  • 1. Data: 2005-11-02 09:22:48
    Temat: Zachowek - proszę o wyjaśnienie
    Od: g...@p...onet.pl

    Witam.
    Nie za bardzo poruszam sie w temacie - stąd moje pytanie:

    Rodzice w testemencie zapisali bratu dom z działką, a siostrze działkę.
    Generalnie btat dostał 65% masy spadkiwej, siostra 35%.
    Czy siostrze należy się zachowek z tego tytułu czy nie? Jak na mój gust to nie.

    Pozdrawiam grem

  • 2. Data: 2005-11-02 11:32:59
    Temat: Re: Zachowek - proszę o wyjaśnienie
    Od: "Adam Puzio" <p...@a...pl>

    Chyba sie nalezy polowe tego co by nabyla droga ustawowa.

    Czyli 7.5% moze byc dochodzony do 3 lat bodajrze

  • 3. Data: 2005-11-02 11:43:29
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Adam Puzio wrote:

    > Chyba sie nalezy polowe tego co by nabyla droga ustawowa.
    >
    > Czyli 7.5% moze byc dochodzony do 3 lat bodajrze

    Czyli według ciebie 1/2 * 50% - 35% = 7,5% ?
    Według mnie to dostała już dostatecznie dużo i zachówek się nie należy.

  • 4. Data: 2005-11-02 15:54:53
    Od: "Adam Puzio" <p...@a...pl>

    > Czyli według ciebie 1/2 * 50% - 35% = 7,5% ?
    > Według mnie to dostała już dostatecznie dużo i zachówek się nie należy.

    Dostatecznie duzo wg. prawa to polowa, tak stanowi ustawowe dziedziczenie.
    Jak nie byla wydziedziczona to jeszcze jej sie nalezy zachowek wg . mnie w
    zwiazku z przepisami 7.5%, ale jak sie nie upomni w sadzie bo ty pewnie nie
    bedziesz skory do splaty to po 3 czy 5 latach sie roszczenie o zachowek
    przedawani.

    Najlepiej przeczytaj sobie KC www.sejm.pl
    i dział o spadkach.

  • 5. Data: 2005-11-02 17:03:10
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dkani3$2ev$1@nemesis.news.tpi.pl>, Adam Puzio wrote:

    > Dostatecznie duzo wg. prawa to polowa,

    Połowa czego?

    >tak stanowi ustawowe dziedziczenie.
    > Jak nie byla wydziedziczona to jeszcze jej sie nalezy zachowek

    Jeszcze? Tzn. oprócz czego?

    Renata

  • 6. Data: 2005-11-02 21:03:15
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Adam Puzio napisał(a):
    > Dostatecznie duzo wg. prawa to polowa, tak stanowi ustawowe dziedziczenie.

    połowa z połowy

    KG

  • 7. Data: 2005-11-03 08:08:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Adam Puzio wrote:

> [...]
    > w sadzie bo ty pewnie nie bedziesz skory do splaty to po 3 czy 5
    > latach sie roszczenie o zachowek przedawani.

    Niestety mylisz się. Wg zasad dziedziczenia ustawowego należałoby się
    jej 50%. Czyli zachówek wynosiłby 25% spadku. Gdyby np. testamentem
    dostała 10% to należałoby się jej w ramach zachówku uzupełnienie do
    tych 25% czyli jeszcze 15%. Ponieważ jednak dostała więcej niż 25% w
    testamencie więc żaden dalszy zachówek nie przysługuje.