  • 1. Data: 2007-02-08 09:11:57
    Temat: ZUS a wyjazd za granicę
    Od: ternyk <ternyk@nospam_gmail.com>

    Witam

    Mam dwa pytania odnośnie ZUSu:
    1) Jakbym chciał wyjechać za granicę na stałe (kraj spoza UE), to czy
    tracę wszystkie składki, które wpłacałem przez okres pracy? Czy
    zagranicą wliczałby się tamtejszej emerytury mój czas pracy i nauki w
    Polsce. Czy po prostu w Polsce tracę wszystko a tam zaczynam od zera?
    2) Gdyby ktoś spoza UE przyjechał do Polski i osiedlił się, to czy ZUS
    wliczałby lata nauki tej osoby w innym kraju?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    --
    pozdrowienia,
    ternyk

  • 2. Data: 2007-02-08 21:23:57
    Temat: Re: ZUS a wyjazd za granicę
    Od: "Tomek" <k...@v...pl>

> [...]
    > 2) Gdyby ktoś spoza UE przyjechał do Polski i osiedlił się, to czy ZUS
    > wliczałby lata nauki tej osoby w innym kraju?

    Ad 1. Jak nie wyjedziesz to też stracisz wszystkie skladki. Nie wiedziałeś?
    Tomek

  • 3. Data: 2007-02-09 07:35:48
    Od: wombi <w...@n...pl>

    ternyk napisał(a):
    Jeśli umowa międzynarodowa w sprawie zabezpieczenia społecznego tak
    stanowi, to wliczałby się okres nauki i pracy.Jeśli nie ma takiej umowy
    to w kraju spoza UE zaczynasz od zera.
    Przykład:
    Nie ma możliwości przekazania składek z ZUS np.do australijskiego
    systemu ubezpieczeń społecznych.