  • 1. Data: 2013-09-17 00:03:33
    Temat: ZUS i UP - wygaśnięcie stusunku pracy i zawieszona DG
    Od: "__Waldek" <w...@p...onet.pl>

    Witam,
    od kilkunastu lat mam zarejestrowaną i zawieszoną działalność gospodarczą.
    W tym czasie byłem pracownikiem na bezterminowej umowie o pracę.
    Zostałem zwolniony. Okazało się, że w ZUS nie figuruję jako płatnik.
    Pytanie do znających tę tematykę:
    czy - po zarejestrowaniu się jako bezrobotny - wznawiając DG będę traktowany
    przez ZUS jak rozpoczynający działalność (np. możliwość płacenia połowy
    składki),
    oraz analogicznie przez UP (np. dotacje dla rozpoczynających DG)?

    TIA i pzd -
    wugie

  • 2. Data: 2013-09-17 08:28:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-17 00:03, __Waldek pisze:

    > przez ZUS jak rozpoczynający działalność (np. możliwość płacenia połowy
    > składki),

    Nie.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2013-09-17 09:14:25
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "__Waldek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > od kilkunastu lat mam zarejestrowaną i zawieszoną działalność gospodarczą.

    Zawiesić działalność gospodarczą można maksymalnie na 2 lata. Jeżeli w tym
    czasie nie podejmiesz ponownie działalności to z urzędu na mocy prawa
    zostajesz wykreślony z rejestru prowadzących działalność gospodarczą.

    pozdr

  • 4. Data: 2013-09-17 09:42:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-17 09:14, Danusia pisze:

> [...]
    > tym czasie nie podejmiesz ponownie działalności to z urzędu na mocy
    > prawa zostajesz wykreślony z rejestru prowadzących działalność gospodarczą.

    On pewnie zawiesił "nielegalnie" na starych zasadach :)

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2013-09-17 23:13:45
    Od: "__Waldek" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > tym czasie nie podejmiesz ponownie działalności to z urzędu na mocy
    > prawa zostajesz wykreślony z rejestru prowadzących działalność

    Hmmm, w CEIDG jestem "aktywny", w ZUZ - jak pisałem - mnie nie ma.
    W grudniu '12 dostałem wezwanie do uzupełnienia danych w związku
    z przeniesieniem do ewidencji elektronicznej. Złożyłem wtedy oświadczenie,
    że w dalszym ciągu nie prowadzę działalności, i - wraz z wypełnionym wtedy
    arkuszem -
    dostarczyłem do UM. Do teraz nie było reakcji.
    Jak w tej sytuacji funkcjonuje "wykreślenie z urzędu"?

    > on pewnie zawiesił "nielegalnie" na starych zasadach :)

    ...tzn. na jakich - do kiedy obowiązujących? I dla czego 'nielegalnie'?

    Pzd -
    wugie

  • 6. Data: 2013-09-17 23:50:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Sep 2013, __Waldek wrote:

> [...]
    > arkuszem -
    > dostarczyłem do UM. Do teraz nie było reakcji.
    > Jak w tej sytuacji funkcjonuje "wykreślenie z urzędu"?

    Nie wiem, ale moim zdaniem najzdrowiej byłoby wystąpić z wnioskiem
    o urzędowe uznanie faktu wykreślenia z urzędu z terminem ustawowym.
    Zapodać przepis, wylistować parametry zawieszenia DG i poczekać
    aż urząd udławi się tą kością ;)
    IMO jest to jedyne bezpieczne wyjście - urząd musi *SAM* uznać,
    że "wygaśnięcie z mocy ustawy" miało miejsce, choć nie zostało
    ujęte w żadnym dokumencie, bo inaczej zgłosi zdarzenie do ZUS
    jako zaszłe z aktualną datą i zacznie się kołomyja w ZUS, kiedy
    ZUS dostanie takie pismo.

    ZUS będze "kryty" w oparciu o art.76 KPA - sprawdź co tam napisali :)

    > ...tzn. na jakich - do kiedy obowiązujących?

