyła jeszcze dziś priorytetem

    3 sierpnia 2004 (wtorek)
    paczka z telefonem nie przyszła.

    4 sierpnia 2004 (środa)
    paczka z telefonem nie doszła. Nawiązałem ze sprzedającym rozmowę
    na gadu-gadu podczas której zapewnił mnie, iż wysłał paczkę wczoraj
    (nie priorytetem), ponieważ w poniedziałek mu się zepsuło auto, a nie
    priorytetem ponieważ zabrakło mu 1zł dopłaty do priorytetu. Zapewniał
    mnie że paczka musi przyjść.

    5 sierpnia 2004 (czwartek)
    zauważyłem że konto "daniel_mazur" zostało zawieszone. paczka
    nadal nie przyszła. telefon komórkowy Adriana B. był wyłączony, na
    gadu-gadu prosiłem go o skan dowodu nadania, napisał że postara
    się mi go zeskanować i przesłać, jadnak wieczorem dostałem
    odpowiedź iż nie ma możliwości u nikogo zeskanować.

    6 sierpnia 2004 (piątek)
    paczka dotarła, poszłem wraz z kolegą na pocztę ją razem odebrać.
    Otworzyliśmy ją a w środku nie było telefonu, lecz samo pudełko,
    ładowarka, instrukcja i gwarancja. Poszliśmy zaraz do sklepu zważyć
    czy waga rzeczywista zgadza się z tą na naklejce adresowej, zgadzała
    się stąd wniosek iż to co zostało wysłane w paczce dotarło tutaj.
    próbowałem zadzwnonić do sprzedającego Adriana B. ale telefon
    komórkowy nie odpowiadał, zadzwoniłem na informację TP po numer
    domowy, tam odebrał Adrian B. i podczas rozmowy mówił, iż telefon
    znajdował się w paczce którą wysłał. Gdy powiedziałem mu o wadze
    paczki, powiedział, iż telefon wysyłał jego pracownik i się dowie co i
    jak, da znać jutro (tj. w sobotę)

    7 sierpnia 2004 (sobota)
    rano dzwonię do domu, odebrała matka B., powiedziała iż syna nie
    ma w domu i nie było całą noc, nigdy to mu się nie zdarzało, że się
    martwi. Ja przedstawiłem jej sytuację, ona obiecała się czegoś
    dowiedzieć i oddzwonić na podany przezemnie numer.
    zadzwoniłem ponownie do domu, telefon odebrał Adrian B. (poznałem
    po głosie) podał się za swojego ojca.
    zadzwoniłem do domu Daniela M., właściciela konta, tam
    dowiedziałem się iż Adrian B. korzystał z konta bez zgody właściciela
    tj. Daniela M. Matka Daniela powiedziała, iż Adrian to taki "gagatek i
    cwaniaczek" tak jak cała jego rodzina.
    Próbowałem się dodzwonić do domu B. jednak nikt nie odbierał
    telefonu.

    8 sierpnia 2004 (niedziela)
    kilkakrotnie dzwoniłem do domu B. jednak nikt nie odbierał.

    9 sierpnia 2004 (poniedziałek)
    złożyłem zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na Policji

    Kompletnie nie znam się na prawie, dlatego proszę o informację co
    jeszcze mogę zrobić.
    Mam też pytanie czy policja może w tej sprawie coś zrobić (jeśli tak to
    co? przesłuchają go, powie że wysłał i co dalej?), czy mogę zgłosić
    sprawę do sądu (jakiego? jakie będą koszty? jaka szansa na wygranie
    sprawy?)
    Interesuje mnie odzyskanie pieniędzy, czy jest na to jakaś realna
    szansa?
    Dodam, iż sprzedawca ma 19 lat i jest zameldowany pod adresem
    podanym w Allegro. Mam z nim kontakt telefoniczny i meilowy.

    Z góry dziękuję za wszystkie porady.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-08-15 21:12:47
    Temat: Re: Zostałem oszukany. Co robić?
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Kompletnie nie znam się na prawie, dlatego proszę o informację co
    > jeszcze mogę zrobić.

    Wygląda na to że masz sporo danych o kontrahencie co zwiększa
    szansę na ukaranie go za to co zrobił.
    W tej chwili mogę polecić Ci jak najściślejszą współpracę z Policją (w
    tym naciskanie na nich jeśli będą się ociągać w robocie)
    Skazanie w Sądzie karny bardzo ułatwiłoby m.in. odzyskanie pieniędzy
    (np. już w procesie karnym)
    Na marginesie pozostawiam rozważania czy nasz "gagatek" jest
    wypłacalny

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2004-08-15 21:21:35
    Od: slawek<e...@w...pl>

> [...]
    > W tej chwili mogę polecić Ci jak najściślejszą współpracę z Policją (w
    > tym naciskanie na nich jeśli będą się ociągać w robocie)

    Czyli mam się na bieżąco dowiadywać co się dzieje w sprawie tak?

    > Skazanie w Sądzie karny bardzo ułatwiłoby m.in. odzyskanie
    pieniędzy
    > (np. już w procesie karnym)

    Możesz mi dokładniej wyjaśnić bo niebardzo rozumiem...

