  • 1. Data: 2004-11-22 09:38:22
    Temat: ZUS: czy mozna zawiesic dzialalnosc i nie placic ?
    Od: "Beta" <m...@p...onet.skasuj.pl>

    Czy mozna mozna zawiesic dzialalnosc gospodarcza i nie placic ZUS-u? czy
    trzeba od razu sie wyrejestrowac, a za pare miesiecy znowu zarejestrowac na
    nowo zeby kontynuowac dzialalnosc?

  • 2. Data: 2004-11-22 09:42:46
    Od: mamado <m...@g...pl>

    Użytkownik Beta napisał:
    > Czy mozna mozna zawiesic dzialalnosc gospodarcza i nie placic ZUS-u? czy
    > trzeba od razu sie wyrejestrowac, a za pare miesiecy znowu zarejestrowac na
    > nowo zeby kontynuowac dzialalnosc?

    Nie ma na dzien dzisiejszy czegos takiego jak zawieszenie dzialalnosci.

    --
    mamado(gg:349135)

  • 3. Data: 2004-11-22 12:46:18
    Temat: Re: czy mozna zawiesic dzialalnosc i nie placic ?
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Czy mozna mozna zawiesic dzialalnosc gospodarcza i nie placic ZUS-u? czy
    > trzeba od razu sie wyrejestrowac, a za pare miesiecy znowu zarejestrowac
    na
    > nowo zeby kontynuowac dzialalnosc?

    w zuesie nei ma czegos takiego jak zawieszenie. trzeba wyrejestrowac a
    pozniej sie ponownie zarejestrowac.

    P.

  • 4. Data: 2004-11-22 13:39:31
    Od: "Beta" <m...@p...onet.skasuj.pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    > w zuesie nei ma czegos takiego jak zawieszenie. trzeba wyrejestrowac a
    > pozniej sie ponownie zarejestrowac.

    Ale czy "wyrejestrowac" jakos w ZUSie czy pojsc do Urzedu Gminy (tam gdzie
    firme rejestrowalam), wyrejestrowac czyli zakonczyc dzialalnosc gospodarcza
    (chociaz to tylko chwilowe, za pare miesiecy bede znowu dzialac) ?

  • 5. Data: 2004-11-22 14:35:26
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    gospodarcza
    > (chociaz to tylko chwilowe, za pare miesiecy bede znowu dzialac) ?

    jezeli chodzi o ZUS to musi Pani w ZUSie.

    P.

  • 6. Data: 2004-11-22 18:10:32
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Beta wrote:
> [...]
    > gdzie firme rejestrowalam), wyrejestrowac czyli zakonczyc dzialalnosc
    > gospodarcza (chociaz to tylko chwilowe, za pare miesiecy bede znowu

    Może to Ci pomoże w podjęciu decyzji:

    Rzeczpospolita 15.07.2004
    FIRMA W SĄDZIE
    Sądy o częstym wyrejestrowywaniu się z ZUS

    W czasie przerwy też trzeba płacić składki

    Częste wyrejestrowywanie się z ZUS i ponowne rejestrowanie się, z reguły
    tylko na czas wykonywania konkretnej umowy, to za mało, by mówić o
    zaprzestaniu działalności gospodarczej - wynika z większości orzeczeń
    sądowych. Ale zdarzają się też wyroki (choć należą one do rzadkości), w
    których sąd nie podzielił zdania ZUS.

    W ubiegłotygodniowej DOBREJ FIRMIE pisaliśmy o zawieszaniu w ZUS
    działalności gospodarczej, a ściślej o niemożliwości takiego zawieszenia.
    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych mówi bowiem jedynie o
    zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.

