  • 1. Data: 2006-07-08 06:34:29
    Temat: Zasiedzenie nieruchomosci - proszę o pomoc
    Od: "Wanda Masztalska" <w...@g...pl>

    Sprawa nie dotyczy mnie,ale znanej mi od wielu lat niezbyt zamoznej i
    niezaradnej rodziny.
    Otóz rodzice tych ludzi bodaj w latach 20 ubieglego wieku nabyli na tzw.umowe
    plac,niewielki ok.1800 m2.Od ponad 30 lat oboje rodzice juz nie zyją.Przez
    conajmniej 50 lat zarowno za zycia jak i po smierci rodzicow nieruchomosc
    zajmowalo i uzytkowalo 2 z posrod 5 rodzenstwa.Podzielili sie umownie
    nieruchomością i pobudowali 2 niewielkie domy,ale zadne z nich nie zadbalo o
    zalatwienie fotmalnosci i wyprowadzenia stanu prawnego wlasnosci.Gdy wreszcie
    wystąpili do sądu o tzw. zasiedzenie sprawa sie pogmatwala.Jest jeden wyrok z
    2003r wydany przez sąd w Minsku Maz. i drugi wydany przez ten sam sąd z
    kwietnia 2006,z obu wynika,ze prawo do zasiedzenia obydwu dzialek znajdujących
    sie w Sulejowku mają: niezyjąca od 36 lat matka i 4 z posrod 5
    rodzenstwa.Jedna osoba z niewiadomych powodow zostala pominieta.Z 5 osob
    ,ktorym przyznano prawo do zasiedzenia matka i jedna z jej corek nie
    zyje.Przyznane wiec zostalo prawo do zasiedzenia 2 nieboszczykom.Zeby bylo
    dziwniej prawo do zasiedzenia przyznano od 1970r.W wyniku takich 2 postanowien
    jedna dzialka o pow.588 m2 przypada w 3/8 na niezyjącą matke a po 3/32 na 4 z
    posrod 5 rodzenstwa.Identycznie druga dzialka o pow.1267m2.Teraz jedna ze
    spadkobierczyn usiluje wydzielic przypadające jej częsci,ale w wymiarze
    lącznym, w taki sposob,jakby to byla jedna nieruchomosc,a nie dwie.
    Wszystko jest zagmatwane,ale prosze o odpowiedz,czy prawidlowe jest
    postanowienie,w ktorym prawo do zasiedzenia przyznano osobom od dawna
    niezyjącym,a takze osobom,ktore nie zamieszkiwaly ani nie uzytkowaly
    nieruchomosci.Ponadto czy prawidlowe jest,ze pominieto w postanowieniu jedno z
    dzieci przyznając prawo zasiedzenia pozostalym,mimo,ze nieruchomosci nie
    uzytkowali?

  • 2. Data: 2006-07-08 08:34:38
    Temat: Re: Zasiedzenie nieruchomosci - proszę o pomoc
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Wanda Masztalska napisał(a):
    > Wszystko jest zagmatwane,ale prosze o odpowiedz,czy prawidlowe jest
    > postanowienie,w ktorym prawo do zasiedzenia przyznano osobom od dawna
    > niezyjącym,

    tak, bo to one nabyły z mocy prawa własność w określonej chwili -
    orzeczenie sądu tylko to stwierdza
    od tego czasu nieruchomość należała do nich i podlegała dziedziczeniu]
    aby ustalić czyja i w jakiej części jest teraz należy przeprowadzić
    postępowanie spadkowe po zmarłych

    > a takze osobom,ktore nie zamieszkiwaly ani nie uzytkowaly
    > nieruchomosci.

    z jakiegoś powodu takie orzeczenie zapadło, z jakiego - nie jesteśmy
    jasnowidzami, sąd powinien wyjaśnić to w uzasadnieniu, a jeśli
    uczestnicy nie zgadzają się, to przysługiwała apelacja

    > Ponadto czy prawidlowe jest,ze pominieto w postanowieniu jedno z
    > dzieci przyznając prawo zasiedzenia pozostalym,mimo,ze nieruchomosci nie
    > uzytkowali?

    jw.

    KG

  • 3. Data: 2006-07-08 09:37:24
    Od: "Wanda Masztalska" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał(a):

> [...]
    > jasnowidzami, sąd powinien wyjaśnić to w uzasadnieniu, a jeśli
    > uczestnicy nie zgadzają się, to przysługiwała apelacja

    Serdecznie dziekuje za odpowiedz,ale w zwiazku z tym mam jeszcze jedno
    pytanie.Czy jezeli po osobach zmarlych jest zrobione postepowanie o
    stwierdzenie praw do spadku,ale nie bylo sprawy o podzial spadku,jedna ze
    spadkobierczyn moze wynając geodetę i wydzielac swoją /w jej rozumieniu /czesc
    z obu niezaleznych nieruchomosci i ządac wydzielenia czesci tylko z jednej z
    tych nieruchomosci w sytuacji, gdy zgodnie z postanowieniami sadu osoba zmarla
    ma w jednej i drugiej nieruchomosci udzial w 3/32 oraz prawo do czesci spadku
    po zmarlej innej osobie,ktorej rowniez przyznano prawo zasiedzenia w obydwu
    nieruchomosciach?Czy geodeta moze przystąpic do wydzielania czesci bez
    postanowienia o podziale spadku?

  • 4. Data: 2006-07-10 02:59:44
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Wanda Masztalska napisał(a):
> [...]
    > nieruchomosciach?Czy geodeta moze przystąpic do wydzielania czesci bez

    właśnie (po)dział spadku polega (może polegać) na wydzieleniu
    robienie tego samowolnie nie jest najlepszym pomysłem...

    KG