  • 1. Data: 2004-10-01 23:46:38
    Temat: Wykorzystanie tresci z Usenet
    Od: " mban01" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    Nurtują mnie watpliwosci dotyczące charakteru usenet: czy legalnie moglbym
    korzystac komercyjnie (oczywiscie bez pobierania oplat, ale w swoim portalu)
    z tresci wiadomosci zamieszczanych np. w pl.praca.oferowana?
    Czy:
    1 moglbym publikowac swoim kanalem tylko wybrane ogloszenia?
    2 musialbym cytowac wiadomosc wraz z podaniem zrodla / odeslaniem do zrodla?
    3 moge zanieszczac zmieniona forme graficzna tresci ogloszenia bez naglowka
    news (e-mail nadawcy, grupa news), ale bez zmian danych merytorycznych i
    kontaktowych?

    dziękuje za odpowiedz z gory

    pozdrawiam
    Marcin B

  • 2. Data: 2004-10-02 01:57:48
    Temat: Re: Wykorzystanie tresci z Usenet
    Od: Arek <a...@e...net>

    Dnia 2004-10-02 01:46, mban01 rzecze:
> [...]
    > korzystac komercyjnie (oczywiscie bez pobierania oplat, ale w swoim portalu)
    > z tresci wiadomosci zamieszczanych np. w pl.praca.oferowana?

    Możesz nawet je wykorzystać odpłatnie, wypowiedzi na newsach nie
    podlegają prawu autorskiemu jako takie.
    Mogą podlegać tylko ich niektóre części np. jeśli ktoś by zacytował
    swój wiersz itp.

    > 2 musialbym cytowac wiadomosc wraz z podaniem zrodla / odeslaniem do zrodla?

    Nie. Tylko podpisem autora wypowiedzi.

    > 3 moge zanieszczac zmieniona forme graficzna tresci ogloszenia bez naglowka
    > news (e-mail nadawcy, grupa news), ale bez zmian danych merytorycznych i
    > kontaktowych?

    Tak.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net - tanie rozmowy

  • 3. Data: 2004-10-02 09:56:09
    Od: "Bungo" <p...@o...pl>

> [...]
    > prawu autorskiemu jako takie.
    > Mogą podlegać tylko ich niektóre części np. jeśli ktoś by zacytował

    Mylisz sie - "podlegaja". Oczywiscie rodzaj "wypowiedzi" tez ma znaczenie.
    Po pierwsze zauwaz, ze przeniesienie autorskich praw majatkowych dozwolone
    jest jedynie w drodze dziedziczenia lub umowy - pod rygorem niewaznosci.
    Nie wpuszczaj wiec czlowieka w maliny, bo za skorzystanie z Twojej rady, w
    przypadku naruszenia czyichs praw autorskich bedzie musial zaplacic
    trzykrotne honorarium.

    Najlepiej przeczytajcie obaj ustawe o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    oraz dostepne w sieci komentarze prof. Barty dot. wykorzystywania
    internetowych tresci.

  • 4. Data: 2004-10-02 11:20:33
    Od: " mban01" <m...@g...pl>

    Bungo <p...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Najlepiej przeczytajcie obaj ustawe o prawie autorskim i prawach
    >pokrewnych oraz dostepne w sieci komentarze prof. Barty dot.

    W tych komentarzach prof. Barta wylacza usenet z "pol eksploatacji" - co z
    tym fantem poczac?
    Pozdrawiam
    Marcin B

  • 5. Data: 2004-10-02 12:08:34
    Od: Arek <a...@e...net>

    Dnia 2004-10-02 11:56, Bungo rzecze:
    > Mylisz sie - "podlegaja". Oczywiscie rodzaj "wypowiedzi" tez ma znaczenie.

    Nie wiem dlaczego dajesz słowo "wypowiedź" w cydzysłowie.
    To SĄ wypowiedzi a nie utwory i dlatego też nie podlegają prawu
    autorskiemu. To jest oczywiste i jasne jak słońce w nowiu :)

    > Po pierwsze zauwaz, ze przeniesienie autorskich praw majatkowych dozwolone
    > jest jedynie w drodze dziedziczenia lub umowy - pod rygorem niewaznosci.

    Sęk w tym, że tu nie ma mowy o prawach autorskich.
    Podkreślam - gdy mówimy o wypowiedziach jako takich bo może być tak, że
    CZĘŚĆ wypowiedzi jest utworem - np. umieszczenie w wypowiedzi jakiegoś
    wiersza, powieści, opowiadania czy jakiegoś innego utworu.
    Ale sama wypowiedź jako taka nie podlega prawu autorskiemu - po prostu
    nie jest utworem.

    > Nie wpuszczaj wiec czlowieka w maliny, bo za skorzystanie z Twojej rady, w
    > przypadku naruszenia czyichs praw autorskich bedzie musial zaplacic
    > trzykrotne honorarium.

    To Ty go niepotrzebnie straszysz.

    > Najlepiej przeczytajcie obaj ustawe o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    > oraz dostepne w sieci komentarze prof. Barty dot. wykorzystywania
    > internetowych tresci.

    Zapodaj linki, to je skomentujemy. Na razie to nic nikomu to nie daje.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.hipnoza.info

  • 6. Data: 2004-10-02 12:26:43
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik Arek napisał:

    > *Sęk* w tym, że tu nie ma mowy o prawach autorskich.

    Polecam pl.hobby.drwale i pl.hobby.tartaki

    --
    Stasio Podróżnik
    PMS=>Black 525 TDS E-34 rej.*RP-PMS Edition* PRRC=>Jackson+AT-900

  • 7. Data: 2004-10-02 12:28:06
    Od: Arek <a...@e...net>

    > Stasio Podróżnik odrzekł:
    > Polecam pl.hobby.drwale i pl.hobby.tartaki

    Cieszę się, że była to jedyna rzecz jaka pozwoliła Ci się doczepić do
    mojej wypowiedzi.

    zdrówka
    Arek

    --
    www.hipnoza.info

  • 8. Data: 2004-10-03 10:33:57
    Od: "pitus55" <pitus55(WYWAL_TO)@gazeta.pl>

    > Dnia 2004-10-02 11:56, Bungo rzecze:
    >
    > Nie wiem dlaczego dajesz słowo "wypowiedź" w cydzysłowie.
    > To SĄ wypowiedzi a nie utwory i dlatego też nie podlegają prawu
    > autorskiemu. To jest oczywiste i jasne jak słońce w nowiu :)

    Wypowiedz może być utworem. Ustawa o prawie autorskim mówi: Przedmiotem
    prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym
    charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości,
    przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)

    Każdy przejaw, w jakiejkolwiek postaci, czyli wypowiedz na usenet tu chyba
    pasują. Dalej ma być działalność twórcza o indywidualnym charakterze. Jeśli
    wypowiedz spełnia te dwa warunki to jest utworem w rozumieniu ustawy. Nie
    ma reguły, że chroniony jest tylko fragment wiersza lub innego utworu
    umieszczony w wypowiedzi. Cała wypowiedz jeśli ma charakter twórczy i
    indywidualny może być chroniona niezależnie od tego czy wstawiono do niej
    inny utwór.

    Po za tym fragment innego utworu umieszczony w wypowiedzi jest osobno
    chroniony prawem autorskim niezależnie od wypowiedzi.

    --
    pzdr pitus55