    Bywa więc - jak pisaliśmy - że niektórzy ubezpieczeni, aby uniknąć
    opłacania składek za każdy miesiąc, wyrejestrowują się z ZUS wielokrotnie
    (zwłaszcza jeśli prowadzona działalność nie przynosi im stałych dochodów).
    Zdarza się, że zgłaszają się do ubezpieczenia tylko na czas wykonywania
    konkretnej umowy cywilnoprawnej, np. zlecenia, by po tym okresie ponownie
    się wyrejestrować (jeśli przerwa trwa nie dłużej niż 30 dni, to - jak
    wyjaśnialiśmy - nie powoduje utraty prawa do zasiłku chorobowego).

    Przestrzegaliśmy jednak, że ZUS może takie przerwy w wykonywaniu
    działalności kwestionować. Niejednokrotnie ZUS domaga się wyjaśnień, czym
    były one spowodowane, sprawdza, czy ubezpieczony wyrejestrował się z
    ewidencji działalności gospodarczej, czy w okresie wyrejestrowania z ZUS
    płacił podatek dochodowy. Wiele tego typu spraw znajduje swój finał w
    sądzie. Dziś, zgodnie z zapowiedzią, przedstawiamy kilka takich wyroków.

    PRZERWA TO NIE ZAPRZESTANIE

    "Zgłaszanie się do ubezpieczeń społecznych na kilka dni (czasami na jeden
    dzień) w każdym kolejnym miesiącu, a następnie wyrejestrowywanie się z tych
    ubezpieczeń przy prowadzeniu ciągle tej samej działalności ubezpieczeniowej
    nie może być oceniane jako zaprzestanie prowadzenia działalności
    gospodarczej" - stwierdził Sąd Okręgowy w Olsztynie IV Wydział Pracy i
    Ubezpieczeń Społecznych, w uzasadnieniu do wyroku z 4 października 2002 r.
    (sygn. akt IV U 3470/02).

    Aleksandra P. zapewniała, że częste przerwy w prowadzeniu działalności
    gospodarczej wynikały z charakteru jej pracy. Wymagała ona wykonywania
    zadań tylko przez kilka dni w miesiącu (kontakty z klientami i zawieranie
    umów ubezpieczeniowych). Nie było konieczności pozostawania w ciągłej
    dyspozycji zawodowej przez cały miesiąc - tłumaczyła ubezpieczona.

    Sąd zwrócił jednak uwagę, że art. 13 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych mówi o obowiązku ubezpieczeń społecznych do dnia zaprzestania
    wykonywania działalności pozarolniczej. A materiał dowodowy w tej sprawie
    nie dawał podstaw do tego, by przyjąć, że Aleksandra P. zaprzestała
    prowadzenia działalności gospodarczej we wskazanych przez siebie okresach.

    "Niewykonywanie konkretnych czynności związanych z prowadzeniem
    działalności gospodarczej w pewnym okresie czasu nie oznacza jeszcze, iż
    doszło do zaprzestania prowadzenia tej działalności. Z istoty bowiem
    działalności gospodarczej wynika, że jest ona wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły oraz na własny rachunek i ryzyko prowadzącego. W
    działalności tego typu mamy do czynienia z okresami aktywności zawodowej,
    jak i z okresami przestoju, z okresami zawierania umów, jak i oczekiwania
    na kolejne umowy bądź poszukiwania kontrahentów. Sam fakt wielokrotnego
    zgłaszania do ubezpieczeń społecznych świadczy, iż nie doszło do
    zaprzestania przez wnioskodawczynię prowadzenia działalności
    gospodarczej" - stwierdził sąd w uzasadnieniu do wyroku.

    Sąd podkreślił, że nie bez znaczenia jest także fakt, iż Aleksandra P. nie
    składała w okresach wyrejestrowania z ubezpieczeń wniosku o wykreślenie z
    ewidencji działalności gospodarczej.

    Warto przy tym zauważyć, że sąd nie wykluczył możliwości zaprzestania
    prowadzenia działalności gospodarczej przy braku wykreślenia wpisu z
    ewidencji działalności gospodarczej. Jako przykład podał długotrwały wyjazd
    za granicę. "Wówczas z pewnością doszłoby do zaprzestania prowadzenia
    działalności - stwierdził - i w takiej sytuacji wyrejestrowanie z
    ubezpieczeń społecznych byłoby uzasadnione. Natomiast zgłaszanie się do
[...]

