  • 1. Data: 2003-05-28 15:20:56
    Temat: Umowa o pracę (nieokr.) nauczyciela kontraktowego
    Od: "Cherokee gd" <c...@t...skasujCalyTenNapis.pl>

    Przeglądając broszurki o awansie zawodowym znalazłam informację, że od
    1.09.2002 nalezy zatrudniać nauczycieli kontraktowych na podstawie
    umowy na czas nieokreślony.

    Jako , że liceum, w którym pracowałam w ubiegłym roku włączono do
    zespołu szkół, a ja miałam umowę na rok (już jako kontraktowy,
    przyszłam w połowie października), od września br. zawarto ze mną nową
    umowę.
    Tym razem na trzy lata, wg przepisów "po reformie".

    Czy jeśli teraz zwrócę się z prośbą o korektę umowy i dostosowanie jej
    do przepisów obowiązujących, dyrektor jest obowiązany zmienić rodzaj
    umowy?

    Przyznam, że zależy mi na tym, w związku z kredytem mieszkaniowym.

    pozdr

    cherokee

  • 2. Data: 2003-05-28 16:50:43
    Od: "Aga" <a...@w...pl>

> [...]
    > umowy?
    >
    > Przyznam, że zależy mi na tym, w związku z kredytem mieszkaniowym.

    U mnie było tak, że dyrektor sporządził nowe umowy z datą wcześniejszą, a
    tamte (na 3 lata) kazał podrzeć.
    Pamiętaj, że teraz w ciągu 4 lat musisz mieć mianowanie.
    Pozdrawiam
    Agata

  • 3. Data: 2003-05-29 18:15:59
    Od: "Sai" <a...@b...spamu.wp.pl>

    Proszę podajcie mi namiary na ten zapis, gdzieś w ustawie albo
    rozporządzeniu. To pilne!

    Sai

    Użytkownik "Cherokee gd" <c...@t...skasujCalyTenNapis.pl> napisał w
    wiadomości news:bb2k4p$3ho$1@absinth.dialog.net.pl...

  • 4. Data: 2003-05-29 20:03:28
    Od: "Yorick" <y...@p...pl>

    Użytkownik "Sai" <a...@b...spamu.wp.pl> napisał w wiadomości
    > Proszę podajcie mi namiary na ten zapis, gdzieś w ustawie albo
    > rozporządzeniu. To pilne!

    Nie jestem pewien o namiary na jaki zapis Panu chodzi, ale jeżeli rzecz
    dotyczy zatrudniania nauczycieli kontraktowych, to reguluje to Karta
    Nauczyciela, rozdział 4, artykuł 10, ustęp 4.
    Poniżej cały ten rozdział, tekst ujednolicony.

    Z poważaniem,
    Yorick

    Karta Nauczyciela - ustawa z dnia 26 I 1982 r. (Dz.U.1997/56/357,
    1998/106/668, 162/1118, 2000/12/136, 19/239, 22/291, 122/1323,
    2001/111/1194, 128/1404, 144/1615, 154/1794, 1795, 2002/4/32,
    113/984).

