  • 1. Data: 2004-08-26 19:43:13
    Temat: Zniszone opakowanie=zniszczony towar?
    Od: "Paweł Stankiewicz" <s...@g...pl>

    Witam!

    Dziś w Tesco (w Poznaniu na Mrągowskiej) zobaczyłem lampkę rowerową za 8 zł,
    chińskiej produkcji. Już chciałem sobie ją kupić, gdy zachciało mi się
    upewnić czy na pewno jest diodowa. Rozerwałem opakowanie-porządnie zgrzane
    tworzywo, więc trochę się z tym namęczyłem. Gdy wyjełem lampkę zauważyłem, że
    mocowanie jest nie takie jakie mi wydałwo sie, że jest, więc odłożyłem na
    półkę. Przy wyjściu zgarneła mnie ochrona i chciała, żebym zapłacił za
    lampkę, bo zniszyłem towar, bo ze zniszczonym perfidnie opakowaniu nikt już
    tego nie kupi. Ja na to mniej więcej tak:
    -Czy Pan wie, że sprzedawca ma obowiązek przed sprzedażą zademonstrować, że
    towar jest w pełni sprawny? (Tu zwracam się z pytaniem do szacownego gremium,
    czy mam rację i co z tego wynika dla sprawy (sądowej)).
    -To trzeba było zwrócić się do sprzedawcy (Dobre sobie. Dotychczas nie
    spotkałem w Tesco sprzedawcy (oprócz mięs, alkoholi i RTV), a nie ustawiacza
    towaru, który wie coś więcej na temat sprzedawanych towarów).
    -A po co? Żeby rozerwał opakowanie?
    -Mamy specjalne egzemplarze do prezentacji
    -A dlaczego nie ma ich na półce?
    -Boby już ich nie było...Ktoś by sobie włożył do kieszeni...
    -Z opakowaniem też można włożyć do kieszeni-ze śmiechem
    -Płaci Pan czy nie?
    -Zapłacę, jak Pan pokaże ten egzemplarz do prezentacji.
    -No to wzywamy policję.
    Przyjechała policja. Jeden zrobił notatkę służbową-policjanci też twierdzą,
    że zniszczenie opkowania to jest zniszczenie towaru i pewnie tak sobie
    zapisał. Ochroniarz dał mi coś do podpisania, ale odmowiłem, gdy doszedłem do
    połowy pierwszej strony, bo napisał, że dane osobowe zostały ustalone na
    podstawie dowodu osobistego, co było nieprawdą. Po dowód wróciłem do domu z
    policjantami.,,Dowód przestępstwa" został w sklepie-czy to może mieć jakieś
    znaczenie dla sprawy? Teraz mam dostać wezwanie na komendę, ale policjant nie
    potwierdził jasno czy to po to, aby złożyć zeznanania.
    Może ktoś z grupowiczów wie, co mnie teraz czeka? Czy to ma być sprawa karna
    czy cywilna? Czy według prawa opakowanie towaru jest jego częścią? Na jakie
    paragrafy mogę sie powaołać? Ewentualnie mogę im zapłacić za znisczenie
    opakowania, ale nie towaru. Słyszałem coś o sprawie zniszczoengo nożyka (czy
    opakowania do niego) za 1,5 zł. Czy to była anlalogiczna sytuacja i jak się w
    koncu skończyła i ewentualnie gdzie o tym mogę poczytać.
    Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi
    Paweł Stankiewicz

  • 2. Data: 2004-08-26 19:56:26
    Temat: Re: Zniszone opakowanie=zniszczony towar?
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Może kto=3F z grupowiczów wie, co mnie teraz czeka? Czy to ma być sprawa karna
    > czy cywilna? Czy według prawa opakowanie towaru jest jego czę=3Fci=3F? Na jakie

    Ja omijam takie towary z daleka .... tak samo jak macane chleby ;-)))

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2004-08-26 20:08:35
    Od: "Paweł Stankiewicz" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    KrzysiekPP <k...@n...op.pl> napisał(a):

    > Ja omijam takie towary z daleka .... tak samo jak macane chleby ;-)))
    Mocno macanego chleba juz nie sprzeda sie (raczej). Natomiast rozerwane
    opakowanie mozna zastapic nowym-do tego wystarczy zgrzewarka, jesli nie u
    sprzedawcy to u dystrybutora. Poza tym beda mieli jeszcze 1 egzemplarz do
    prezentacji

    > Krzysiek, Krakow
    Paweł, Poznań

  • 4. Data: 2004-08-26 20:24:53
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Paweł Stankiewicz wrote:
> [...]
    > lampkę, bo zniszyłem towar, bo ze zniszczonym perfidnie opakowaniu nikt już

