  • 1. Data: 2004-10-28 09:36:40
    Temat: Usluga fotograficzna
    Od: "Michal T." <m...@p...onet.pl>

    Chcialbym zapytac o porade w sprawie uslugi fotograficznej.

    Zajmuje sie amatorsko fotografia i moi przyjaciele poprosili mnie o
    zrobienie im slubnej sesji fotograficznej w plenerze. Nie mialem z
    tego zadnych majatkowych korzysci - byla to przyjacielska przysluga.
    Plenerem dla zdjec byla posiadlosc z dworkiem, parkiem, ladna
    okolica. Wszystko to razem jest wlasnoscia prywatna, ale jest tam
    utworzone muzeum z dostepem publicznym, a ja mialem zgode
    na fotografowanie w tamym miejscu.
    Wykonane zdjecia zanioslem do zakladu fotograficznego, ktory -
    tak sie sklada - rowniez robi swoje sesje slubne w tamtym miejscu.
    Lezy tam nawet ich album slubny prezentujacy kilkadziesiat
    przykladowych zdjec. Kiedy zglosilem sie po odbior wywolanych
    zdjec, powiedziano mi, ze wlasciciel zakladu uznal, ze popelnilem
    plagiat, ze niektóre moje zdjecia sa bardzo podobne do jego zdjec,
    ze się na nich wzorowalem i zarzadal ode mnie zaplacenia ceny jak
    za zdjecia profesjonalne - 5 razy drozej niz w przypadku zdjec
    amatorskich.

    Mam dwa pytania:

    1. Czy w przypadku, kiedy ten zaklad nie ma wylacznosci na
    fotografowanie w tamtym miejscu, a fotografia slubna jest tematem
    tak wyeksploatowanym, ze trudno jest nie powtorzyc poz i ujec,
    ktore juz byly przez kogos zrobione, jest podstawne oskarzac mnie
    o plagiat? Czy w ogole moze tu byc mowa o jakimkolwiek plagiacie?

    2. Czy zaklad ma prawo i podstawy zarzadac ode mnie innej ceny
    niz ta, ktora jest wystawiona w widocznym cenniku (prawdopodobnie
    gdzies w ukryciu jest rowniez okreslona cena za tzw zdjecia
    "profesjonalne" ale nie byla mi znana w chwili skladania zamowienia
    i w ogole nie wiem jakie warunki musza spelniac zdjecia aby byc
    uznane za "profesjonalne").

    Dzieki za wszelka pomoc
    Pozdrawiam
    Michal

  • 2. Data: 2004-10-28 09:47:53
    Temat: Re: Usluga fotograficzna
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Michal T. napisał(a):
> [...]
    > "profesjonalne" ale nie byla mi znana w chwili skladania zamowienia
    > i w ogole nie wiem jakie warunki musza spelniac zdjecia aby byc

    W Twojej sytuacji udałbym się do Rzecznika Praw Konsumenckich.

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 3. Data: 2004-10-28 09:54:13
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michal T." <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ze się na nich wzorowalem i zarzadal ode mnie zaplacenia ceny jak
    > za zdjecia profesjonalne - 5 razy drozej niz w przypadku zdjec

    moim zdaniem nie ma do niczego prawa, a ja na twoim miejscu zarzadal bym
    wydania kliszy ktora jest twoja wlasnoscia, grozac wezwaniem policji i
    oskarzeniem o kradzierz, odbitki jak chce niech sobie zatrzyma, zrobisz je
    gdzie indziej :)

  • 4. Data: 2004-10-28 09:59:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <clqej3$60j$1@news.onet.pl>, Michal T. wrote:
> [...]
    > ktore juz byly przez kogos zrobione, jest podstawne oskarzac mnie
    > o plagiat? Czy w ogole moze tu byc mowa o jakimkolwiek plagiacie?

    To jakaś koszmarna bzdura nie żaden plagiat.

> [...]
    > "profesjonalne" ale nie byla mi znana w chwili skladania zamowienia
    > i w ogole nie wiem jakie warunki musza spelniac zdjecia aby byc

    Nie ma prawa o ile nie było to umówione. Jeśli nie będzie chciał ci wydać
    materiałów po normalnej cenie, powiedz że odstepujesz od umowy, zażądaj
    negatywów a jak ich ci nie da to zagróź złożeniem zawiadomienia do
    prokuratury o ich przywłaszczeniu. Jeśli nadal nie wyda, zrób to.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-10-28 10:11:21
    Od: "Michal T." <m...@p...onet.pl>

    > To jakaś koszmarna bzdura nie żaden plagiat.

    Dla mnie to tez brzmi jak jakis absurd. Ale chcialem się upewnic,
    bo może się nie znam.

> [...]
    > negatywów a jak ich ci nie da to zagróź złożeniem zawiadomienia do
    > prokuratury o ich przywłaszczeniu. Jeśli nadal nie wyda, zrób to.

    A mogę odstapic od umowy bez konsekwencji dla mnie? Z formalnego punktu
    widzenia nikt mi nie powiedzial ile moje zdjecia będą kosztowac. Czy
    sam fakt, ze widoczny cennik nie obejmuje ceny, jakiej ode mnie zarzadano
    przy odbiorze, jest wystarczajacy?

    Dzieki
    Michal

  • 6. Data: 2004-10-28 10:25:05
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > sam fakt, ze widoczny cennik nie obejmuje ceny, jakiej ode mnie zarzadano
    > przy odbiorze, jest wystarczajacy?

    placisz taka cene jaka masz w cenniku, albo zadnej
    nie wdawaj sie z nim w zadne dyskusje tylko postrasz go konsekwencjami i juz

  • 7. Data: 2004-10-28 11:30:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <clqgk6$511$1@news.onet.pl>, Michal T. wrote:
> [...]
    > widzenia nikt mi nie powiedzial ile moje zdjecia będą kosztowac. Czy
    > sam fakt, ze widoczny cennik nie obejmuje ceny, jakiej ode mnie zarzadano

    MZ tak o ile nie masz jakiejś dziwnej adnotacji na pokwitowaniu. Jeśli
    sprawa oprze się o sąd to pan fotograf będzie musiał taką dziwną cenę
    uzasadnić. Nie specjalnie wyobrażam sobie jak to zrobi.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-10-28 11:32:29
    Od: Marek mszyma Szymański <n...@g...pl>

    Witam,
    Jak się zachować - już Ci podpowiedziano,
    Ja chciałbym tylko dodać prośbę:
    Napisz koniecznie jak się to skończyło...
    --
    Pozdrawiam,
    Marek mszyma Szymański, Gdynia

  • 9. Data: 2004-10-28 11:46:12
    Od: "Michal T." <m...@p...onet.pl>

    > Jak się zachować - już Ci podpowiedziano,
    > Ja chciałbym tylko dodać prośbę:
    > Napisz koniecznie jak się to skończyło...
> [...]

    dzieki wszystkim za uwagi. napisze jak sprawa sie potoczyla.
    pozdrawiam
    Michal

  • 10. Data: 2004-10-28 11:49:59
    Od: "Michal T." <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > sprawa oprze się o sąd to pan fotograf będzie musiał taką dziwną cenę
    > uzasadnić. Nie specjalnie wyobrażam sobie jak to zrobi.

    nie ma zadnych adnotacji.
    dzieki, pozdrawiam
    Michal