  • 1. Data: 2003-11-04 22:19:15
    Temat: Uprawnienia straży miejskiej
    Od: Adam Mikuta <a...@w...poczta.onet.wytnij.pll>

    Chciałbym się dowiedzieć jakie uprawnienia posiada straż miejska odnośnie
    zatrzymywania ludzi na ulicy, spisywania danych, przeszukiwania bagażu.

    Dziś wracając sobie spokojnie z biegu harcerskiego (w mundurach zresztą) w
    grupie 5 osób w tym dwie nie pełnoletnie o godzinie koło 21:40 zostaliśmy
    zatrzymani przez dwóch funkcjonariuszy (tak podejrzewam) straży miejskiej,
    któży spisali sobie nasze dane, przeszukali nasze plecaki. Nie podali
    żadnego sensownego powodu zatrzymania pozatym usiłowali nam wmówić iż dwie
    osoby niepełnoletnie nie mają prawa z nami przebywać (to napisze tylko że
    obie osoby są harcerkami których ja jestem drużynowym [i jednej bratem] po
    za tym był z nami zastępca komendanta Hufca oraz komendant szczepu).
    Wszystko było by w porządku gdyby panowie nie byli wybitnie nie mili a
    jeden z nich nawet w pewnym momencie wypowiedział słowa "Daj mi pretekst".
    Oczywiście skończyło się na grożeniu grozili sądem, interwencią w hufcu i
    wszystkim byle tylko nas zastraszyć. W końcu upewnili się że nikt nie jest
    poszukiwany notowany itd i w końcu nas puścili (chociaż oczywiście
    straszyli że to może trwać do 6 godzin).

    Moje pytanie co oni tak właściwie mogą? Do czego mają uprawnienia?

    Adam

  • 2. Data: 2003-11-04 22:56:44
    Temat: Re: Uprawnienia straży miejskiej
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik Adam Mikuta napisał:
    > Moje pytanie co oni tak właściwie mogą? Do czego mają uprawnienia?

    - mają uprawnienia do legitymowania i sprawdzania danych osobowych
    - nie mogą wziąć Twojego dokumentu do ręki - musisz go jednak okazać w
    taki sposób, aby mogli sobie Twoje dane zapisać i vice versa - mozesz
    spisać takiego funkcjonariusza
    - nie mogą przeglądać zawartości toreb, plecaków itp - to może tylko
    policja, jednak niewykluczone, że ze straznikiem miejskim był policjant
    (często chodzą dwójkami)
    - sprawdzenie danych osobowych przez radio nie moze raczej trwac 6 godzin :)
    - osoby niepełnoletnie mogą przebywać bez prawnego pełnoletniego
    opiekuna do godziny 22, potem muszą być z opiekunem lub z osobą
    posiadającą pisemne pełnomocnictwo do opieki nad niepełnoletnim wydane
    przez opiekunów (przerabiane w praktyce - de facto mogą taką
    niepełnoletnią osobe odprowadzic na komisariat i zadzwonić po rodziców,
    a gdy Ci nie przyjadą, odwieźć do Izby Dziecka)
    - sądem nie moga grozić, nie mogą tez straszyć niczym innym
    - przy zatrzymaniu do wylegitymowania zawsze muszą podać powód takiego
    postępowania wraz z podstawą prawną, jednak zawsze podają "rutynowe
    sprawdzenie danych osobowych".. równie dobrze moga powiedzieć, że jesteś
    podobny do typa z listu gończego i musisz sie wylegitymować..

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2003-11-04 23:26:54
    Od: Adam Mikuta <a...@w...poczta.onet.wytnij.pll>

    scream wystukał(a):

    > (...)

    Wielkie dzięki, czy mógłbyś mi jeszcze powiedzieć gdzie mogę sobie o tym
    poczytać (Jaka to ustawa)?

    Adam

  • 4. Data: 2003-11-04 23:29:31
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik Adam Mikuta napisał:
    > Wielkie dzięki, czy mógłbyś mi jeszcze powiedzieć gdzie mogę sobie o tym
    > poczytać (Jaka to ustawa)?

    tego juz niestety nie wiem..
    poczytaj natomiast ustawe o policji (dostepne na stronach kgp) - dowiesz
    sie, co moze robic policjant i posrednio wywnioskujesz, czego nie moze
    ktokolwiek inny

  • 5. Data: 2003-11-04 23:52:57
    Od: Adam Mikuta <a...@w...poczta.onet.wytnij.pll>

    scream wystukał(a):

    > tego juz niestety nie wiem..
    > poczytaj natomiast ustawe o policji (dostepne na stronach kgp) - dowiesz
    > sie, co moze robic policjant i posrednio wywnioskujesz, czego nie moze
    > ktokolwiek inny

    ok dzięki.

