  • 1. Data: 2006-01-16 12:06:09
    Temat: Uprawnienia biegłego sądowego
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Witam.

    Chciałbym zapytać, czy biegli sądowi mogą bez żadnego uzasadnienia
    podważyć prawomocną opinię Lekarza Orzecznika ZUS?

    Jeśli ktoś będzie chciał się zapoznać z całą sytuacją, to opisuję ją
    poniżej:

    - urodziłem się w styczniu 1977r.,
    - w lipcu 1983r. stwierdzono u mnie głęboki obustronny niedosłuch,
    - 10.06.1994r. przyznano mi III grupę inwalidzką na stałe,
    - 27.04.1995r. orzeczono II gr. inw. do 1998r.,
    - 02.12.1999r. orzeczono czasową (do 31.12.2001r.) całkowitą niezdolność
    do pracy, uznano ciągłość trwania niezdolności (a więc kontynuacja II
    grupy),
    - 20.02.2002r. orzeczono całkowitą zdolność do pracy,
    - 12.04.2002r. orzeczono umiarkowany stopień niepełnosprawności do
    30.04.2005r. - wskazanie do zatrudnienia na stanowisku dostosowanym,
    - 15.06.2005r. orzeczono umiarkowany stopień niepełnosprawności na stałe
    (kontynuacja poprzedniego orzeczenia) - wskazanie do zatrudnienia:
    "zdolny do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej".

    Na podstawie powyższych orzeczeń:
    - od 06.02.1995r. do 10.06.1996r. pobierałem rentę inwalidzką uczniowską,
    - od 10.06.1996r. do 31.01.2002r. pobierałem rentę rodzinną po ojcu.

    Od uznania mnie za całkowicie zdolnego do pracy i odmowy kontynuowania
    wypłacania renty rodzinnej odwołałem się do Sądu Okręgowego, a następnie
    do Sądu Apelacyjnego. Biegli powoływani przez oba sądy wydawali różne
    opinie - zarówno, że jestem całkowicie zdolny do pracy, jak i że jestem
    częściowo niezdolny do pracy.
    Najciekawsza jest opinia ostatniego biegłego, czyli Instytutu Medycyny
    Pracy. Napisano w niej bowiem, że:
    "Tak głęboki niedosłuch znacznie upośledza percepcję i rozumienie mowy,
    a przez to i sprawność komunikacji z otoczeniem. W tym kontekście należy
    jednoznacznie stwierdzić, iż narząd słuchu powoda jest społecznie
    niewydolny (!), co daje pełne podstawy do uznania go za nadal (tj. także
    od momentu wstrzymania renty rodzinnej) częściowo niezdolnego do pracy.
    (...) Konsekwentnie bowiem uważamy, iż tak głęboki niedosłuch
    upośledzając percepcję (rozumienie mowy) stwarza wyraźne ograniczenia w
    niezbędnej także w tym zawodzie sprawnej komunikacji z otoczeniem."

    Napisałem do Sądu pismo procesowe zarzucając, że opinia Medycyny Pracy
    jest wewnętrznie niespójna. Skoro bowiem miałem orzeczoną całkowitą
    niezdolność do pracy, mój stan zdrowia nie uległ poprawie, a mój słuch
    nie pozwala mi na pracę zgodnie z moimi (zdobytymi w trakcie trwania
    procesu) kwalifikacjami, to znaczy, że nadal jestem niezdolny do pracy.
    Zwróciłem również uwagę, że zachowanie zdolności do pracy na stanowisku
    dostosowanym do niepełnosprawności nie stanowi przeszkody do orzeczenia
    całkowitej niezdolności do pracy.
    Sąd poprosił więc biegłych o wystawienie opinii uzupełniającej.

    Można w niej przeczytać, że biegli podtrzymują swoją opinię, że jestem
    trwale częściowo niezdolny do pracy. Co więcej:
    "Jednocześnie stwierdzamy, iż w porównaniu z badaniem powoda
    przeprowadzonym w grudniu 1999r. przez Lekarza Orzecznika ZUS nie doszło
    do poprawy stanu zdrowia powoda. W naszej bowiem ocenie także i w tym
    okresie był on jedynie częściowo niezdolny do pracy, a orzeczenie
    wówczas całkowitej niezdolności do pracy było nieuzasadnione."
    W ciekawy sposób uzasadnili też, dlaczego nie mogę być uznany za
    całkowicie niezdolnego do pracy:
    "Będąc bowiem obciążonym od dzieciństwa głębokim niedosłuchem
    'wypracował' on sobie mechanizmy adaptacyjne i kompensacyjne np. poprzez
    umiejętność 'czytania' z ruchu warg rozmówcy, co przy wspomaganiu
    aparatem słuchowym pozwoliło mu na ukończenie w normalnym trybie szkoły
    podstawowej i średniej, a następnie podjęcie studiów zaocznych."

