  • 11. Data: 2005-01-07 17:32:22
    Temat: Re: Wracam do moich biletów autobusowych ...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ola" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:1a6e.000008b9.41dea2bf@newsgate.onet.pl...

> [...]
    regulaminu,
    > czy banku który nie umożliwił mu zapoznanie się z regulaminem i sankcjami
    > grożącymi za zabłocenie posadzki?
    >
    > Dlatego moim zdaniem (chyba moge je mieć?) koło każdych drzwi dla
    wsiadających
    > powinna być nalepka z wyszczególnionymi cenami za bilety oraz karami za
    ich
    > brak. Jeśli przewożnik nie zrobił by wszystkiego ( a to było by dla mnie
    > maksimum checi) aby mnie doinformować zajęcie miejsca nie wiązało by mnie.
    >
    > Co prawda to tylko rozważania ale uważam, że logiczne.

    Twoje wątpliwości można by było uznać za trafne pod warunkiem, że generalnie
    wszędzie autobusy były by za darmo, a akurat w tej przykładowej Łodzi
    płatne. Załóżmy, że nagle w jakimś supermarkecie robią płatne ruchome
    schody, a co więcej opłatę pobierają na końcu tych schodów, a nie na
    początku. To wówczas oczywiście można by było mieć różne wątpliwości,
    podnosić zarzut nieświadomości itd. Ale przejazd środkami komunikacji
    publicznej za zwyczaj jest płatny. W ostateczności o taryfę, czy bilet można
    zapytać kierującego pojazdem. Nie widzę powodu, by to koniecznie jakoś tam
    poważniej nagłaśniać.

  • 12. Data: 2005-01-07 17:36:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Raku" <r...@a...kom.pl> napisał w wiadomości

    > Dlaczego pytam, tak przy okazji podwyżki biletów MPK w Krakowie mi to
    > przysżło do głowy. Skoro mam stary bilet i kupiłem go miesiąc temu, to
    > według mnie MPK dostało pieniądze, a ja zawarłem z firmą MPK umowę na
    > przewoz jednorazowy (bilet jednorazowy). Więc nei powinny ,nie obchodzić
    > żadne podwyżki, kupiłem prawo do przejechania się autobusem i chce go
    > zrealizowac. Tymczasem musze (własnie nie wiem czy musze??) kupić bilet
    > z dopłatą.

    takich sytuacji w życiu jest wiele. Znaczki pocztowe na przykład. Pamiętam,
    że w dobie galopującej inflacji, to nawet wypuścili znaczki "A" i "B". jeden
    był na pocztówkę, a drugi na list. Bo ni nadążali z nominałami. Mniej więcej
    w tym czasie bywały w Krakowie bilety na przejazd, które faktycznie działały
    tak, jak piszesz.

    Natomiast w sposób opisany przez Ciebie nie może to działać choćby z tego
    powodu, że nie masz jak dowieść, że Ty kupiłeś dany bilet akurat danego
    dnia. Nawet jakbyś miał paragon, to nie wiadomo, do jakiego biletu. Stąd to
    tak działać nie może i nie działa. Najprościej stan ten wywieść z art. 6 kc,
    i faktu, że nie masz możliwości dowieść, że zapłaciłeś za bilet w takim
    czasie, że była to prawidłowa opłata.

  • 13. Data: 2005-01-07 22:07:21
    Od: "Stefcio Z." <stefcioz2@poc__a.lonet.pl>

    Dnia środa, 5 stycznia 2005 22:58 Ola napisał
    (<1...@n...onet.pl>):

    [...]

    > A widział ktoś na przystanku regulamin? Bo ja w życiu.

    Nie dam sobie głowy uciąć, ale wydaje mi się że w Krakowie są (co prawda
    tylko na krytych przystankach).

    --
    Pozdrawiam,
    Stefcio Z.

  • 14. Data: 2005-01-07 22:36:26
    Od: "Stefcio Z." <stefcioz2@poc__a.lonet.pl>

    Dnia piątek, 7 stycznia 2005 18:36 Robert Tomasik napisał
    (<crmvdb$l9n$11@inews.gazeta.pl>):

    > Użytkownik "Raku" <r...@a...kom.pl> napisał w wiadomości

    [...]

> [...]
    > 6 kc, i faktu, że nie masz możliwości dowieść, że zapłaciłeś za bilet w
    > takim czasie, że była to prawidłowa opłata.

    Ale zauważmy, że w gruncie rzeczy PO CO mi dowód zakupu? Mam bilet, ważny,
    nieskasowany. Zapłaciłem za niego i mam prawo z niego korzystać
    (rozumowanie identyczne jak Raku). Moim zdaniem nieważne jest kiedy go
    kupiłem. Zagraniem fair powinno być uznawanie starych biletów po podwyżce.
    Wyciąłeś cytat odnośnie samochodu - moim zdaniem bardzo trafny.

