    From: "Piotr" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Urlop okolicznosciowy - slub
    Date: Fri, 15 Apr 2005 10:22:09 +0200
    Sender: p...@p...onet.pl@a056.nest.gliwice.pl

    Witam,

    mam pytanie w związku z urlopem okolicznościowym z okazji ślubu.

    Na podstawie "Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
    z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności
    w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy.(Dz.U.96.60.281)":

    § 15. Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika na czas obejmujący:
    1) 2 dni - w razie ślubu pracownika (...)

    Źródło: http://www.abc.com.pl/serwis/du/1996/0281.htm

    Chciałem skorzystać z tego prawa i uzyskać dwa dni urlopu. Ślub był w sobotę.
    Ponieważ jestem nauczycielem, nie mogę w dowolnym momencie brać urlopu
    bez znalezienia zastępcy (który to obowiązek w moim miejscu pracy spoczywa
    na osobie wybierającej się na urlop). W poniedziałek i wtorek miałem dużo zajęć,
    więc postanowiłem urlop wziąć dopiero w środę i czwartek (znalazłem zastępcę).
    O moim zamiarze poinformowałem administrację w poniedziałek rano.
    Wtedy dowiedziałem się, że urlop przysługuje tylko na dni bezpośrednio
    sąsiadujące ze ślubem. Po dyskusji i wyjaśnieniach udało mi się przekonać
    panią z kadr, że jednak mogę wziąć urlop dwa dni później. Wypisałem wniosek,
    do którego potem miałem jeszcze dołączyć akt ślubu.

    Kilka dni później (już po mojej nieobecności) otrzymałem informację, że urlop
    nie został mi udzielony i mam nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy.
    Uzasadniono to brakiem aktu ślubu. Akt ten otrzymałem dopiero wczoraj
    po południu i wcześniej nie mogłem go dostarczyć (to był ślub konkordatowy,
    kościół przesyła po ślubie dokumenty do USC i tam, na ich podstawie,
    przygotowywany jest akt ślubu do odebrania w późniejszym terminie).

    Prosiłbym o wyjaśnienia:
    - Czy urlop okolicznościowy musi dokładnie objąć okoliczność?
    W przypadku ślubu w sobotę i wesela w niedzielę to wymaganie nie miałoby sensu.
    - We wspomnianym rozporządzeniu są wymienione dokumenty usprawiedliwiające
    nieobecność. Nie ma wzmianki o akcie ślubu. Czy jego brak może być powodem
    odrzucenia wniosku o urlop?

    Tytułem uzupełnienia: we wspomnianą środę miałem mieć konsultacje dla studentów,
    w czwartek zajęcia wieczorowe, które zostały odwołane w związku z żałobą (tzn.
    odwołane zostały nie tylko moje zajęcia, ale wszystkie odbywające się w tym
    terminie).

    Pozdrawiam
    Piotr

    --
    Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr