  • 1. Data: 2003-08-20 11:09:24
    Temat: Wypowiedzenie, ciąża i L4- pomózcie.
    Od: "kijes" <k...@f...internet.pl>

    Witam,
    złożyłam wypowiedzenie pracy uzasadnione zmianą miejsca zamieszkania oraz
    zameldowania (umowa była na czas nieokreślony, pracowałam tam blisko 5 lat).
    Kilka dni po tym fakcie okazało się że jestem w ciąży. Czy pracodawca ma
    obowiązek na moją prośbę wycofać wcześniej złożone przeze mnie
    wypowiedzenie? czy to może być tylko jego dobra wola? Jeśli nie będzie
    chciał wycofać, czy z chwilą kiedy przestanę być pracownikiem, będę miała
    prawo do świadczeń z ZUSu na podstawie L4? Jestem w tej chwili na zwolnieniu
    i ponieważ ciąża jest zagrożona, zanosi się że zwolnienie będzie ciągłe.

    Dziękuję za pomoc
    Dorota

  • 2. Data: 2003-08-20 12:02:48
    Temat: Re: Wypowiedzenie, ciąża i L4- pomózcie.
    Od: Dredd<...@...pl>

    Oto kawałek kodeksu pracy:

    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy
    o pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego
    pracownicy, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie
    umowy bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę
    zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie
    umowy.
    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie
    przekraczającym jednego miesiąca.
    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc,
    która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.
    § 31. (89) Przepisu § 3 nie stosuje się do umowy o pracę na czas
    określony zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego
    usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
    § 4. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem
    w okresie ciąży lub urlopu macierzyńskiego może nastąpić tylko w
    razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest
    obowiązany uzgodnić z reprezentującą pracownicę zakładową
    organizacją związkową termin rozwiązania umowy o pracę. W razie
    niemożności zapewnienia w tym okresie innego zatrudnienia,
    pracownicy przysługują świadczenia określone w odrębnych przepisach.
    Okres pobierania tych świadczeń wlicza się do okresu zatrudnienia, od
    którego zależą uprawnienia pracownicze.
    § 5. (90) Przepisy § 1, 2 i 4 stosuje się odpowiednio także do
    pracownika-ojca wychowującego dziecko w okresie korzystania z urlopu
    macierzyńskiego.

    i dość świeże orzeczenie Sądu Najwyższego w tym temacie

    2002.03.19, wyrok SN, I PKN 156/01, M.Prawn. 2003/1/11

    1. Błąd pracownicy, która złożyła pracodawcy ofertę rozwiązania umowy
    o pracę na mocy porozumienia stron, nie wiedząc, że jest w ciąży,
    polega na wadliwym powzięciu woli (mylnym wyobrażeniu o istniejącym
    stanie rzeczy).
    2. Pracownica, która nie wiedząc, że jest w ciąży, złożyła oświadczenie
    woli zmierzające do rozwiązania umowy o pracę może się uchylić od
    skutków tego oświadczenia niezależnie od tego, czy błąd został
    wywołany przez pracodawcę, czy wiedział on o błędzie lub mógł go z
    łatwością zauważyć.
    3. Pracownicy, która uchyliła się od skutków oferty rozwiązania umowy
    o pracę na mocy porozumienia stron złożonej pod wpływem błędu
    przysługuje wynagrodzenie za pracę na podstawie art. 81 KP.
    4. Oświadczenie pracownicy o uchyleniu się od skutków oświadczenia
    woli zmierzającego do rozwiązania umowy o pracę złożonego pod
    wpływem błędu, powinno być złożone pracodawcy w terminie
    przewidzianym do zgłoszenia gotowości podjęcia pracy po przywróceniu
    do niej, licząc od chwili wykrycia błędu.

    Warto byłoby dotrzeć do uzasadnienia tego orzeczenia SN w miejscu
    publikacji (Monitor Prawniczy nr 1/2003, poz. 11) - tam znajdziesz
    szerszą argumentację SN (ja uzasadnienia nie mam)

    -> http://usenet.pomocprawna.info