  • 1. Data: 2003-08-06 16:41:10
    Temat: WAZNA UMOWA ale BEZSKUTECZNA czy NIEWAZNA???
    Od: "Lukasz" <i...@W...onet.pl>

    CZy umowa typu X sprzedaje Y samochod ktorego tak naprawde nie ma jest wazna
    czy niewzzna? I X i Y wie ze samochodu nie ma tj. czynność pozorna. Jaka tu
    moze byc podstawa prawna do scigania X i Y??

    dzieki za pomoc

  • 2. Data: 2003-08-06 18:29:02
    Temat: Re: WAZNA UMOWA ale BEZSKUTECZNA czy NIEWAZNA???
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <i...@W...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:1db7.00000339.3f312fa6@newsgate.onet.pl...
> [...]
    tu
    > moze byc podstawa prawna do scigania X i Y??

    a papiery na samochod to skad wezmiesz skoro go nie ma, to ze sobie
    napiszesz taka umowe to nic nie znaczy, musisz miec dokumenty i dokonac ich
    przerejestrowania, jesli tak to zrobisz, a samochodu fizycznie nie ma tylko
    dokumenty to nikt nic ci nieudowodni :) i umowa jest wazna

  • 3. Data: 2003-08-06 19:10:42
    Od: "Lukasz" <i...@W...onet.pl>

> [...]
    > przerejestrowania, jesli tak to zrobisz, a samochodu fizycznie nie ma tylko
    > dokumenty to nikt nic ci nieudowodni :) i umowa jest wazna

    samochod to tylko przyklad:) Mi chodzi o sam fakt czy taka umowa na przedmiot
    nieistniejacy jest wazna ale bezskuteczna czy tez jest niewazna i jak tak to
    jaki tu bedzie pprzepis prawa stosowany

  • 4. Data: 2003-08-06 20:12:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    tu
    | moze byc podstawa prawna do scigania X i Y??

    Umowa sama w sobie z punktu widzenia prawa nie jest ważna, albowiem
    świadczenie dostarczenia samochodu, którego nie ma nie jest możliwe. Co do
    ścigania twórców takiego dokumentu, to za samo jego sporządzenie ścigać nie
    można. Jeśli jednak gdziekolwiek posłużą się takim dokumentem, to są
    odpowiedzialni za skutki tego. Czyli w wypadku urzędu (przerejestrowanie)
    wyłudzenie poświadczenia nieprawdy, zaś w wypadku spowodowania jakichkolwiek
    strat materialnych po prostu oszustwo.

  • 5. Data: 2003-08-07 06:01:45
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <i...@W...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:1db7.000003a6.3f3152b1@newsgate.onet.pl...
    > samochod to tylko przyklad:) Mi chodzi o sam fakt czy taka umowa na
    przedmiot
    > nieistniejacy jest wazna ale bezskuteczna czy tez jest niewazna i jak tak
    > jaki tu bedzie pprzepis prawa stosowany

    nie bardzo rozumiem o co ci chodzi, generalnie na wiekszosc rzeczy
    sprzedawanych na podstawie umowy, przynajmniej w praktyce, sa jakies
    papiery, jesli sporzadzisz taka umowe i zalaczysz do niej stosowne
    dokumenty, to nawet jak przedmiot fizycznie nie istnieje to umowa jest wazna
    w swietle prawa i nikt (raczej) niczego nie udowodni, mimo iz to przekret

  • 6. Data: 2003-08-07 11:20:15
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    a mi się wydaję, że umowa jest ważna
    ten co kupił może żądać wykonania umowy (wydania samochodu) - ew. wyrównania
    szkody zwiazanej z nie wykonaniem
    Niemożliwość świadczenia nie dotyczy sytuacji, w której świadczeniem jest
    rzecz oznaczona co do tożsamości, której sprzedawca nie posiada (jego
    zadaniem będzie zdobycie lub wykonanie tej rzeczy), tylko takich rzeczy jak
    umowa o przedłużenie doby do 28 godzin. Niemożliwe jest coś czego nie
    potrafi zrobić żaden człowiek (ludzie), a nie tylko ten podpisujący umowę.

    burenezo

  • 7. Data: 2003-08-07 22:46:01
    Od: "Romek" <r...@p...wp.pl>

    > wazna
    > tu
    >
    > Umowa sama w sobie z punktu widzenia prawa nie jest ważna, albowiem
    > świadczenie dostarczenia samochodu, którego nie ma nie jest możliwe. Co do

    Miłem sie nie odzywac..ale coz.... pocztajce sobie o emptio rei speratae

    to ze autka teraz nie ma nie znaczy ze go nigdy nie bedzie;)...
    POzdrawiam
    Romek

  • 8. Data: 2003-08-08 09:29:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W umowie sprzedaży podaje się numer nadwozia pojazdu (VIN). Identyfikuje on
    jednoznacznie dany pojazd. To jest umowa o sprzedaż konkretnego pojazdu, a
    nie jakiegoś tam. Tak więc zakładając, że wymienionego w umowie samochodu
    nie ma, kupić ani sprzedać go nie można w sposób ważny, ponieważ wiąże się
    to z przeniesieniem jego własności, a to jest czynność niemożliwa.

  • 9. Data: 2003-08-11 07:12:02
    Od: "Tom" <...@f...pl>

> [...]
    > nie ma, kupić ani sprzedać go nie można w sposób ważny, ponieważ wiąże się
    > to z przeniesieniem jego własności, a to jest czynność niemożliwa.
    niemożliwość świadczenia musi mieć charakter obiektywny - tzn. świadczenie
    musi być niemożliwe do spełnienia nie tylko dla dłużnika ale dla każdej
    innej osoby. Myślę, że Prezes Fiata mógłby mieć Punciaka o dowolnym numerze
    nadwozia. Tutaj naprawdę przepis o niemożliwości świadczenia nie ma
    zastosowania.

    burenezo

  • 10. Data: 2003-08-11 07:14:21
    Od: Dredd<...@...pl>

    Skoro obie strony są świadome tego że robią lipną umowę to poddał
    bym pod rozważania taką instytucję k.c.:

    Art. 83. § 1. Nieważne jest oświadczenie woli złożone drugiej stronie za
    jej zgodą dla pozoru. Jeżeli oświadczenie takie zostało złożone dla
    ukrycia innej czynności prawnej, ważność oświadczenia ocenia się
    według właściwości tej czynności.
    § 2. Pozorność oświadczenia woli nie ma wpływu na skuteczność
    odpłatnej czynności prawnej, dokonanej na podstawie pozornego
    oświadczenia, jeżeli wskutek tej czynności osoba trzecia nabywa prawo
    lub zostaje zwolniona od obowiązku, chyba że działała w złej wierze.

    Raczej nie wydaje mi się trafny pogląd że będzie to umowa, której
    wykonanie nie jest możliwe.

    -> http://usenet.pomocprawna.info