  • 1. Data: 2012-03-18 17:05:45
    Temat: Zmowa cenowa?
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    Witam,
    jak to jest z tą zmową cenową? Rozumiem sytuacje gdy jest kilku producentów
    podobnego towaru i ustalają podobne ceny bo ludzie i tak muszą coś wybrać
    gdyż nie mają alternatywy. Ale widzę, że jako zmowę cenową uznaje się też
    sytuację gdy jeden producent narzuca ceny minimalne na swoje wyroby dla
    detalistów. Czy faktycznie tak jest? Imo to powinna być sprawa tego
    producenta, klient nie będzie chciał to pójdzie do konkurencji.

    Pzdr.
    M.

  • 2. Data: 2012-03-18 19:16:03
    Temat: Re: Zmowa cenowa?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/18/2012 12:05 PM, Marian Paździoch wrote:
> [...]
    > minimalne na swoje wyroby dla detalistów. Czy faktycznie tak jest? Imo
    > to powinna być sprawa tego producenta, klient nie będzie chciał to

    Sprawą producenta jest po ile sprzeda towar detalistom.
    Ale sprawą producenta nie jest juz powiedzenie, jak będziesz sprzedawał
    poniżej stówy to nigdy już niczego u mnie nie dostaniesz.

  • 3. Data: 2012-03-19 09:24:49
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    > Sprawą producenta jest po ile sprzeda towar detalistom.
    > Ale sprawą producenta nie jest juz powiedzenie, jak będziesz sprzedawał
    > poniżej stówy to nigdy już niczego u mnie nie dostaniesz.

    A co z franczyzą? Przecież tam też producent sprzedaje to innej firmie - z
    którą ma podpisaną umowę franczyzy/licencji/czegokolwiek - i ustala ceny.

    Pzdr.
    M.

  • 4. Data: 2012-03-19 09:42:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Mar 2012, witek wrote:

    > Sprawą producenta jest po ile sprzeda towar detalistom.
    > Ale sprawą producenta nie jest juz powiedzenie, jak będziesz sprzedawał
    > poniżej stówy to nigdy już niczego u mnie nie dostaniesz.

    Pytanie czy można mu tego zabronic.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-03-19 10:01:56
    Od: spp <s...@g...pl>

    > Pytanie czy można mu tego zabronic.

    '
    Prawo ochrony konkurencji zabrania narzucania dystrybutorowi sztywnych i
    minimalnych cen odsprzedaży. Zakazane są nie tylko działania polegające
    na bezpośrednim ustaleniu ceny odsprzedaży w umowie (bez względu na jej
    formę) lub w korespondencji handlowej, lecz także wszelkiego rodzaju
    działania zmierzające pośrednio do uzyskania wpływu na poziom ceny na
    sklepowej półce. Do takich pośrednich zakazanych metod należą: ustalanie
    sztywnej marży dla dystrybutora; ustalanie maksymalnej wysokości rabatu,
    którego może udzielić dystrybutor; uzależnianie przyznania rabatu lub
    zwrotu kosztów promocji od zachowania określonego poziomu cen półkowych;
    wstrzymanie dostaw, nakładanie kar umownych lub rozwiązanie umowy za
    nieprzestrzeganie ceny odsprzedaży itp.

    Dozwolone jest natomiast pod pewnymi warunkami rekomendowanie cen
    odsprzedaży lub ustalanie maksymalnych cen odsprzedaży, o ile taka cena
    nie jest w istocie ukrytą ceną sztywną lub minimalną. Nie wystarczy
    zatem napisać w umowie, że cena odsprzedaży towaru jest jedynie ceną
    rekomendowaną, jeżeli dystrybutor na mocy innych uzgodnień umownych
    będzie nagradzany za przestrzeganie rekomendowanego poziomu cen (np.
    przyznaniem dodatkowego rabatu) bądź też karany za jego
    nieprzestrzeganie (np. wstrzymaniem dostaw).'

    --
    spp

  • 6. Data: 2012-03-20 10:26:01
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    a troche inna sytuacja....
    Jest dwóch operatorów internetu w pewnej miejscowosci.
    DOgadują sie i ustalacją te same ceny na całym rejonie...wydawać by sie mogło-
    zmowa cenowa..
    Ale na terenie tej miejscowosci jest też - niekonkurenycjny operator GSM ( plus
    i orange) czy ogolnopolska neostrada.
    Czy w takiej sytuacji mozna mowić o zmowie ?

  • 7. Data: 2012-03-20 14:41:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/20/2012 5:26 AM, BETON wrote:
> [...]
    > ( plus i orange) czy ogolnopolska neostrada.
    > Czy w takiej sytuacji mozna mowić o zmowie ?

    tak.

    dwie firmy sie dogadały co do wzajemnych cen.
    poczytaj na temat firm taksówkarskich we wrocławiu.
    Dostały kopa w d..., bo z jednej matrycy poszły wydurki naklejek z
    cenami dla różnych firm.