    "nieobowiązujących w momencie stosowania", a wprowadzonych ustawą
    uchylającą wstecz skutki niezgodnego z prawem postępowania.

    > I dla czego 'nielegalnie'?

    ZUS nie tylko akceptował, ale wprost zapodawał własne druki
    na których była pozycja "zawieszenie działalności" nie ujęta
    w ustawie.
    Z p. widzenia litery przepisu tak wypełniona deklaracja nie
    miała mocy prawnej, bo była sprzeczna z ustawą.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-09-18 09:10:35
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > arkuszem -
    > dostarczyłem do UM. Do teraz nie było reakcji.
    > Jak w tej sytuacji funkcjonuje "wykreślenie z urzędu"?

    Wykreślenie z rejestru prowadzacych działalność gospodarczą, zanim
    wprowadzono system jednego okienka, działał tak że z rejestru zostałeś
    wykreślony z mocy prawa, ale z ZUS, US i Statystyki zazwyczaj nie. Oznaczało
    to konieczność osobistej wizyty w tych urzędach i złożenia odpowiednich
    oświadczeń na papierze. Było również zagrozone grzywną za nieterminowość tej
    wizyty.
    Aktualnie tam gdzie system jednego okienka działa sprawnie, komputery robią
    to za Ciebie, tak że pozostaje Ci tylko odebranie w gminie papieru o
    zakończeniu działalności gospodarczej.

    pozdr

  • 8. Data: 2013-09-18 13:10:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Danusia wrote:

    > Aktualnie tam gdzie system jednego okienka działa sprawnie, komputery
    > robią to za Ciebie, tak że pozostaje Ci tylko odebranie w gminie
    > papieru o zakończeniu działalności gospodarczej.

    Nie jest tak prosto, bo system jest niewydolny.
    Wykreślenie jest w gestii jakiegoś ministra i wpisy
    sobie wiszą w elektronicznej ewidencji
    z uwagą: "Działalność zawieszona powyżej 24 miesięcy
    - wpis podlega wykreśleniu z urzędu" - i jak się dowiedziałem w US i UM
    stan taki może trwać nawet do kilku lat, bo podmiot, który wykreśla
    robi to w skali całego kraju i trezba czekać.
    Ale można złożyc samemu wniosek o zamknięcie działalnosci
    i wtedy jest od ręki kwit, z którym można dalej prostować sprawy w ZUS u US

  • 9. Data: 2013-09-19 22:49:59
    Od: "\\/\\/aldek" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości grup
    .

> [...]
    > o urzędowe uznanie faktu wykreślenia z urzędu z terminem ustawowym.
    > Zapodać przepis, wylistować parametry zawieszenia DG i poczekać

    Sorki, szukałem bezskutecznie - jaki przepis?

    Pzd -

  • 10. Data: 2013-09-25 12:59:24
    Od: "\\/\\/aldek" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Danusia" napisał w wiadomości grup

    [...]

> [...]
    > Aktualnie tam gdzie system jednego okienka działa sprawnie, komputery
    > robią to za Ciebie, tak że pozostaje Ci tylko odebranie w gminie papieru o

    Dzięki za odpowiedź, ale w UM poinformowano mnie, że ponieważ figuruję
    w CEIDG, nie nie mogą mi wystawić "papieru o zakończeniu".
    Nie wykreślili mnie 'z mocy prawa", ponieważ nie mieli ani prawa ani
    obowiązku.
    Jak pisałem, w ZUS nie figuruję jako prowadzący DG.
    Poza tym, dla UP i tak figuruję w CEIDG, więc nie nie mam szans na
    dofinansowanie.

    Wniosek: nie ważne więc, co się robi, a to, co wpisane w rejestr - to można
    zrozumieć.
    Ale że nie ma znaczenia, czy prowadzi się DG, czy nie (DG zawieszona) -
    to już tylko, IMO, kwestia manipulowania danymi...

    Pozdrawiam -
    wugie