  • 1. Data: 2004-10-30 09:40:30
    Temat: Wspólnota mieszkaniowa kontra właściciele garaży
    Od: "Artur" <a...@d...com.pl>

    Dzień dobry,

    proszę o pomoc w następującej sytuacji:

    - właściciel nieruchomości na jednej działce działce (użytkowanie wieczyste)
    posiadał bydynek mieszkalny i zespół garaży stanowiące odrębną nieruchomość,
    - po wyodrębnieniu lokali zostały one sprzedane lokatorom, powstała
    wspólnota mieszkaniowa, która wybrała zarządcę (sprzedane zostały tylko
    lokale w budynku, wraz z udziałem w ułamkowej części gruntu)
    - po pewnym czasie właściciel zespołu garaży sprzedał je m.in. niektórym
    właścicielom lokali w budynku o którym mowa wyżej (garaże wcześniej
    stanowiły jak mówi akt notarialny odrębną nieruchomość a w momencie
    sprzedaży dla każdego garażu została zaprowadzona księga wieczysta),

    pytanie:
    - czy garaże są częścią nieruchomości wspólnej zarządzanej przez
    administratora wspólnoty mieszkaniowej i czy w związku z tym administrator
    (wspólnota mieszkaniowa) może żądać wnoszenia od właścicieli garaży kosztów
    zarządu?
    - czy może między właścicielami garaży a wspólnotą mieszkaniową obowiązują
    inne więzy współwłasności niż wspólnota mieszkaniowa, wspólne
    zarządzanie/utrzymanie terenu (działka jest niepodzielona)?
    - ew. jakie byłyby na gruncie prawnym więzy właściciela garażu niebędącego
    członkiem wspólnoty ze wspólnotą?

    Istnieje obawa, że zarząd i większość członków wspólnoty mieszkaniowej chce
    "przykręcić śrubę" właścicielom garaży i narzucić nieuzasadnione opłaty
    (koszty zarządu wspóln. mieszk. zawierają przecież również koszty
    oświetlenia klatki schodowej itd.).
    Według mojego laickiego zdania właściciele garaży nie stają się
    automatycznie członkami wspólnoty mieszkaniowej (nic co by na to wskazywało
    nie znalazłem w Ustawie o własności lokali) i powinni się z pozostałymi
    współużytkownikami wieczystymi gruntu "dogadać" w sprawie ewentualnych opłat
    za porządkowanie czy korzystanie terenu wspólnego na gruncie np. Kodeksu
    cywilnego.

    Bedę wdzięczny za wskazówki,
    Pozdrawiam
    Artur

  • 2. Data: 2004-11-01 21:37:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Oct 2004, Artur wrote:
    [...]
> [...]
    >+ za porządkowanie czy korzystanie terenu wspólnego na gruncie np. Kodeksu

    IMHO dobrze gadasz. Też nie jestem prawnikiem dla jasności. Ale skoro
    to nieruchomość *odrębna*....

    pozdrowienia, Gotfryd