  • 1. Data: 2004-09-14 09:33:20
    Temat: ZASIEDZENIE pytanie o podzial spadku (i b. trudna sprawa)
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    Jest sobie kamienica (i podworze), po ktorej spadek nie byl
    dzielony sadownie od czasow mojego pradziada.
    Majatkiem administrowala w czasach PRL i administruje do dzis
    jedna z krewnych, ktorej przypada 1/10 spadku. Tyle samo - 1/10 -
    przypada mojemu ojcu.
    Krewna ta - kuzynka mojego ojca - oddala sprawe do sadu -
    chodzi o podzial spadku. Bedzie szukanie 10 spadkobiorcow -
    jak naliczylismy.

    Moje pytania.
    Kuzynka pisze w pismie do sadu, ktorego kopie dostal moj ojciec,
    iz chce przejac grunt i kamienice przez "zasiedzenie". Co prawda
    administrowala ona tym bogactwem przez PRL i 14 lat III RP. Czy
    sad przychyli sie do jej wniosku ? Z dziedziczenia ustawowego
    przypada jej tylko 1/10.
    Nikt z pozostalych 9 spadkobiorcow nie mieszkal ani nie uzytkowal
    w inny sposob w czasie tych kilkudziesieciu lat omawiainego majatku.

  • 2. Data: 2004-09-14 11:35:47
    Temat: pilne - prawo spadkowe, prosze o pomoc
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

  • 3. Data: 2004-09-15 10:39:45
    Temat: Re: pilne - prawo spadkowe, prosze o pomoc
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, Kasek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >Nikt z pozostalych 9 spadkobiorcow nie mieszkal ani nie uzytkowal
    >+ >w inny sposob w czasie tych kilkudziesieciu lat omawiainego majatku.

    Jeśli również "nie kiwnął palcem" (zapłacił 1/10 podatku na przykład :>
    albo domagał się sądownie "prawa korzystania") no ti IMO:
    ++++
    Art. 172. § 1. Posiadacz nieruchomości nie będący jej właścicielem
    nabywa własność, jeżeli posiada nieruchomość nieprzerwanie od lat
    dwudziestu jako posiadacz samoistny, chyba że uzyskał posiadanie
    w złej wierze (zasiedzenie).
    § 2. Po upływie lat trzydziestu posiadacz nieruchomości nabywa
    jej własność, choćby uzyskał posiadanie w złej wierze.
    Art. 176. § 1. Jeżeli podczas biegu zasiedzenia nastąpiło
    przeniesienie posiadania, obecny posiadacz może doliczyć do czasu,
    przez który sam posiada, czas posiadania swego poprzednika.
    Jeżeli jednak poprzedni posiadacz uzyskał posiadanie nieruchomości
    w złej wierze, czas jego posiadania może być doliczony tylko wtedy,
    gdy łącznie z czasem posiadania obecnego posiadacza wynosi
    przynajmniej lat trzydzieści.
    § 2. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy
    obecny posiadacz jest spadkobiercą poprzedniego posiadacza.
    -----

    Chyba dość jasno ustawodawca wyłożył...
    Uwaga: to jest przepis obowiązującego w .pl prawa a nie moja opinia
    czy tak ma być :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-09-15 11:18:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >+ >+ >Kuzynka pisze w pismie do sadu, ktorego kopie dostal moj ojciec,
    >+ >+ >iz chce przejac grunt i kamienice przez "zasiedzenie". Co prawda

    Hm... tak dumam nad posłanym cytatem z KC się zastanawiam czy może
    mieć znaczenie fakt o którym nie wiemy: czy kuzynka wystąpiła
    o zasiedzenia NIM ktokolwiek wyraził chęć korzystania z owej
    nieruchomości.
    W sumie wychodzi na to iż "to kuzynka zaczęła" - nie wskutek
    czynności spadkowych a *wcześniej*...

    pozdrowienia, Gotfryd