    MZ towaru nie zniszczyłeś, zniszczyłeś jego opakowanie (to też rzecz
    należąca do sprzedawcy). Odpowiadać będziesz za wykroczenie z art.124§1
    kodeksu wykroczeń. Prawdopodobnie skończy się w sądzie grodzkim.
    Jeśli tak będzie, to zwróć uwagę, że jest to wykroczenie ścigane na
    wniosek pokrzywdzonego. Czasem takiego brakuje, a wtedy postępowanie
    powinno być umorzone. Ponadto wniosek taki powinien być złożony przez
    uprawnioną osobę - wątpię czy jest nią ochroniarz. Ale tego argumentu
    proponowałbym użyć dopiero w sądzie.

    > Teraz mam dostać wezwanie na komendę, ale policjant nie potwierdził jasno czy to po
    to, aby złożyć zeznanania.

    Zostaniesz przesłuchany, a potem sprawa zapewne trafi do sądu. A tam
    możesz jeszcze próbowac argumentu, że czyn nie był społecznie szkodliwy.
    Ale to bardzo słaby argument.
    Gdybym ja miał wydawać wyrok pewnie zostałbyś ukarany karą nagany ;)

    KG

  • 5. Data: 2004-08-26 20:45:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Stankiewicz" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    Na przyszłość z takim towarem do sprawdzenia idzie się do Biura Obsługi
    Klienta. I to oni maja problem, a nie Ty.

  • 6. Data: 2004-08-26 21:30:37
    Od: "Pawel" <P...@w...pl>

    Przed laty slyszalem o podobnym przypadku ale w Niemczech.Tam sad uznal ze
    sklep nie ma prawa zadac za caly towar a jedynie za zniszczone
    opakowanie.Moze w polsce podobnie sa uzna.

  • 7. Data: 2004-08-26 22:28:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cglegh$ps3$1@inews.gazeta.pl>, Paweł Stankiewicz wrote:
    > -Czy Pan wie, że sprzedawca ma obowiązek przed sprzedażą zademonstrować, że
    > towar jest w pełni sprawny? (Tu zwracam się z pytaniem do szacownego gremium,
    > czy mam rację i co z tego wynika dla sprawy (sądowej)).

    Masz rację, ale Ty nie jesteś tym sprzedawcą. Wejdziesz w kompetencje
    sędziego na czekającej Cię pewnie rozprawie jak ten się np. spóźni 10 min?
    :)

    > -To trzeba było zwrócić się do sprzedawcy (Dobre sobie. Dotychczas nie
    > spotkałem w Tesco sprzedawcy (oprócz mięs, alkoholi i RTV), a nie ustawiacza
    > towaru, który wie coś więcej na temat sprzedawanych towarów).

    A musi wiedzieć aby otworzyć opakowanie? :) A jeśli odmówi to możesz
    powiadomić Inspekcję Handlową.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-08-27 00:06:44
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia czw 26. sierpnia 2004 22:08 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Paweł Stankiewicz:

> [...]
    > sprzedawcy to u dystrybutora. Poza tym beda mieli jeszcze 1 egzemplarz do

    I co? Za nich chcesz decydować i dyktować im, jak mają pakować towar?
    Kurcze, skąd się biorą tacy ludzie? Przyszedłeś, bezczelnie zniszczyłeś i
    jeszcze narzekasz. Jak chciałeś sprawdzić, trzeba było poprosić obsługę.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder (numer seryjny #231723)
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 9. Data: 2004-08-27 00:10:45
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia pią 27. sierpnia 2004 00:28 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Marcin Debowski:

    > A musi wiedzieć aby otworzyć opakowanie? :) A jeśli odmówi to możesz
    > powiadomić Inspekcję Handlową.

    Moment! To sprzedawca ma obowiązek otwierać opakowania na życzenie klienta?
    To jak chcę sprawdzić jak wyglądają Delicje w środku, to ma otworzyć? A np.
    program? Ma rozfoliować i rozplombować pudełko, bo chcę oglądać co jest w
    środku?

  • 10. Data: 2004-08-27 00:40:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cglu69$juh$7@serwus.bnet.pl>, Tristan Alder wrote:
> [...]
    > program? Ma rozfoliować i rozplombować pudełko, bo chcę oglądać co jest w

    Formalnie? Wychodzi mi na to że tak.
    Art. 3, u.4. Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży
    odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie
    wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz
    funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.

    Trudno sprawdzić kompletność Delicji (czy są wszystkie :) bez otwierania
    opakowania. A tak mniej obsesyjnie, to miałem na myśli prezentację towaru.

    --
    Marcin