  • 1. Data: 2008-07-28 22:06:48
    Temat: Zakup samochodu i faktura Vat-marża
    Od: m...@i...pl

    Witam wszystkich serdecznie,

    przewertowałem wątki o zakupach samochodu i fakturach vat-marża
    (komisowych, jak mówią niektórzy).

    Zamierzam kupić taki samochód, chciałbym jednak upewnić się, że będę
    żądał od sprzedającego właściwego dokumentu.
    Z tego co zrozumiałem, jeśli np. cena sprzedaży samochodu to 200.000
    PLN, faktura powinna wyglądać na przykład w ten sposób: wartość brutto
    - 180.000, marża - 15600, vat - 4400.
    podaję wartości z palca, żeby przekazać moją wizję dokumentu.

    Chcę być w porządku w stosunku do wszystkich urzędów, uniknąć
    problemów przy rejestracji, jak i zabezpieczyć siebie w przypadku
    ewentualnych roszczeń w stosunku do sprzedającego.
    Jeśli, na przykład, sprzedający chce wystawić fakturę tylko na marżę
    plus VAT, powinienem chyba żądać umowy k-s na wartość brutto pojazdu,
    aby mieć dokument zaświadczający o zapłaconej przeze mnie, realnej
    sumie?
    Dodam, że jestem osobą fizyczną.

    Bardzo serdecznie dziękuję za porady.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2008-07-29 06:25:02
    Temat: Re: Zakup samochodu i faktura Vat-marża
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 28 Jul 2008 15:06:48 -0700, mwo napisał(a):

    > Z tego co zrozumiałem, jeśli np. cena sprzedaży samochodu to 200.000
    > PLN, faktura powinna wyglądać na przykład w ten sposób: wartość brutto
    > - 180.000, marża - 15600, vat - 4400.

    Nie. Na oryginale, który otrzyma nabywca nie będzie wyszczególnionej
    kwoty podatku VAT.

  • 3. Data: 2008-07-29 06:28:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 29 Jul 2008 06:25:02 +0000, jureq napisał(a):

    > Nie. Na oryginale, który otrzyma nabywca nie będzie wyszczególnionej
    > kwoty podatku VAT.

    Uzupełniam: nie będzie też kwoty marży. Będzie tylko wartość brutto i
    stawka VAT: 22%
    Poza tym coś jeszcze mylisz, bo raz piszesz "cena sprzedaży 200k" a raz
    "brutto 180k". To jest ta sama kwota (cena sprzedaży=brutto)

  • 4. Data: 2008-07-29 07:34:18
    Od: m...@i...pl

    On 29 Lip, 08:28, jureq wrote:

> [...]
    > Poza tym coś jeszcze mylisz, bo raz piszesz "cena sprzedaży 200k" a raz
    > "brutto 180k". To jest ta sama kwota (cena sprzedaży=brutto)

    Ok, w moim niewysłowionym i obrzydliwy lenistwie, nie raczyłem
    podejrzeć wzoru powyższej faktury.
    Teraz jej prostota jest dla mnie jasna.

    Zmyliło mnie to, że w postach, które czytałem, ktoś otrzymał fakturę
    tylko na kwotę "marży komisowej"
    a nie rzeczywistej, zapłaconej, wartości samochodu.

    Pozdrawiam i dziękuję

    Marcin

  • 5. Data: 2008-07-29 08:50:47
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 29 Jul 2008 00:34:18 -0700, mwo napisał(a):

    > Zmyliło mnie to, że w postach, które czytałem, ktoś otrzymał fakturę
    > tylko na kwotę "marży komisowej"
    > a nie rzeczywistej, zapłaconej, wartości samochodu.

    Wytłumaczenie jest proste. ^Taka a nie inna konstrukcja faktury VAT-Marża
    dała okazję oszustom do nabierania mniej kumatych klientów. Klient płaci np
    50k PLN i dostaję fakturę na 10k PLN o nazwie "Faktura VAT-Marża". I
    takiemu klientowi wydaje się, że wszystko jest OK, bo myśli, że faktura
    obejmuje tylko marżę. W ten sposób sprzedawca zaniża obroty, a problemy
    dla klienta zaczynają się w wypadku gdy trzeba z jakiegoś powodu
    (reklamacje, wady prawne) odzyskać pieniądze za zakupiony samochód.

  • 6. Data: 2008-07-30 23:44:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jul 2008, jureq wrote:

    > Wytłumaczenie jest proste. ^Taka a nie inna konstrukcja faktury VAT-Marża
    > dała okazję oszustom do nabierania mniej kumatych klientów. Klient płaci np
    > 50k PLN i dostaję fakturę na 10k PLN o nazwie "Faktura VAT-Marża".

    Z drugiej strony, jeśli dostaje np. f-rę na 40 kzł "VAT-zw" plus
    (osobna pozycja) 8196,72zł marzą plus 22% VAT to (o ile sam tytuł
    NIE zawiera słowa "marża" :)) wszystko IMO wygląda OK.
    Art.120.14 IMHO.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-08-01 11:30:15
    Od: gosmo <g...@p...onet.pl>

    jureq pisze:

> [...]
    > Poza tym coś jeszcze mylisz, bo raz piszesz "cena sprzedaży 200k" a raz
    > "brutto 180k". To jest ta sama kwota (cena sprzedaży=brutto)

    Wg rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 maja 2005r (Dz. U. Nr 95,
    poz. 797, 798), rozdz. 4, par. 9 pkt 6 na fakturze musi być "cena towaru
    lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto)". Co oczywiście
    stoi w sprzeczności z tym, że paragony się wystawia inaczej a fakturę do
    paragonu należy również wystawić w przypadku gdy klienta sobie zażyczy i
    wtedy inaczej może wyjść wartość dokumentu, ale... to inna bajka.