    From: poszukiwacz <o...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zachowek/opieka nad matką
    Date: Tue, 07 May 2013 17:08:05 +0200

    ddddddd wrote:
    > z myślą że zaopiekuje się nią na starość (ale nie wiem czy ma
    > to na piśmie)
    Skoro nie jest to UMOWA dożywocia tylko darowizna
    to matka może co najwyżej próbować cofnąć darowiznę z powodu
    rażącej niewdzięczności syna ale ja osobiście nie widzę podstaw
    do tego bo syn przekaże dom wnukowi więc matka ma gdzie
    mieszkać a poza tym i wnuk jest zabezpieczony (same plusy).
    Zresztą, przeczytaj artykuły od 897 do 902 kodeksu cywilnego.

    > na pewno ma wpisane dożywocie w tym domu
    Czyli ma prawo tam mieszkać aż do śmierci i to nawet gdyby syn
    sprzedał też dom komuś obcemu to matka ma prawo w nim pozostać.

    > Jakie są możliwości wybicia tego z głowy sprzedającemu?
    Prawnie to tylko odwołanie darowizny (z ważnych przyczyn).

    > Czy matka może jeszcze dochodzić jakiś praw (opieki)
    Matka zawsze może wystapić o alimenty od któregokolwiek ze swoich
    dzieci.

    > ew. dzieci mogą tylko wystąpić o zachowek do tego syna
    Dopiero po śmierci matki rodzeństwo może wystapić po zachowek
    od tych którzy zostali bardziej obdarowani (ale nie dawniej niż
    10 lat przed śmiercią matki - starszych darowizn nie dolicza się
    do zachowku)

    > 1/14 wartości całości - pole+dom - każde dziecko)?
    teoretycznie tak, ale są to rozprawy z udziałem wszystkich stron
    więc jeśli obdarowany syn zezna na rozprawie że utrzymywał matkę
    przez wiele lat a rodzeństwo niewspółmiernie mało to sędzia może
    nieprzychylić się do roszczenia o zachowek.

    > do kogo ewentualnie zgłasza się z takimi pytaniami - radcy
    > prawnego/prawnika? (nie znam się na tym kompletnie)
    Do kancelarii adwokackiej jeśli cię stać.