eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej › Wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!newsreader4.netcologne.de!
    news.netcologne.de!peer02.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer02.fr7!fu
    tter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!un
    t-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POS
    TED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    X-Mozilla-News-Host: news://news.atman.pl:119
    From: Shrek <...@w...pl>
    Subject: Wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
    Date: Mon, 19 Aug 2019 07:35:01 +0200
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/60.8.0
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 155
    Message-ID: <5d5a3505$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.142.196.21
    X-Trace: 1566192901 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 17350 83.142.196.21:32785
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 9682
    X-Received-Body-CRC: 2238834703
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:788675
    [ ukryj nagłówki ]


    Przepściłem przez OCR. Ponieważ tego jest dużo to umieszczę całość na
    następnym poscie, a ty wybranie, ciekawsze fragmenty:

    Historia zainteresowanym znana - połączono dwie agencje rządowe, w celu
    oszczędność - tradycyjnie wygaszono stosunki pracy bez uzasadnień. W
    trakcie legislacji padło pytanie co z osobomi podlegającymi pod ochronę
    przed zwolnieniem - Zbigniew Babalski (Sekretarz Stanu oraz osoba
    merytorycznie odpowiedzialna za pojekt ustawy, z uzpoważanienia Premier
    Beaty Szydło - wnoszącego projekt ustawy) odpowiedział, że "oczywiście
    taka ochrona będzie". Oczywiście okazało się, że nie było.

    Teraz fragmenty:


    _1_ Od Prezesów Agencji Rynku Rolnego i Agencji Nieruchomości Rolnych
    pełnomocnik otrzymał wykazy pracowników wraz ze zbiorem danych
    koniecznych dla realizacji dyspozycji art. 51 ust. 1 ustawy z dnia
    10.02.2017 r. - Przepisy prowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia
    Rolnictwa oraz § 4 ust. 2 zarządzenia nr 10 Ministra Rolnictwa i Rozwoju
    Wsi z dnia 27 marca 2017 r., w szczególności ze wskazaniem stanowisk
    pracy poszczególnych pracowników, warunków zatrudnienia oraz posiadanych
    kwalifikacji, _a_także_stażu_pracy_ w Agencji, według stanu na dzień
    przekazania

    Powyższe jest tłumaczeniem, że kluczem doboru nie był okres w którym
    zatrudniano pracownika a jego staż (oczywiście preferowano tych krócej
    zatrudnionych - najlepiej do dwóch lat;)

    _2_ Poza dyskusją jest, że przywoływane przez strony przedmiotowego
    postępowania przepisy ustaw:
    a)wygaszają stosunki pracy,
    b)nie wykluczają odwołania do sądu pracy,
    c)nie określają, aby za naruszenie procedury wygaszania przysługiwały
    pracownikowi roszczenia.


    Tu pierwsza perełka - nie możesz dochodzić roszczeń z powodu wygaszenia
    stosunku pracy wynikającego z przepisów szczególnych, chyba że
    ustawodawca przewidział, że narusza prawo i zawarł w tych przepisach co
    ci za to naruszenie prawa przysługuje. Nie narusza to jednak twojego
    prawa do sądu - sprawę możesz wnieść sprawę, jedynie nie przysługuje ci
    prawo do roszczenia. Co w takim razie wnieść jak nie roszczenie - tego
    sąd nie napisał.

    _3_ Stosunek pracy powódki uległ zatem wygaśnięciu.
    Sam fakt, że KOWR przejął mienie, wierzytelności i zobowiązania, umowy i
    porozumienia oraz inne prawa i obowiązki, nie oznacza, że spełniły się
    warunki zastosowania w niniejszej sprawie art. 231 KP, który stanowi, że
    w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę
    staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
    Dawni pracownicy ARR, a obecni pracownicy KOWR, świadczą bowiem pracę w
    zupełnie innym niż wcześniej podmiocie. Nie doszło do przejścia zakładu
    pracy -- doszło do jego likwidacji i utworzenia innego bytu prawnego.

    Mamy tu doczynienia z zupełnie nowym podmiotem, który co prawda
    przejmuje, nieruchomości, umowy, prawa i zobowiązania, większość
    pracowników, a więc spełnia definicję par 22KP w sposób podręcznikowy, z
    tym że nie spełnia bo ustawodawca stwierdza, że białe jest czarne i tyle.

    _4_ Dalej, odnieść się należało do przywoływanych przez powódkę
    przepisów aktu prawa unijnego - dyrektywy Rady 92/85/EWG z dnia 19
    października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu
    poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży,
    pracownic, które niedawno rodziły i pracownic karmiących piersią.
    W ocenie Sądu przywołana dyrektywa nie mogła znaleźć zastosowania w
    sprawie. Przepis art. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie i
    uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą
    Polską członkostwa w Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. nr 96 poz. 959)
    dodał do Kodeksu pracy odnośnik nr 1 w brzmieniu: ,,Niniejsza ustawa
    dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw
    Wspólnot Europejskich -- pkt 15 dyrektywy 92/85/EWG z dnia 19
    października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu
    poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży,
    pracownic, które niedawno rodziły i pracownic karmiących piersią (Dz.
    Urz. WEL 348 z 28.11.1992 r.)". Na mocy podanej wyżej ustawy dyrektywa
    92/85/EWG stała się w sposób pośredni elementem polskiego systemu
    prawnego. Państwo należące do Unii Europejskiej ma obowiązek wykonania
    dyrektywy w drodze ustanowienia odpowiednich przepisów prawa krajowego.
    W Polsce nastąpiło to przy pomocy podanej wyżej ustawy zanim stała się
    ona członkiem UE.

