  • 1. Data: 2006-08-22 21:19:28
    Temat: Umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania - czy dobrze ją zrozumiałem ?
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Planowałem kupić u pewnego developera mieszkanie w Warszawie. Inwestycję po
    upadłej spółdzielni przejął syndyk i zobowiązał się do dokończenia inwestycji,
    tj. wybudowania jeszcze dwóch bloków. Po dokładniejszym zebraniu opinii i
    przestudiowaniu proponowanej umowy postanowiłem się jednak wycofać. Miałbym
    jednak do was prośbę, byście podpowiedzieli mi, czy moje przeczucia odnośnie
    umowy były słuszne. Zaniepokoiło mnie w niej kilka punktów:

    1. "wybudować miejsce postojowe w części podziemnej (garaż) oznaczone nr .
    przy czym ostateczny status prawny tego pomieszczenia zostanie określony w
    ostatecznej umowie sprzedaży."
    Co oznacza to, że ostateczny status prawny ustalony będzie później. Czy taki
    zapis jest zgodny z prawem ?

    2. "Sprzedający będzie zwolniony z dotrzymania umówionego terminu realizacji
    umowy w przypadku niedotrzymania przez Kupującego warunków płatności"

    Co w przypadku, gdy z płatnościami zalegać będzie inny klient developera ? Czy
    wówczas ma on według tego zapisu prawo inwestycję opóźnić ?

    3. "Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia wynikające z wydanych
    decyzji administracyjnych lub ich braku, zmiany powszechnie obowiązujących
    przepisów prawa, powstałych w wyniku działania siły wyższej oraz innych
    przeszkód niezależnych od Sprzedającego. Powyższe okoliczności mogą spowodować
    stosunkowe przesunięcie terminów rozpoczęcia inwestycji, jak i terminu
    przekazania lokalu we władanie Kupującego. Powyższe zastrzeżenie odnosi się
    odpowiednio do wystąpienia w trakcie realizacji inwestycji niekorzystnych
    warunków atmosferycznych, w szczególności długotrwałego okresu niskiej
    temperatury (poniżej minus 5 stopni C), itp. Sprzedający zastrzega sobie prawo
    przedłużania stosownych terminów o czas trwania przeszkody. O każdorazowym
    wstrzymaniu robót, przez okres dłuższy niż 60 dni, Sprzedający zobowiązany jest
    niezwłocznie powiadomić Kupującego."

    Czy dobrze rozumiem, że zapis ten chroni wyłącznie prawa sprzedawcy i pozwala mu
    bezkarnie odwlekać zakończenie inwestycji w nieskończoność, gdyż jakakolwiek
    okoliczność pozwala każdorazowo przesuwać termin o 60 dni ?

    4. "Od nieopłaconych przez Kupującego w uzgodnionym terminie należności
    sprzedającemu naliczane będą odsetki w wysokości ustawowej.
    W przypadku należnych Sprzedającemu odsetek z powyższego tytułu płatność
    dokonana przez Kupującego zostanie zaliczona w pierwszej kolejności na poczet
    tychże odsetek, w pozostałej zaś części na należność główną. "

    Czy dobrze rozumiem, że nawet w przypadku opóźnień inwestycji, a tym samym
    wstrzymania wypłaty transz kredytu przez bank, sprzedawca może domagać się
    wpłacania mu pieniędzy w ustalonych wcześniej terminach ?

    5. "Kupujący niniejszym wyraża zgodę na stosowanie przez Sprzedającego
    zamiennych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych (z wyłączeniem materiałów i
    urządzeń wyszczególnionych z nazwy w załączniku nr 2) pod warunkiem
    zaakceptowania ich przez projektanta oraz na zasadach przewidzianych przez Prawo
    Budowlane."

    Czyli że sprzedawca może tak naprawde budować z czego chce ?

    6. "W przypadku niestawienia się Kupującego w terminie określonym w
    zawiadomieniu Sprzedający dokona jednostronnego odbioru lokalu." - czy taki
    zapis jest powszechnie stosowany ?

    7. "Strony ustalają, że Kupujący ma prawo odstąpić od zawarcia umowy
    przyrzeczonej z zachowaniem miesięcznego terminu wypowiedzenia, licząc od
    ostatniego dnia miesiąca, w którym wypowiedzenie nastąpiło pod warunkiem zapłaty
    kary umownej w wysokości 5 % ceny. "
    "Kupujący ma prawo odstąpić od zawarcia umowy przyrzeczonej bez zachowania
    terminu wypowiedzenia w przypadku zwłoki w wykonaniu przedmiotu umowy
    przekraczającej 60 dni. W tym przypadku Sprzedający zobowiązuje się dokonać
    zwrotu należnej Kupującemu kwoty w terminie 30 dni od daty rozwiązania umowy bez
    potrącenia kary umownej."

    Czy dobrze rozumiem, że kupujący płaci karę za zerwanie umowy z jego winy,
    natomiast jeśli dojdzie do rozwiązania umowy z winy sprzedawcy, jest on
    praktycznie bezkarny ? Czy taki zapis oznacza, że sprzedający oddaje pieniądze z
    odsetkami, czy bez ?

  • 2. Data: 2006-08-25 12:03:52
    Od: j...@p...onet.eu