    From: " Bummer" <b...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Wezwanie do zapłaty, bez umowy - czy słuszne?
    Date: Wed, 26 Nov 2008 23:29:25 +0000 (UTC)

    Sprawa pomiędzy osobami fizycznymi.

    Jestem studentem fil. angielskiej. W lipcu zgłosił się do mnie emailowo Pan z
    prośbą o przetłumaczenie CV i listu motywacyjnego. Przetłumaczyłem, Pan był
    zadowolony. Napisał, że pracuje jako ekspert przy projektach unijnych i
    szykuje się do wyjazdu do Turcji w ramach 66 dniowego projektu UE i
    potrzebowałby tłumacza dla siebie i kolegi. Zapytał czy nie znam kogoś.
    Zainteresowany podsunąłem swoją kandydaturę. Po kilku dniach Pan napisał, że
    nie ukrywa, że szuka ze znajomym jeszcze innych osób, ale żebym wysłał CV.
    Wysłałem CV, jakiś tydzień później przyszła odpowiedź, że moja kandydatura
    została zaakceptowana. Telefonicznie Pan poinformował mnie o stawce, wstępnych
    warunkach. Ja się dopytywałem szczegółów, te mieliśmy omówić gdy projekt
    będzie pewny na 100%. Wstępnie zgodziłem się na proponowanąstawkę
    (telefonicznie).
    Wyjazd miał być na początku września. Czekałem zatem na informacje o
    potwierdzeniu wygrania przetargu i dacie wyjazdu. Turcy rzekomo nie
    potwierdzali daty wyjazdu, więc się wszystko przesuwało w czasie, ja nie
    podpisując żadnej umowy szukałem także innej pracy. Panowie chcieli się
    spotkać, ale Pan odpisał, że w związku z ramadanem wyjazd miałby się odbyć 5
    października iwięc spotkanie przełożyli do czasu gdy Turcy ostatecznie
    potwierdzą terminy. Telefonicznie zaakceptowałem termin 5 października.

    W międzyczasie okazało się, że projekt zamiast 66 dni będzie trwał 90, praca
    byłaby również w weekendy, itp. Telefonicznie wstępnie się zgodziłem, wiedząc
    (o czym mówili Panowie), że będziemy mogli negocjować przy podpisaniu umowy.
    Po drugiej prośbie o przesłanie propozycji umowy (o dzieło) dostałem ją.
    Umówiliśmy się (telefonicznie) na spotkanie.

    Z powodów osobistych i narastających wątpliwości co do uczciwości Panów i
    całego przedsięwzięcia (w końcu nie sprawdzili mojej wiedzy językowej, a
    projekt miał dotyczyć prawa rolnego), powzięcia informacji o tym ile wynosi
    stawka za tłumaczenia ustne (Panowie proponowali wielokrotnie mniej)
    postanowiłem nie pojechać na spotkanie. Nie odpowiadałem na kontakt ze strony
    Panów (wiem, trochę nieprofesjonalne :(). Aż tu w zeszłym tygodniu dostaję
    emailowo, w załączniku jako tekst do tłumaczenia przedsądowe wezwanie do
    zapłaty 1300 zł za przebukowanie biletu lotniczego na innego tłumacza
    (zaadresowane do mnie).

    1. Nie podpisałem umowy.
    2. W żadnej korespondencji z Panami nie napisałem wyraźnie, że zgadzam się w
    pełni na ich warunki i przyjmuję zlecenie.
    3. Nie wiedziałem, że kupili bilet lotniczy dla mnie (nie prosili mnie o dane
    do biletu) i że w związku z moją rezygnacją ponieśli koszty.

    Termin zapłaty mija 10 grudnia. Zastanawiam się czy wezwanie jest skuteczne i
    czy ich żądania mają jakąkolwiek podstawę.

    Mam nadzieję, że ktoś mi pomoże :(