    Przeciwnie zatemdo twierdzeń powódki, nie sposób mówić o bezpośredniej
    skuteczności przepisów wyżej powołanej dyrektywy 92/85/EWG. Twierdzenia
    powódki w zakresie powyższego zarzutu były ogólnikowe, natomiast ocena
    ewentualnych zastrzeżeń co do sposobu implementacji dyrektywy do
    polskiego porządku prawnego pozostawała poza kognicją Sądu orzekającego
    w niniejszej sprawie, która nie miała charakteru unijnego.

    Kolejny mój komentarz - Sąd stoi na stanowisku, że skoro KP jest
    implemantacją dyrektywy, to dyrektywa przestaje mieć moc obowiązującą -
    nawet jeśli zapisy _prawa_szczegółowego_ stoją w jawnej sprzeczności z
    dyrektywą (dyrektywa wymaga _pisemnego_ uwasadnienia i podjęcia przez
    państwo środków przeciw berzprawnwym zwolnieniom - co jak widać ustawa
    nie tylko czyni, ale pozbawia prawa do sądu)

    _5_ Odnośnie ponoszonych przez powódkę zarzutów dotyczących naruszenia
    przepisów Konstytucji RP, Sąd zważył, że ocena działań ustawodawcy
    związanych z doborem przez niego trybu przekształcenia organów pozostaje
    poza oceną sądu pracy w niniejszym postępowaniu, a wątpliwości co do
    skutków działań ustawodawcy, wyrażone przez powódkę czy nawet Rzecznika.
    Praw Obywatelskich w przytaczanych w toku sprawy stanowiskach, nie mogą
    zostać rozstrzygnięte na kanwie niniejszej sprawy.

    No i super - nawset nei wiem jak skomentować. W skrócie - sąd nie może
    oceniać władzy;)

    _6_ wygaśnięcie stosunków pracy jako skutek tej likwidacji nie budzi
    wątpliwości; tryb dobierania pracowników do zatrudnienia w nowym
    podmiocie wykonał organ niezależny od obu pracodawców, powołany
    zarządzeniem ministra.

    Tak - zupełnie niezależny - agencja podlega pod ministerstwo,
    pełnomocnika powołuje minister. Ponadto - od kiedy zarządzenie ministra
    stanowi jakiekolwiek źródło prawa.

    _7_ Na pytanie Sądu podczas przesłuchania powódki co do naruszenia przez
    pozwanego zasad współżycia społecznego powódka podała, że według niej
    doszło do naruszenia prawa, albowiem kobiety będące na urlopie
    macierzyńskim powinny być szczególnie chronione. Co do zasady powódka ma
    rację, przy czym ochrona ta nie jest _absolutna_.

    W skrócie - twoje prawa mogą być naruszone, a ty zostaniesz pozbawiony
    prawa do sądu (a w zasadzie jak było wcześniej wyjasnione - do sądu
    możesz iść, bo nikt ci tego nie zabroni, po prostu nie możesz zgłaszać
    roszczeń;)

    _8_ Dodać należało, że argumentacja powódki w zasadniczej mierze
    odnosiła się do kwestionowania zgodności z ustawą zasadniczą oraz prawem
    unijnym i międzynarodowym przepisów, będących postawą wygaśnięcia jej
    stosunku pracy. Natomiast ocena tych zarzutów pozostawała poza
    kompetencją Sądu orzekającego w sprawie.

    Tu jest najciekawsze - sąd w imieniu RP uznaje wyższość pisiej ustawy
    nad Konstytucja i prawem unijnym, ponieważ jego zdaniem branie
    powyższych pod uwagę nie wchodzi w zakres jego kompetencji. Jest to
    nieprawdą - utrwalona praktyka dopuszcza stosowanie zarówno Konstytucji
    jak i Dyrektyw w prost w rozstrzygnięciach indywidualnych. Pozostaje
    również zadawanie pytań do TK w sprawie Konstytucji, jak i TSUE.

    Dodać należy iż - sąd nie zbadał wątku dyskryminacji - liczba osób
    którym zaproponowano zatrudnienie była znacznie niższa niż wynikało to z
    prostej redukcji etatów o 30% - zamiast 70% poniżej 50%. Nie odniosł się
    również do faktu iż likwidacja stanowiska pracy była fikcyjna -
    ogłoszenie odpowiadające _dokładnie_ stanowisku powódki miało numer dwa.

    Przemyślenia pozostawiam wam. Moje jest takie, że miałem rację mówiąc że
    to już nie jest moje państwo a po prostu wróg. A i jeśli ktoś myśli, że
    ma jakieś prawa, to tylko do czasu aż państwo zdecydyje, ze nie ma
    ochoty swoich zobowiązań realizować. Wtedy nie masz nawet prawa do sądu...



    --
    Shrek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1