    > Na marginesie pozostawiam rozważania czy nasz "gagatek" jest
    > wypłacalny

    Myślę że tak:)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-08-15 21:22:48
    Od: "fondi" <c...@o...pl>

    > Z góry dziękuję za wszystkie porady.

    co robic ? obserwowac ile czasu zajmie policji dojscie
    do konkluzywnych wnioskow :-) przesluchaja kolege
    z ktorym byles na poczcie i otwierales paczke a potem
    tamtych obu po drugiej stronie transakcji .... potem
    przypuszczalnie zrobia rewizje u cwaniaka i nic nie
    znajda ... jesli sprawa nie zostanie umorzona z braku
    dowodow to trafi do sadu jako poszlakowa ... w sumie
    chyba ze gosciu zostawil gdzies slady np. sprzedal ten
    telefon jeszcze komus i ma przelew na koncie ...
    badz dobrej mysli ale uzbroj sie w zelazna cierpliwosc
    bo to bedzie trwac w polskich warunkach lata :-)

  • 5. Data: 2004-08-15 21:27:44
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Czyli mam się na bieżąco dowiadywać co się dzieje w sprawie tak?

    Oczywiście. I przekazywać Policji wszelkie posiadane informacje

    Jeśli facet świadomie wysłał Ci lipny towar to grozi mu teoretycznie od
    6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności (art. 286 § 1 k.k.) więc nie
    powinni tego traktować jako drobiazg

    > pieniędzy
    >
    > Możesz mi dokładniej wyjaśnić bo niebardzo rozumiem...

    Jeśli sprawa trafi do sądu karnego (zakładam że z zarzutem z art. 286
    § 1 k.k.) będziesz mógł złożyć Sądowi ustnie bądź na piśmie wniosek
    o zobowiązanie oskarżonego w razie skazania do naprawienia szkody
    (wystarczy jedno zdanie - nie musisz pisać pozwu czy męczyć się z
    innymi wymogami procedury cywilnej, a punkt w ewentualnym wyroku
    Sądu karnego dot. zobowiązania do naprawienia szkody podlega
    normalnej egzekucji łącznie z komornikiem)
    Jest to chyba najprostrzy sposób uzyskania odszkodowania na drodze
    sądowej

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-08-15 21:28:04
    Od: slawek<e...@w...pl>

    Lata? O kurcze!

    Czyli na policje niemam co liczyc tak?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-08-15 21:29:03
    Od: "Realista" <r...@o...pl.USUNTO>

    Wystap do allegro o namiary gdzie policja ma sie zglaszac po logi polaczen
    itp.
    Zglos na policje.
    Zachowaj kompletne opakowanie razem z papierem (telefon wazy prawie 90g
    czyli bedzie "widac" ze go nie bylo
    Wystap w allegro.pl o odszkodowanie. (dostaniesz max 300 pln).
    i tyle
    nie uwazales. Gostek ma 18 pozytywnych komentarzy z czego 15 nagle mu sie
    pojawilo w ostatnim miesiacu na aukcjach za 1zl i w aukcjach lamiacych
    regulamin allegro bo zostaly usuniete przez obsluge allegro.

    O wiecej szczegolow pytaj na alt.pl.allegro tam juz to przerabiali wiele
    razy.

  • 8. Data: 2004-08-15 21:31:57
    Od: slawek<e...@w...pl>

> [...]
    > normalnej egzekucji łącznie z komornikiem)
    > Jest to chyba najprostrzy sposób uzyskania odszkodowania na

    Jak sprawa może trafić do sądu karnego? Czy policja tam przekaże
    sprawę czy ja gdzies mam się udać?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2004-08-15 21:33:08
    Od: Dredd<...@...pl>

    > potem
    > przypuszczalnie zrobia rewizje u cwaniaka i nic nie
    > znajda ...

    A po co robić rewizję?

    > trafi do sadu jako poszlakowa ...

    Nie jest chyba aż tak tragicznie
    Jedyny problem jaki widzę to wykazanie że facet celowo a nie np.
    przez roztargnienie wysłał niekompletny towar.
    Inna sprawa że gdyby zrobił to przypadkiem już by pewnie dosłał
    brakujący telefon.

    > chyba ze gosciu zostawil gdzies slady

    Nadał paczkę o określonej wadze. Jak sądzę zostawił też ślady w
    internecie. Poza tym sprawa wygląda dość obiecująco bo wygląda na to
    że gość jest znany z imienia nazwiska adresu itp. To korzystna
    okoliczność

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2004-08-15 21:34:53
    Od: slawek<e...@w...pl>

> [...]
    > itp
    > Zglos na policje.
    > Zachowaj kompletne opakowanie razem z papierem (telefon wazy

    Tak zrobiłem.

    > Wystap w allegro.pl o odszkodowanie. (dostaniesz max 300 pln).
    > i tyle

    Niestety nie spełniam wszystkich wymogów

> [...]
    lamiacych
    > regulamin allegro bo zostaly usuniete przez obsluge allegro.

    Mówił że miał konto ponad 100 pozytywów ale chwilowo zablokowane...
    Tu popełniłem błąd, decydując się na zakup.

    > O wiecej szczegolow pytaj na alt.pl.allegro tam juz to przerabiali wiele
    > razy.

    Pytam tu, gdyż chodzi mi wyłącznie o porady prawne co mam poczynić,
    aby wykorzystać wszystkie dostępne środki, by odzyskać pieniądze.

    -> http://usenet.pomocprawna.info