  • 1. Data: 2004-06-22 10:38:50
    Temat: Wezwanie do zapłaty
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    Czy taka forma wezwania do zapłaty jest poprawna z prawnego punktu widzenia?
    Pani kupiła coś na Allegro, wpłaciła zaliczkę, obiecała, że się odezwie
    niedługo i od ponad dwóch miesięcy nie mam z nią żadnego kontaktu:
    ---------------------------
    W E Z W A N I E D O Z A P Ł A T Y

    Szanowna Pani!

    W związku z brakiem kontaktu w sprawie zrealizowania umowy zawartej
    ze mną na podstawie zakończonej licytacji w serwisie aukcyjnym Alllegro, nr
    aukcji XXXXX, dot. kupna XXXXX, wzywam Panią do zapłaty wylicytowanej kwoty
    za zakupiony XXX i odebrania go osobiście - co uzgodniliśmy wcześniej.
    Jeśli w ciągu 7 dni od odebrania niniejszego wezwania nie nawiąże Pani ze
    mną kontaktu i nie dokona transakcji, do której jest Pani zobowiązana
    poprzez wylicytowanie przedmiotu, wspomnianą aukcję uznam za nieważną, umowę
    z niej wynikającą - za niezrealizowaną i zerwaną z Pani strony. Po tym
    terminie zaliczka przez Panią wpłacona zostanie potraktowana przeze mnie
    jako koszty przechowania XXXX, a sam XXXXX sprzedam osobie trzeciej.
    Kontakt ze mną jest możliwy pod następującymi numerami telefonów:
    XXXXX
    XXXXX
    email

    --------------------------------

    Czy takie coś mogę wysłać ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru i po siedmiu
    dniach cieszyć się z podarowanej zaliczkki? Czy taka formuła wezwania jest
    poprawna? Umowy żadnej nie podpisywaliśmy, ale wygrania aukcji jest
    zawarciem umowy (wg regulaminu Allegro).

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2004-06-22 14:51:09
    Temat: Re: Wezwanie do zapłaty
    Od: t...@p...onet.pl

    > Czy taka forma wezwania do zapłaty jest poprawna

    mniej-więcej OK
    poczytaj jeszcze art 394 KC
    podszlifuj treść i ślij

    pozdr
    Traaq

  • 3. Data: 2004-06-22 16:06:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Boa" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    moim zdaniem nie ma sensu traktować zadatku jako kosztów przechowania
    tylko wprost napisać, ze przepada zgodnie z prawem cywilnym.

  • 4. Data: 2004-06-23 07:05:47
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    > moim zdaniem nie ma sensu traktować zadatku jako kosztów przechowania
    > tylko wprost napisać, ze przepada zgodnie z prawem cywilnym.

    Dzięki!
    No właśnie - ja się na tym nie znam.
    A jaka jest różnica między zadatkiem a zaliczką? Co o tym mówi prawo
    cywilne?

    Dzięki za pomoc.
    Pozdrr.,
    Boa.

  • 5. Data: 2004-06-23 10:07:07
    Od: t...@p...onet.pl

    > A jaka jest różnica między zadatkiem a zaliczką? Co o tym mówi prawo
    > cywilne?

    pisz, że odstępujesz od umowy i zachowujesz ZADATEK
    i nie martw się semantyką :-)

    pozdr
    Traaq

  • 6. Data: 2004-06-23 20:37:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No właśnie - ja się na tym nie znam.
    > A jaka jest różnica między zadatkiem a zaliczką? Co o tym mówi prawo
    > cywilne?

    W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy
    zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną
    ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy
    odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać
    sumy dwukrotnie wyższej. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu
    na poczet świadczenia strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest
    możliwe, zadatek ulega zwrotowi. W razie rozwiązania umowy zadatek
    powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada.
    To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek
    okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za
    które ponoszą odpowiedzialność obie strony. (art. 394 kc)

    Zwyczaj odmiennego nie ma i jeśli tylko nie ma odrębnej umowy, to
    spokojnie możesz uznać tę kwotę jako zadatek.

  • 7. Data: 2004-06-24 07:19:34
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    > Zwyczaj odmiennego nie ma i jeśli tylko nie ma odrębnej umowy, to
    > spokojnie możesz uznać tę kwotę jako zadatek.

    Serdeczne dzięki!
    A wyobraźmy sobie, że wysyłam wezwanie do zapłaty, odbiera rodzic, dzwoni do
    mnie i mówi, że niedoszły nabywca zmarł albo zaginął.
    Co z zadatkiem? Mam obowiązek zwrócić rodzicowi czy jest mój?

    Boa.

  • 8. Data: 2004-06-24 10:23:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > mnie i mówi, że niedoszły nabywca zmarł albo zaginął.
    > Co z zadatkiem? Mam obowiązek zwrócić rodzicowi czy jest mój?

    Jak zaginą, to nie Twoja sprawa. Jak zmarł, to spadkobiercy mogą kupić to
    od Ciebie, bo wchodzą w jego prawa i zadatek zaliczasz na kwotę
    należności. Tylko, że teoretycznie muszą jakość dowieść tego na\bycia, a
    to jakiś miesiąc na biedę przed sądem. Jeśli w międzyczasie termin
    upłynie, to pozostaje Twoja dobra wola.

  • 9. Data: 2004-06-24 11:53:19
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    Wszystko już wiem :-)