  • 1. Data: 2013-04-29 09:52:30
    Temat: Ustawa o terminach zapłaty - czy aby na pewno coś zmienia?
    Od: s...@g...com

    Witam serdecznie,

    Proszę o pomoc w następującej sprawie:

    Weszła w życie ustawa o terminach zapłaty, jak przeczytałem z doniesień prasowych,
    ustawa zakazuje stosowania terminów płatności dłuższych niż 60 dni.
    Niestety po przeglądnięciu ustawy znalazłem zapis:

    "Art. 7.2
    Termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni, liczonych od dnia
    doręczenia dłużnikowi faktury
    lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi, chyba że strony
    ustalą inaczej i pod warunkiem że
    ustalenie to nie jest sprzeczne ze społeczno-gospodarczym celem umowy i zasadami
    współżycia społecznego oraz jest
    obiektywnie uzasadnione, biorąc pod uwagę właściwość towaru lub usługi."

    No i tu jest pies pogrzebany, zapis "chyba że strony ustalą inaczej..." kładzie
    pomysł tej ustawy, czy dobrze myślę?

    Oraz co to jest: "społeczno-gospodarczy cel umowy i zasady współżycia społecznego
    oraz obiektywne uzasadnienie..."?

    Czy dobrze rozumiem, że skoro dostarczam towary dla kilku koncernów, które oczekują
    kilkumiesięcznych terminów płatności, nadal będę musiał się ślepo godzić na długie
    terminy, chcąc z nimi współpracować ze względu na "społeczno - gospodarczy cel
    umowy"?

    Pozdrawiam
    Skiraz