  • 1. Data: 2005-04-25 09:03:03
    Temat: Zakup ziemi - czy musze byc rolnikiem?
    Od: Konki <l...@w...pl>

    Witam!

    Wlasnie koncze studia (Politechnika Gdanska - Informatyka), moja
    dziewczyna za rok (Slupsk - Matematyka). W przyszlosci chcielibysmy
    otworzyc jakas dzialalnosc agroturystyczna, miec kilka koni itd. (moja
    dziewczyna jezdzi konno od 10 lat).

    Mamy na oku pewne miejsce w lesie z malym jeziorkiem ...

    Pytanie:
    1. Slyszalem ze weszla ustawa, ze tylko rolnicy moga kupowac ziemie -
    czy jest to prawda? Czy mozna jakos ten przepis ominac?
    2. Jesli tylko rolnik moze kupic ziemie - czy istnieja jakies proste
    sposoby zeby sie stac rolnikiem ?
    3. Czy, jezeli trzeba miec szkole, istnieja jakies szkoly gdzie mozna
    papier rolnika zdobyc eksternistycznie (w sumie pewnie i tak nie bedzie
    nas stac na taka ziemie szybciej niz za 2-3 lata, ale jesli by byla
    szkola gdzie moglbym tylko na egzaminy przyjezdzac to pewnie bym poszedl)

    Z gory dziekuje za odpowiedz

  • 2. Data: 2005-04-25 09:13:19
    Temat: Re: Zakup ziemi - czy musze byc rolnikiem?
    Od: " b" <b...@g...pl>

    Konki <l...@w...pl> napisał(a):

    > Pytanie:
    > 1. Slyszalem ze weszla ustawa, ze tylko rolnicy moga kupowac ziemie -
    > czy jest to prawda? Czy mozna jakos ten przepis ominac?

    To nieprawda. Każdy może kupić, tyle, że ma to nieco utrudnione. W chwili
    obecnej w przypadku kupowania nieruchomości rolnej przez nie-rolnika Agencji
    Nieruchomości Rolnych przysługuje prawo pierwokupu. Jeśli Agencja nie
    korzysta - kupujesz. A w 99,99% nie korzysta z braku funduszy na ten cel.

    Istnieją chyba jeszcze inne ograniczenia - np. wielkości gospodarstw do
    300ha,ale to Ciebie nie tyczy.

    pozdrawiam

    b.

  • 3. Data: 2005-04-25 10:04:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Konki wrote:

    > 1. Slyszalem ze weszla ustawa, ze tylko rolnicy moga kupowac ziemie -
    > czy jest to prawda? Czy mozna jakos ten przepis ominac?

    W ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego jest:

    osoba fizyczna posiada kwalifikacje rolnicze, jeżeli: 1) uzyskała
    wykształcenie rolnicze co najmniej zasadnicze lub wykształcenie średnie
    lub wyższe, lub 2) osobiście prowadziła gospodarstwo rolne lub
    pracowała w gospodarstwie rolnym przez okres co najmniej 5 lat

    Zwracam uwagę, że wykształcenie wyższe lub średnie nie musi być
    wykształceniem rolniczym.
    To chyba rozwiązuje twój problem

  • 4. Data: 2005-04-25 10:24:22
    Od: " b" <b...@g...pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał(a):

> [...]
    > pracowała w gospodarstwie rolnym przez okres co najmniej 5 lat
    >
    > Zwracam uwagę, że wykształcenie wyższe lub średnie nie musi być

    Nie rozwiązuje, bo oznacza to tylko, że posiada kwalifikajce rolnicze. Ale
    nie jest rolnikiem. Z tejże ustawy:

    Art. 6. 1. Za rolnika indywidualnego uważa się osobę fizyczną, będącą
    właścicielem lub dzierżawcą nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni
    użytków rolnych nieprzekraczającej 300 ha, prowadzącą osobiście gospodarstwo
    rolne, posiadającą kwalifikacje rolnicze, zamieszkałą w gminie, na obszarze
    której położona jest jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład tego
    gospodarstwa.

    2. Uważa się, że osoba fizyczna osobiście prowadzi gospodarstwo rolne, jeżeli
    podejmuje wszelkie decyzje dotyczące prowadzenia działalności rolniczej w tym
    gospodarstwie.

    Co nie zmienia faktu, że jak pisałem wyżej nie trzeba być rolnikiem, aby
    kupić grunty rolne. Tyle, że jak się jest już rolnikiem, to wyłączone jest
    prawo pierwokupu ANR. Jedyna różnica.

    regards

    b.