    Adam

  • 6. Data: 2003-11-05 07:13:11
    Od: "vader" <t...@p...onet.pl>

    : Wielkie dzięki, czy mógłbyś mi jeszcze powiedzieć gdzie mogę sobie o
    tym
    : poczytać (Jaka to ustawa)?

    ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123,
    poz. 779) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 1998 r.
    w sprawie zakresu i sposobu wykonywania przez strażników gminnych
    niektórych czynności.(Dz. U. Nr 84, poz. 536).

    pozdr
    vader

  • 7. Data: 2003-11-05 09:47:07
    Od: "Wirtualna" <p...@s...com>

    Użytkownik "scream" <s...@...pl> napisał w wiadomości

    > - nie mogą przeglądać zawartości toreb, plecaków itp - to może tylko
    > policja,
    jeszcze straz graniczna oraz zandarmeria wojskowa

    > - osoby niepełnoletnie mogą przebywać bez prawnego pełnoletniego
    > opiekuna do godziny 22, potem muszą być z opiekunem lub z osobą
    ??
    czy mozesz przytoczyc podstawe prawna?

    by the by - sejm.gov.pl znowelizowal ustawe o stazach gminnych, nadajac jej
    znacznie wiecej uprawnien - nie wiem tylko kiedy wchodza zmiany w zycie

    p.
    W,

  • 8. Data: 2003-11-05 10:48:22
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik Wirtualna napisał:
    > czy mozesz przytoczyc podstawe prawna?

    podstawy nie znam, ale to byl kiedys powod mojego zatrzymania i
    "doprowadzenia" na komisariat

  • 9. Data: 2003-11-05 11:45:24
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Wirtualna <p...@s...com> napisał(a):

    > Użytkownik "scream" <s...@...pl> napisał w wiadomości

    > jeszcze straz graniczna oraz zandarmeria wojskowa

    jak równiez osoby, na których ciąży obowiązek pieczy nad małoletnim.

  • 10. Data: 2003-11-05 12:49:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych

    Art. 12. 1. Strażnik wykonując zadania, o których mowa w art. 10 i 11, ma
    prawo do:

    1) udzielania pouczeń,
    2) legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich
    tożsamości,
    3) ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie
    dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego
    doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji,
    4) nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone
    w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia,
    5) dokonywania czynności sprawdzających, kierowania wniosków o ukaranie do
    kolegium do spraw wykroczeń, oskarżania przed kolegium do spraw wykroczeń
    i wnoszenia środków odwoławczych w trybie przewidzianym przepisami o
    postępowaniu w sprawach o wykroczenia,
    6) usuwania pojazdów i blokowania kół pojazdów w przypadkach określonych w
    przepisach o ruchu drogowym,
    7) wydawania poleceń,
    8) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych,
    9) zwracania się, w nagłych przypadkach, o pomoc do jednostek
    gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej
    oraz organizacji społecznych, jak również do każdej osoby o udzielenie
    doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie o Policji.

    No to kontroli osobistej przeprowadzić nie mieli prawa. Możesz się na tę
    czynność albo poskarżyć do Komendanta Straży Miejskiej, który jest ich
    przełożonym albo zwrócić się do Prokuratury z wnioskiem o zbadanie
    zdarzenia. Ja bym preferował pierwsze rozwiązanie, bo powoduje mniejsze
    zamieszanie a w gruncie rzeczy sprowadzi się do tego samego. Skargę
    piszesz na piśmie i składasz na dzienniku podawczym Urzędu Miasta. Jeśli
    odpowiedź nie będzie Cię satysfakcjonowała, to zawsze możesz skorzystać z
    drugiego rozwiązania.

    Kolejną bzdurą było to mogące trwać 6 godzin legitymowanie. Co prawda
    żaden przepis jego trwania nie ogranicza, ale w wypadku gdy mieliście
    dokumenty, to trudno byłoby znaleźć podstawy do dłuższego niż kilkanaście
    minut zatrzymania. Zauważ, że z powyższego katalogu uprawnień nie wynika,
    by Straż Miejska miała się zajmować poszukiwaniem osób poszukiwanych. Oni
    nie maja prawa do zatrzymania, a jedynie do ujęcia osoby. A zatem ich
    uprawnienia są niewiele większe w tym wypadku od uprawnień zwykłego
    obywatela. To poważna różnica. Czyli, jeśli Strażnik Miejski będzie nawet
    wiedział, że jesteś poszukiwany, to może co najwyżej powiadomić policję
    gdzie jesteś. Zresztą z tego co wiem, to Straż Miejska nie dysponuje
    dostępem do bazy danych osób poszukiwanych i w tej części Twój post jest
    dziwny. Może jednak to był Policjant i Strażnik Miejski?