    Na tą opinię odpisałem, że wspomniane orzeczenie Lekarza Orzecznika ZUS
    jest prawomocne, a co więcej, ZUS posiada odpowiednie mechanizmy
    kontroli. Co więcej, wcześniej miałem już orzekaną II grupę inwalidzką,
    na podstawie opinii lekarskich, że jestem całkowicie niezdolny do pracy.
    Oprócz tego zwróciłem uwagę, że wypracowanie przeze mnie tak skutecznych
    mechanizmów adaptacyjnych i kompensacyjnych to jedynie domysły biegłych,
    gdyż nawet nie zainteresowali się, w jaki sposób skończyłem szkołę i
    studia (chociaż mówiłem im o tym). A skończyłem je dzięki korzystaniu z
    kser notatek kolegów, gdyż sam nie byłem w stanie usłyszeć wystarczająco
    dużo na wykładach czy ćwiczeniach. Rozmowa ze mną to często komedia
    pomyłek - mi się wydaje, że wiem, o czym rózmówca mówi, a później się
    okazuje, że mówił na zupełnie inny temat. Albo musi mi po 10 razy
    powtarzać jedno słowo, którego nie mogę zrozumieć.

    Pomimo tego Sąd Apelacyjny w końcu oddalił moją apelację uznając, że
    Instytut Medycyny Pracy w wystarczającym stopniu wyjaśnił sprawę. Teraz
    już drugi miesiąc czekam na wyrok z uzasadnieniem, ale chciałem
    wcześniej poznać Waszą opinię.
    Z góry dziękuję za wszystkie uwagi :)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Gerard

  • 2. Data: 2006-01-16 13:40:39
    Temat: Re: Uprawnienia biegłego sądowego
    Od: "iza" <i...@e...pl>

> [...]
    > Instytut Medycyny Pracy w wystarczającym stopniu wyjaśnił sprawę. Teraz
    > już drugi miesiąc czekam na wyrok z uzasadnieniem, ale chciałem wcześniej

    Straaaaaaaaszliwie się rozpisałeś a wątpie żeby ktokolwiek tutaj chciał
    polemizować z opiniami biegłych bo i po co? Sąd i tak ma prawo do własnej
    oceny (choć w oparciu o opinie) - może dac wiare jednym i odmówić tej wiary
    innym, wszystko to leży w gestii sądu, więc nie ma właściwie o czym
    dyskutować (wyrok zapadł) Teraz jedynie kasacja o ile są jakieś podstawy do
    jej wniesienia.

    Iza

  • 3. Data: 2006-01-16 14:06:08
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    iza wrote:
    > Teraz jedynie kasacja o ile są jakieś podstawy do
    > jej wniesienia.

    Właśnie stąd to pytanie :) Nie chodzi mi o polemizowanie z opiniami
    biegłych, ale o to, czy byli uprawnieni do podważenia prawomocnego
    orzeczenia bez żadnego uzasadnienia (na zasadzie - "bo tak"). Chciałbym
    wiedzieć, czy jest to jedna z przyczyn, na które mogę się powoływać w
    kasacji (tak, wiem o przymusie adwokackim).

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 4. Data: 2006-01-16 16:38:26
    Od: Pav <n...@z...pl>

    Piotr "Gerard" Machej napisał(a):

    > Właśnie stąd to pytanie :) Nie chodzi mi o polemizowanie z opiniami
    > biegłych, ale o to, czy byli uprawnieni do podważenia prawomocnego
    > orzeczenia bez żadnego uzasadnienia
    Biegli jak to biegli, każdy ma po 3 zdania na ten sam temat, i mogą
    się nie zgadzać ze sobą nawzajem.trzeba było w trakcie procesu IMHO
    bardziej powalczyć, jak biegłym z którym się nie zgadzasz był jakiś
    doktor to trzeba było dawać kontr-opinie profesora itd..zdaję sobie
    sprawę że teraz już po ptakach.