  • 1. Data: 2004-12-12 22:48:19
    Temat: Unieważnienie umowy notarialnej
    Od: "Ewelina" <d...@o...pl>

    Nie jestem prawnikiem, jednak staram się sama prowadzić swoje sprawy.
    Znalazłam się w kłopocie gdy żona mojego dłużnika po informacji , że i od niej
    będę wymagała zaspokojenia roszczenia zawarła z mężem notarialną umowę o
    rozwiązaniu ustawowej wspólnoty majątkowej. Sprawa o nadanie przeciwko niej
    klauzuli wykonalności na posiadany już wcześniej nakaz zapłaty na jej męża
    skończyła się klęską. O co mam teraz wystąpić ? O unieważnienie umowy - w
    oparciu o art 527p1i 3 KC ? Czy można zwolnienie od egzekucji za długi męża
    nazwać korzyścią majątkową? Może jest inna droga i inne uzasadnienie na
    unieważnienie umowy zawartej dla pozoru i celem uniknięcia egzekucji?
    Proszę o pomoc. Pozdrawiam. Ewelina

  • 2. Data: 2004-12-12 23:20:07
    Temat: Re: Unieważnienie umowy notarialnej
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

> [...]
    > skończyła się klęską. O co mam teraz wystąpić ? O unieważnienie umowy - w

    Nie tyle o unieważnienie, co uznanie jej bezskuteczną w stosunku do ciebie,
    tzw. actio pauliana.
    Ale jest to dość skomplikowane i lepiej poradź się adwokata, bo bardzo łatwo
    przez źle skonstruowany pozew wyłożyć się w sądzie.

    > Czy można zwolnienie od egzekucji za długi męża
    > nazwać korzyścią majątkową? Może jest inna droga i inne uzasadnienie na
    > unieważnienie umowy zawartej dla pozoru i celem uniknięcia egzekucji?

    Niewątpliwie jest to korzyść - uwolnienie od egzekucji i na pewno tez jest
    to czynność zawarta z pokrzywdzeniem wierzyciela.
    Jeśli wystąpisz z powództwem o którym pisałem wyżej, od razu każ adwokatowi
    wystąpić (a nawet przed pozwem!) z wnioskiem o zabezpieczenie powództwa,
    żeby siąśc na majątku tej pani, bo sprawa może trwać, a ona sie go w między
    czasie wyzbędzie już na amen).
    Jeślibys wygrała sprawę,to wtedy możesz się zaposkajac tak jakby nie było
    intercyzy, choć intercyza zostaje formalnie ważna.

    M.

  • 3. Data: 2004-12-13 06:50:50
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Jan Kowalski napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > Jeślibys wygrała sprawę,to wtedy możesz się zaposkajac tak jakby nie było
    > intercyzy, choć intercyza zostaje formalnie ważna.

    Ja bym raczej powiedział, że w przypadku umownego zniesienia współwłasności
    małżeńskiej skraga nie służy. Nie ma takiej potrzeby. Problem jest uregulowany w
    art. 47 paragraf 2 krio. Przepis ten wyłącza instucję skargi pauliańskiej.
    Zawarcie przez małżonków małżeńskiej umowy majątkowej nie może w żaden sposób
    wpływać na sytuację prawną wierzyciela, którego wierzytelność powstała przez jej
    zawarciem. A zatem wobec osób trzecich, których wierzytelności powstały zanim
    zawarcie małżeńskiej umowy majątkowej miało miejsce, stosunki majątkowe
    małżonków ocenia się tak, jakby umowa ta nie istniała.

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-12-13 07:29:53
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

> [...]
    > uregulowany w
    > art. 47 paragraf 2 krio. Przepis ten wyłącza instucję skargi pauliańskiej.

    No tak, ale Ewelina napisała, że postępowanie klauzulowe nie wypaliło i że
    intercyza jednak działa w tej chwili wobec niej. Więc jak najbardziej skarga
    pauliańska, bo 47 § 2 kro dotyczy przypadków,kiedy zobowiązanie powstaje juz
    w czasie rozdzielności majątkowej małżonków.

    M.

  • 5. Data: 2004-12-13 11:47:02
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]

    > pauliańska, bo 47 § 2 kro dotyczy przypadków,kiedy zobowiązanie powstaje juz
    > w czasie rozdzielności majątkowej małżonków.

    A jak powstaje przed powstaniem wspólności majątkowej to co? To przecież nic nie
    zmienia.
    To stosuje się art. 41 paragraf 2 krio i w razie zniesienia wspólności
    majątkowej znów art. 47 paragraf 2 krio.
    W gruncie rzeczy nie wiemy czemu nie udało się nadać klauzuli wykonalności
    przeciwko małżonkowi dłużnika. Może właśnie z uwagi na niespełnienie przesłanek
    z art. 41 paragraf 2 krio, może art. 41 paragraf 3 krio? Ale w takim wypadku
    nawet gdyby skarga pauliańska była dopusczalananic by to nie zmieniło. Bo
    przepisy te wyłączają właśnie zaspokojnienie z majątku wspólnego.
    Rasujmuąc ważne jest to dlaczego odmówiono nadania klauzuli wykonalności
    przeciwko małżonkowi dłużnika, gdyż moim zdaniem nie może być tego przyczyną
    umowne zniesienie współwłasności małżeńskiej. Trzeba się wczytać w uzasadnienie
    postanowienia o odmowie nadania klauzuli wykonalności.
    Dla zainteresowanych polecam postanowienie SN z 9-06-1995 roku, III CRN 24/95,
    OSNC 1995/11/164.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-12-13 17:23:18
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

    > Dla zainteresowanych polecam postanowienie SN z 9-06-1995 roku, III CRN
    > 24/95,
    > OSNC 1995/11/164.

    Przeczytałem orzeczenie, przyznaję rację i chylę czoła :)

    M.

  • 7. Data: 2004-12-13 19:36:28
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia 12 Dec 2004 23:48:19 +0100, Ewelina naskrobał(a):

> [...]
    > nazwać korzyścią majątkową? Może jest inna droga i inne uzasadnienie na
    > unieważnienie umowy zawartej dla pozoru i celem uniknięcia egzekucji?

    Tak to jest jak się idzie do sądu bez prawnika. Sprawa jest oczywista i
    klauzule uzyskasz po odwołaniu -
    1. Rozdzielność majątkowa działa od chwili zawarcia i nie obejmuje
    wcześniejszych zobowiązań.
    2. Rozdzialność majątkowa musi być ujawniona wierzycielowi *przed*
    zobowiązaniem. Nieujawnienie może powodować jej nieważność.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org