  • 1. Data: 2005-10-18 17:10:31
    Temat: Zaciąganie zobowiązań bez zabezpieczenia finansowego
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

    Witam,
    mam pytanie. Czy jednostki samorządowe mają prawne ograniczenie podejmowanych
    zobowiązań do wysokości zapewnionych środków? Mówiąc innymi słowami, czy
    kierownik jednostki musi mieć zapewnione finansowanie całego zakupu (np.
    inwestycji) przed podpisaniem umowy? Jeżeli tak, to z czego to wynika?

    Pozdrawiam

    LG

  • 2. Data: 2005-10-18 18:57:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "LG" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:5af6.0000127f.43552c86@newsgate.onet.pl...

> [...]
    (np.
    > inwestycji) przed podpisaniem umowy? Jeżeli tak, to z czego to

    Co rozumiesz pod pojęciem "jednostki". Bo jeśli chodzi o samorządy, to
    jest taka dziwna sytuacja. Z tego co wiem, to wygląda mniej więcej
    tak.

    1) uchwała rady zatwierdzająca inwestycję;
    2) przetarg - bo potrzebna cena;
    3) uzyskanie środków - na przykład z kredytu albo subwencji.

    Chodzi o to, że bez znajomości kwoty należności nie można się starać o
    subwencje, dotacje itd. Zaś bez przetargu nie wiadomo, jaka to będzie
    kwota. Na pierwszy rzut oka wygląda to głupio, ale tam ma być.

    W sieci jest sporo uchwał różnych samorządów. Biorąc za przykład
    budowę mostu, to najpierw jest uchwalane podniesienie budżetu gminy o
    kwotę spodziewanej inwestycji. Potem dopiero sama inwestycja bo trzeba
    ją sfinansować z budżetu. Na końcu uchwalają wzięcie kredytu po
    przetargu.

  • 3. Data: 2005-10-19 06:34:33
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > kwotę spodziewanej inwestycji. Potem dopiero sama inwestycja bo trzeba
    > ją sfinansować z budżetu. Na końcu uchwalają wzięcie kredytu po

    Dzięki.

    Tylko, że na kredyt też trzeba przetarg i można wyjść poza okres związania
    ofertą.

    Rozmawiałem z kilkoma prawnikami, którzy twierdzili, że kierownik jednostki
    finansów publicznych nie może podpisać umowy na wykonanie inwestycji, jeżeli
    nie ma zapewnionego finansowania (udokumentowane źródło finansowania - zgoda
    na udzielenie dotacji, umowa kredytu itp). Jednak nikt nie potrafił mi wskazać
    odniesienia do przepisów regulujących tę kwestię.

    Pozdrawiam

    LG

  • 4. Data: 2005-10-19 09:04:47
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

> [...]
    > kierownik jednostki musi mieć zapewnione finansowanie całego zakupu (np.
    > inwestycji) przed podpisaniem umowy? Jeżeli tak, to z czego to wynika?

    Ustawa o finansach publicznych

    Art. 28. 1. Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości
    ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu
    terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

    2. Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z
    przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków.

    3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane:

    1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych
    efektów z danych nakładów;

    2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;

    3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych
    zobowiązań.

    4. Jednostki sektora finansów publicznych dokonują zakupów dostaw, usług i
    robót budowlanych na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach
    publicznych.

    5. Planowanie i dokonywanie wydatków na realizację każdego kolejnego etapu
    programu wieloletniego poprzedzane jest analizą i oceną efektów uzyskanych w
    etapach poprzednich.

  • 5. Data: 2005-10-19 16:01:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "LG" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:5af6.000013ac.4355e8f8@newsgate.onet.pl...

    > Tylko, że na kredyt też trzeba przetarg i można wyjść poza okres
    związania
    > ofertą.

    niestety wynika to pośrednio z art. 25 ust. o finansach publicznych.

> [...]
    mi wskazać
    > odniesienia do przepisów regulujących tę kwestię.

    Moim zdaniem można to wywieść z art. 29.6 tej ustawy: Jednostki
    sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do wysokości
    wynikającej z planu wydatków jednostki, pomniejszonej o wydatki na
    wynagrodzenia i uposażenia oraz o obligatoryjne wpłaty płatnika. A pod
    plan musisz uchwalić budżet.

  • 6. Data: 2005-10-20 08:38:21
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

> [...]
    > kierownik jednostki musi mieć zapewnione finansowanie całego zakupu (np.
    > inwestycji) przed podpisaniem umowy? Jeżeli tak, to z czego to wynika?