    Takie samo stanowisko ten sam sąd zajął w wyroku z 4 listopada 2002 r.
    (sygn. akt IV U 2276/02).

    BRAK PRZYCHODÓW TO ZA MAŁO

    Podobne argumenty zadecydowały o oddaleniu przez Sąd Apelacyjny w Łodzi 24
    października 2003 r. (sygn. akt III AUa 1759/02) apelacji Krzysztofa B. od
    wyroku sądu okręgowego. W ciągu 3 lat Krzysztof B. wyrejestrowywał się z
    ubezpieczenia społecznego 11 razy, na okresy 3 - 4-tygodniowe. Mimo że
    kontrola ZUS wykazała brak przychodów w okresach wyrejestrowania, to jednak
    zarówno ZUS, jak i oba sądy: okręgowy i apelacyjny uznały, że to za mało,
    by wyłączyć z obowiązku ubezpieczeń społecznych.

    "Działalność gospodarcza nie polega na wykonywaniu określonych zleceń w
    określonym czasie - stwierdził sąd okręgowy. - Oczywistym jest, iż są
    okresy lepszej lub gorszej koniunktury, jednakże nie może to uzasadniać
    przerw w prowadzeniu tejże działalności, np. z powodu braku zleceń (...).

    Poszukiwanie kontrahentów, prace przygotowawcze do przyszłych zleceń nie
    przynoszą dochodów, lecz mieszczą się w pojęciu prowadzenia działalności
    gospodarczej".

    CO NA TO SĄD NAJWYŻSZY

    W przedstawionym wyroku Sąd Apelacyjny powołał się również na postanowienie
    Sądu Najwyższego z 17 lipca 2003 r. (II UK 111/03). W orzeczeniu tym SN
    stwierdził:

    "Faktyczne niewykonywanie działalności gospodarczej w czasie oczekiwania na
    kolejne zamówienia lub w czasie ich poszukiwania nie oznacza zaprzestania
    prowadzenia takiej działalności i nie powoduje uchylenia obowiązku
    ubezpieczenia społecznego".

    ZUS NIE UDOWODNIŁ

    Do rzadkości należą orzeczenia, gdy sąd był odmiennego zdania. W wyroku z
    23 stycznia 2003 r. (sygn. akt VI U 3093/02) Sąd Okręgowy w Bielsku-Białej
    uznał, że ZUS nie udowodnił w postępowaniu, aby ubezpieczony prowadził
    działalność w okresie zawieszenia. "Oddział w tym zakresie posługuje się
    jedynie przypuszczeniami - stwierdził. - Zdaniem Sądu to za mało, aby
    przyjąć, iż ubezpieczony faktycznie taką działalność prowadził".

    Sąd uwzględnił argumenty ubezpieczonego, że jego firma jest bardzo mała,
    nie prowadzi żadnego marketingu, reklamy ani w inny sposób nie próbuje
    dotrzeć do potencjalnych klientów. W tej sytuacji, przewidując, że nie
    będzie go stać na zapłacenie należnych składek na ubezpieczenie społeczne,
    ubezpieczony korzystał z prawa zawieszenia działalności, aby uchronić się
    przed windykacją należności ZUS.

    "Taka zapobiegliwość i prawidłowa ocena własnych możliwości w ocenie Sądu
    nie jest naganna" - stwierdził sąd i dodał: "Przeciwne stanowisko
    prowadziłoby do tego, że ubezpieczony musiałby zrezygnować z prowadzenia
    usług i przejść na zasiłek dla bezrobotnych".

  • 7. Data: 2004-11-23 12:58:26
    Od: "Beta" <m...@p...onet.skasuj.pl>

    serdeczne dzieki, to mi duzo wyjasnilo