    From: "Przemek" <z...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Windykacja abonamentu za Cyfre+/Canal+.
    Date: Tue, 19 Jul 2005 20:15:54 +0200

    Witam

    [wersja skrocona bo sporo napisalem: Czy abonament za Canal+ jest
    roszczeniem okresowym i przedawnia sie po 3 latach czy nie jest roszczeniem
    okresowym i przedawnia sie po 10 latach?]

    Mam taki problem i zarazem pytanie do Szanownych Grupowiczow. W styczniu
    2000 roku (okolo, bo niestety umowy nie moge znalezc) podpisalem umowe z
    firma X na Canal+. Szczegolow umowy nie pamietam, a umowa zaginela i wiem,
    ze to blad ale na razie nie moge jej znalezc. Poprosilem o kopie i maja mi
    ja przeslac. Po 9 miesiacach korzystania i placenia zrezygnowalem ze wzgledu
    na kiepska jakos uslug itd. Wydawalo mi sie, ze wszystkie abonamenty
    poplacilem i sprawe uwazalem za zamknieta. Nikt zreszta nie domagal sie
    zadnych zaleglosci. Jednak miesiac temu dostalem od firmy windykacyjnej KRUK
    wezwanie go zaplaty abonamentu za luty 2000 roku z odsetkami listem zwyklym.
    No i teraz robi sie problem, bo dokladnie nikt nie pamieta jak bylo z ta
    umowa. Wydaje sie, ze pierwszy miesiac byl gratis lub tez mimo podpisania
    umowy w styczniu usluga ruszyla pozniej... I do tego ksiazeczka oplat ktora
    mamy z tamtego okresu zawiera wszystkie miesiace oplacone, ale lutego wogole
    w ksiazeczce nie ma. Ale dokladnie to nikt tego nie pamieta, a poki nie
    dostane kopii umowy nie wiem co tam bylo.
    No i teraz pytanie co poczac?
    W kodeksie cywilnym znalazlem artykuly o przedawnieniu: art 118 "Jezeli
    przepis szczegolny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat
    dziesiec, a dla roszczen okresowych oraz roszczen zwiazanych z prowadzeniem
    dzialalnosci gospodarczej - trzy lata.".
    I tu mi sie nasunelo pytanie: czym jest abonament? Pytalem prawnika (z
    wyksztalcenia, ale nie zajmujacego sie tematem) i on twierdzi, ze to jest
    roszczenie okresowe. Zatem sie przedawnilo co rozwiazywaloby sprawe, chyba,
    ze w umowie jest inaczej co sie jeszcze okaze.
    A co Grupowicze o tym mysla? Czy to jest roszczenie okresowe a moze nie? A
    moze jest inny sposob zeby z tego wybrnac? Kwota jest w prawdzie nieduza
    (100zl z odsetkami) ale tu chodzi o zasady, bo z tego co wiem to takie
    zawiadomienia otrzymalo wiele osob.

    Pozdrowienia
    Przemek
    zipi @ chello . pl