    GKO. Dyscyplina finansów publicznych

    Bez pieniędzy remont nielegalny

    Przeprowadzenie niezbędnego remontu nie może być traktowane jako
    zapobieżenie szkodzie w mieniu, jeśli zostały przy tym złamane przepisy o
    zamówieniach publicznych i nie podjęto żadnych prób zalegalizowania
    wydatków - stwierdziła Główna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie
    dyscypliny finansów publicznych.

    Główna Komisja Orzekająca (GKO) rozpatrywała odwołanie rzecznika dyscypliny
    finansów publicznych złożone na niekorzyść kierownictwa Komendy Wojewódzkiej
    Straży Pożarnej w Kielcach. W 2002 r. Stanisław G. - ówczesny komendant
    udzielił zamówienia publicznego na remont obiektu, mimo że zaproponowana
    przez zwycięzcę cena o ponad 40 tys. przewyższała kwotę, którą zgodnie z
    planem finansowym jednostka mogła przeznaczyć na ten cel. Zapłacić za
    wykonane prace musiał już następca komendanta Wiesław W. i wobec braku
    środków sfinansował to ze środków przeznaczonych w budżecie na wydatki
    bieżące. Po kontroli NIK realizatorom umowy postawiono zarzuty naruszenia
    dyscypliny finansowej. Zawierający kontrakt został obwiniony o naruszenie
    zasad udzielania zamówień publicznych poprzez zaniechanie unieważnienia
    postępowania - tj. czyn z art. 138 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 26 listopada
    1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 15, poz. 148 z
    późn. zm.). Natomiast jego następcy i głównej księgowej jednostki groziła
    odpowiedzialność za przekroczenie zakresu upoważnienia do dokonywania
    wydatków ze środków publicznych - tj. czyn z art. 138 ust. 1 pkt 2 ustawy o
    finansach publicznych.

    Jednak badająca sprawę komisja przy wojewodzie świętokrzyskim uznała, że
    kierownictwo komendy, decydując się na niezbędny remont budynku i dbając o
    to, żeby środki na ten cel nie przepadły, działało racjonalnie i w celu
    zapobieżenia szkodzie w mieniu publicznym. Dlatego na podstawie art. 139
    ustawy o finansach publicznych uniewinniła inicjatora umowy, a także dwoje
    pozostałych obwinionych, uzasadniając to tym, że podjęta decyzja o zapłacie
    zapobiegła procesowi i zapłacie odsetek.

    Inaczej oceniła tę sprawę GKO. Stwierdziła, że w przypadku udzielenia
    zamówienia pierwsza instancja bezpodstawnie przytoczyła podstawę
    uniewinnienia, ponieważ przepis ten nie obejmuje naruszeń związanych ze
    złamaniem zasad dotyczących zamówień publicznych. Główna Komisja Orzekająca
    uznała, że były komendant świadomie i ewidentnie naruszył dyscyplinę
    finansową. Zawierając umowę, był świadomy, jaką kwotą dysponuje, i był
    zobligowany do unieważnienia przetargu w razie jej przekroczenia. Dlatego
    GKO ukarała go naganą. Obecnego komendanta komisja uznała natomiast za
    winnego przekroczenia zakresu dokonywania wydatków ze środków publicznych.
    GKO podkreśliła równocześnie, że argument o zapobieżeniu przez niego
    szkodzie w mieniu mógłby być brany pod uwagę jedynie w sytuacji, gdyby
    kierujący jednostką podjął jakiekolwiek próby zmiany planu finansowego. To
    zaś nie miało miejsca. Komisja odstąpiła jednak od wymierzenia kary.
    Uniewinniła też główną księgową - jako że wykonywała ona jedynie dyspozycje
    kierownictwa.

    Sygn. akt DF/GKO/Odw. 32/43-45RN-10-12/4004/521

  • 7. Data: 2005-10-20 10:51:49
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

    Dzięki,
    czyli wystarczy zmienić zapis w planie finansowym, a potem można spokojnie
    podpisać umowę na kwotę większą niż przewidywano?
    Czy tylko w szczególnie uzasadnionych wypadkach?

    Pozdrawiam

    LG

  • 8. Data: 2005-10-20 10:53:14
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > wynikającej z planu wydatków jednostki, pomniejszonej o wydatki na
    > wynagrodzenia i uposażenia oraz o obligatoryjne wpłaty płatnika. A pod

    Ale plan wydatków można zmienić.I co wtedy?

    Pzdr.

    LG

  • 9. Data: 2005-10-20 17:52:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "LG" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:5af6.000017d7.4357771a@newsgate.onet.pl...

    > Ale plan wydatków można zmienić.I co wtedy?

    Nie tyle można, co trzeba. tylko by go zmienić trzeba wskazać źródła
    sfinansowania deficytu. A przecież o to chodzi.