  • 1. Data: 2002-10-28 12:39:18
    Temat: ZUS, urlop macierzyński i nietypowy problem. 16 czy 26 tygodni urlopu?
    Od: Dagmara i Michał <A...@g...pl_WYWAL_TO>

    Witam grupowiczów

    piszę do Was, bo niestety nikt znajomy nie potrafi nam pomóc.

    a problem jest następujący:

    moja żona była zatrudniona od ... do 31.09.2001 w firmie A
    (w każdym razie było to kilka lat)
    07.02.2002 została zgłoszona do ubezpieczenia (dla członków
    rodziny - w firmie B)
    27.04.2002 została ponownie zatrudniona w firmie C
    (na czas nieokreślony u innego pracodawcy)
    23.08.2002 urodziła dziecko i jest na urlopie macierzyńskim.

    cytat z pisma z ZUS:

    "Na wniosek ubezpieczonej, która w czasie ubezpieczenia
    chorobowego w dniu
    13 stycznia 2002r. była w ciąży, zasiłek macierzyński przysługuje
    w wymiarze
    obowiązującym przed zmianą przepisów tj. 26 tygodni w razie
    urodzenia jednego dziecka.

    W związku z tym, że Pani Dagmara XXXXXXX nie była zgłoszona do
    ubezpieczenia
    w dniu 13.01.2002 urlop macierzyński przysługuje w wymiarze 16
    tygodni tj. w okresie od 23.08.02r. do 12.12.02r."

    w związku z tym i ja mam pytanie:

    Czy żonie należy się tylko 16 czy też może wystąpić o 26
    tygodniowy urlopu do pracodawcy?
    w końcu przez kilka lat pracowała a przerwę w pracy miała z
    tytułu zmiany miejsca zamieszkania.

    Czy ubezpieczenie chorobowe jest ważne jakiś okres czasu po
    rozwiązaniu umowy o pracę?
    Jaki przepis mówi o tym, że w dniu 13.01.2002 ciężarna musi być
    zgłoszona do ubezpieczenia,
    bo jak nie to będzie jej przysługiwało 16 a nie 26 tygodni urlopu
    macieżyńskiego?
    Z tego co mi wiadomo to wystarczyło, że była w ciąży w dniu
    wejścia ustawy.

    Czy można coś z tym zrobić czy już musztarda po obiedzie ???

  • 2. Data: 2002-10-30 21:33:31
    Od: "Kasia Bielak" <k...@w...pl>

    niestety trzeba spełnić dwa warunki, być w ciąży 13-tego i być pracownikiem

    Użytkownik "Dagmara i Michał" <A...@g...pl_WYWAL_TO> napisał w
    wiadomości news:apjb6d$n4g$1@korweta.task.gda.pl...