  • 1. Data: 2003-08-28 20:00:05
    Temat: ZUS - renta rodzinna
    Od: "mival" <m...@w...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczow.

    Sam glowie sie nad jedna watpliwoscia prawna, wiec prosze o jakas pomoc,
    badz wskazowki.

    Swiadczeniobiorca ZUS pobiera rente rodzinna. Kontynuuje nauke na studiach
    dziennych, otrzymuje swiadczenie rentowe. Zbliza sie koniec studiow i
    pojawia sie problem. W ustawie (rowniez w pouczeniu na odwrocie decyzji
    ustalajacej wysokosc renty) okreslone jest, ze prawo do renty ustaje w
    przypadku "ukonczenia szkoly".

    Czymze jest owe ukonczenie szkoly: zdobycie "absolutorium" czy tez uzyskanie
    tytulu naukowego magistra. I czy jakies znaczenie mialoby studiowanie 2go
    kierunku. Czy istnieje mozliwosc pobierania swiadczenia kontynuujac
    studiowanie na 2gim kierunku (teoretycznie jezeli wyrazil by na to zgode
    naczelnik ZUS do 25 roku zycia bylo by to mozliwe).

    Z gory dziekuje za jakies podpowiedzi...

    Moje watpliwosci natury prawnej biora sie z tego, ze nie mam mozliwosci
    sprawdzenia jak interpretuje przepisy ZUS.

    Pozdrawiam

    Mihau

  • 2. Data: 2003-08-28 21:01:57
    Temat: Re: ZUS - renta rodzinna
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Czymze jest owe ukonczenie szkoly: zdobycie "absolutorium" czy tez
    uzyskanie
    > tytulu naukowego magistra.

    W zasadzie nie ma to wiekszego znaczenia, zus interesuje czy posiadasz wpis
    (a co za tym idzie zaswiadczenie) na kolejny rok akademicki.

> [...]
    > studiowanie na 2gim kierunku (teoretycznie jezeli wyrazil by na to zgode
    > naczelnik ZUS do 25 roku zycia bylo by to mozliwe).

    Nie jest potrzebna zgoda naczelnika. Jezeli podejmiesz przed ukonczeniem 25
    r. zycia drugi kierunek studiow to spelniasz przeslanki do pobierania renty.
    Jezeli natomiast osiagniesz 25 r. zycia bedac na ostatnim roku studiow
    (nawet drugiego kierunku) to renta przysluguje do ukonczenia studiow.
    Czytalem kiedys wyrok SN, w ktorym stan faktyczny przedstawial sie tak, ze
    uprawniony do renty ukonczyl 25 rok zycia na przedostatnim kierunku studiow
    ale zanim ukonczyl 25 lat zdal wszystkie egzaminy i spelnil przeslanke
    wpisania go na kolejny (ostatni) rok studiow. ZUS odmowil przedluzenia renty
    do konca studiow ale SN nie podzielil tego stanowiska i w efekcie rente
    przedluzono.

    Sam ciagnalem drugi kierunek i rente pobieralem do oporu.

    Dan.

  • 3. Data: 2003-08-28 21:17:39
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    2001.01.24 wyrok s.apel. w Katowicach z 2001.01.24 III AUa 1410/00
    (Pr.Pracy 2001/10/43)

    Za datę ukończenia nauki na wyższej uczelni przyjmuje się dzień odebrania
    dyplomu ukończenia studiów, a nie dzień obrony pracy magisterskiej
    (dyplomowej). Ukończenie studiów wiąże się nie tylko z obroną tej pracy,
    lecz również z odbiorem dyplomu. Absolwentem wyższej uczelni jest bowiem
    osoba, która legitymuje się dyplomem jej ukończenia.

    Dan

  • 4. Data: 2003-08-29 11:42:41
    Od: "Kamil Ratajczyk" <k...@N...gazeta.pl>

    lablador <l...@p...fm> napisał(a):
    > Jezeli natomiast osiagniesz 25 r. zycia bedac na ostatnim roku studiow
    > (nawet drugiego kierunku) to renta przysluguje do ukonczenia studiow.

    czy mozna w to wlaczyc rowniez roczne studia podyplomowe?
    wtedy konczac 25 lat np. w grudniu i zaczynajac w pazdzierniku takie studia
    spelnialoby sie warunki co do bycia na ostatnim roku (w tym przypadku
    ostatni=pierwszy)

    pozdr. Kamil

  • 5. Data: 2003-08-29 12:02:22
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    studia
    > spelnialoby sie warunki co do bycia na ostatnim roku (w tym przypadku

    Moim zdaniem mozna.

    Dan

  • 6. Data: 2003-08-29 13:51:23
    Od: "mival" <m...@w...pl>

    Dzieki bardzo za wyczerpujaca informacje.

    Pozdrawiam

    Mihau

    ---