    Dodatkowo widzę kolejną niekonsekwencję. W Krakowie można kupić bilet
    okresowy nie wcześniej niż 30 dni od początkowej daty jego ważności. Czyli
    jednak się da? Powiedzmy, że podwyżka obowiązuje od 1 stycznia, a mój stary
    traci ważność w grudniu (np. 15-go). Mogę kupić bilet (dla kaprysu
    12-miesięczny). Może mi ktoś zabronić? Nie - bo np. 16 listopada mam prawo
    nie wiedzieć nic o planowanych podwyżkach. Przejeżdżę sobie niemal cały rok
    po starej cenie. Bo o dopłatach do okresowych nie słyszałem - jeszcze... ;)
    Czyli wychodzi, że do biletów okresowych nie wymagane są dopłaty, natomiast
    do pozostałych tak.

    --
    Pozdrawiam,
    Stefcio Z.

  • 15. Data: 2005-01-07 22:59:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Stefcio Z." <stefcioz2@poc__a.lonet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kupiłem. Zagraniem fair powinno być uznawanie starych biletów po podwyżce.
    > Wyciąłeś cytat odnośnie samochodu - moim zdaniem bardzo trafny.

    W grudniu przejazd kosztował załóżmy 2 zł. Ty kupiłeś taki bilet. Ale mamy
    styczeń i przejazd kosztuje 3 zł. I teraz mamy wątpliwość, czy kupiłeś swój
    bilet w grudniu, czy w styczniu. To Ty wywodzisz swoje prawo do przejazdu z
    faktu, ze kupiłeś w grudniu, więc udowodnij ten fakt. W praktyce nie da się.

> [...]
    rok
    > po starej cenie. Bo o dopłatach do okresowych nie słyszałem - jeszcze...
    ;)
    > Czyli wychodzi, że do biletów okresowych nie wymagane są dopłaty,
    natomiast
    > do pozostałych tak.

    Z tego co pamiętam, to nikt dopłat do biletów okresowych nigdy nie żądał.
    Tak było w czasach, gdy korzystałem z nich i nie sądzę, by cos się zmieniło.
    W wypadku biletu okresowego jest na nim określony termin obowiązywania. Ja
    rozumiem, ze dyskutujemy o biletach jednorazowych.

  • 16. Data: 2005-01-07 23:53:52
    Od: Raku <r...@a...kom.pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > zapytać kierującego pojazdem. Nie widzę powodu, by to koniecznie jakoś tam

    Ja osobiście poruszam się po krakowie samochodem. Ale chodzi o zasade.
    Kupiłem bilet 4 miesiące temu. W styczniu nastała podwyższka.
    Ja swoją dole zapłaciłęk MPK więc z jakiej okazji mam teraz dopłacać ???!!!

    --
    #####################
    Raku

  • 17. Data: 2005-01-08 00:58:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ja osobiście poruszam się po krakowie samochodem. Ale chodzi o zasade.
    > Kupiłem bilet 4 miesiące temu. W styczniu nastała podwyższka.
    > Ja swoją dole zapłaciłęk MPK więc z jakiej okazji mam teraz dopłacać
    ???!!!

    Dura lex sed lex.

  • 18. Data: 2005-01-12 07:50:14
    Od: Wieslaw Lubas <v...@m...put.poznan.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > faktu, ze kupiłeś w grudniu, więc udowodnij ten fakt. W praktyce nie da się.
    Bo przewoznik wprowadza do obiegu tylko obowiazujace nominaly i
    zobowiazuje sprzedawcow do ich sprzedawania?

    Zalozmy w Toruniu - przed nowym rokiem bilet jednoprzejazdowy 1.80, po
    Nowym Roku - 1.90. Aktualnie haslo "poprosze jeden bilet" - skutkuje
    sprzedaniem mi biletu za 1.90.

    Poznan - taryfa czasowa. 10min. "przedtem" - powiedzmy 0.60, "potem"
    0.65. "Poprosze bilet 10-minutowy" - skutkuje sprzedaniem biletu o
    nominale 0.65 (fikcja, bo tu podwyzki sa w marcu bodajze).

    Regulamin przewoznika w chwili zakupu biletow z reguly oznaczony jest
    data wejscia w zycie, natomiast nigdy nie widzialem adnotacji, _do
    kiedy_ wazne sa zakupione bilety. Zakupilem je w okresie, kiedy
    obowiazywala nizsza cena, wynikajaca z jakichs tam uwarunkowan, i juz
    wtedy przewoznik osiagnal przychod. Zasada ta sama co w okresowym ->
    kupilem po takiej cenie, po takiej jade. Czemu jednorazowe pod to nie
    podlegaja?

    WL

  • 19. Data: 2005-01-12 08:38:57
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> naskrobał/a w

> [...]
    > swoje prawo do przejazdu z faktu, ze kupiłeś w grudniu, więc
    > udowodnij ten fakt. W praktyce nie da się.

    Nie.
    Prawo do przejazdu wywodzi się z papierka pod tytułem bilet.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Wszystko nalezy upraszczac jak tylko mozna, ale nie bardziej.

  • 20. Data: 2005-01-12 16:16:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Goomich" <g...@u...to.wp.pl> napisał w wiadomości

    > Nie.
    > Prawo do przejazdu wywodzi się z papierka pod tytułem bilet.

    Ale to musi być właściwy bilet. A ten tańszy obecnie nie jest właściwy.