    Rozdział 4 Nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy
    Art.10.1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się na podstawie
    umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust.8.
    2. Z osobą posiadającą wymagane kwalifikacje, z zastrzeżeniem ust.3, i
    rozpoczynającą pracę w szkole stosunek pracy nawiązuje się na podstawie
    umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia
    stażu wymaganego do uzyskania awansu na stopień nauczyciela
    kontraktowego, z zastrzeżeniem ust.7. W przypadkach, o których mowa w
    art.9c ust.11 i art.9g ust.8, w razie ustalenia dodatkowego stażu, z
    nauczycielem stażystą nawiązuje się stosunek pracy na czas określony na
    kolejny jeden rok szkolny.
    3. W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą,
    o której mowa w ust.2, legitymującą się wymaganym poziomem
    wykształcenia, lecz nie posiadającą przygotowania pedagogicznego
    dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże
    się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu.
    W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie
    uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z
    nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok
    szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela
    kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania
    pedagogicznego.
    4. Stosunek pracy z nauczycielem kontraktowym nawiązuje się na
    podstawie umowy o pracę zawieranej na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem
    ust.7.
    4a. W przypadku nieuzyskania przez nauczyciela kontraktowego w ciągu 4
    lat od dnia zatrudnienia w danej szkole stopnia nauczyciela mianowanego
    stosunek pracy:
    1) z nauczycielami zatrudnionymi w szkołach, w których w organizacji
    pracy przewidziano ferie wygasa z końcem roku szkolnego,
    2) z nauczycielami zatrudnionymi w szkołach, w których w organizacji
    pracy nie przewidziano ferii wygasa z końcem roku kalendarzowego.
    5. Stosunek pracy z nauczycielem mianowanym i z nauczycielem
    dyplomowanym nawiązuje się na podstawie mianowania, jeżeli:
    1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy
    obywateli państw Unii Europejskiej,
    2) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw
    publicznych,
    3) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne,
    lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie,
    4) nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie,
    5) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska,
    6) istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym
    wymiarze zajęć na czas nie określony.
    6. W przypadku braku warunków do zatrudnienia nauczyciela, o których
    mowa w ust.5 pkt 6, stosunek pracy z nauczycielem mianowanym lub
    dyplomowanym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nie
    określony w niepełnym wymiarze, z zastrzeżeniem ust.7.
    7. W przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania
    lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego,
    z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, z nauczycielem kontraktowym lub z
    nauczycielami, o których mowa w ust.5, stosunek pracy nawiązuje się na
    podstawie umowy o pracę na czas określony.
    8. Nie można nawiązać stosunku pracy z nauczycielem, który nie spełnia
    warunków, o których mowa w ust.5 pkt 2-5, z zastrzeżeniem ust.9.
    9. W przypadku, o którym mowa w ust.7, jeżeli nie ma możliwości
    zatrudnienia osoby posiadającej wymagane kwalifikacje, można za zgodą
    organu sprawującego nadzór pedagogiczny zatrudnić nauczyciela, który nie
    spełnia warunku wymienionego w ust.5 pkt 5.
    10. Do nauczycieli zatrudnionych na podstawie ust.9 nie stosuje się
    przepisów rozdziału 3a. Dla celów płacowych nauczyciele ci są traktowani
    jak nauczyciele stażyści.
    11. W przypadku nauczyciela zatrudnionego na podstawie ust.7,
    posiadającego wymagane kwalifikacje, na jego wniosek odstępuje się od
    stosowania przepisów rozdziału 3a. Dla celów płacowych nauczyciele ci są
    traktowani jak nauczyciele stażyści, chyba że posiadają wyższy niż
    stażysta stopień awansu zawodowego.
    Art.11. Dyrektor szkoły nawiązuje z nauczycielem stosunek pracy
    odpowiednio na podstawie umowy o pracę lub mianowania na stanowisku
    zgodnym z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami oraz zgodnie z
    posiadanym przez nauczyciela stopniem awansu zawodowego.
    Art.12.1. Nauczyciele zatrudnieni na podstawie mianowania nie
    podlegają podporządkowaniu służbowemu określonemu w innych przepisach
    prawnych dla mianowanych funkcjonariuszy państwowych.
    2. Nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody
    stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za
    najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne,
    oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i
    innych pomocy naukowych.
    3. Nauczyciel powinien podnosić swą wiedzę ogólną i zawodową,
    korzystając z prawa pierwszeństwa do uczestnictwa we wszelkich formach
    doskonalenia zawodowego na najwyższym poziomie. Organ sprawujący nadzór
    pedagogiczny może zobowiązać nauczyciela do podjęcia doskonalenia
    zawodowego w określonej formie.
    Art.13. Stosunek pracy na podstawie mianowania nawiązuje się z
    dniem określonym w akcie mianowania, a jeżeli tego dnia nie określono -
    z dniem doręczenia tego aktu.
    Art.14. Akt mianowania i umowa o pracę powinny w szczególności
    określić:
    1) stanowisko i miejsce pracy,
    2) termin rozpoczęcia pracy,
    3) wynagrodzenie lub zasady jego ustalania.
    Art.15. Przy nadawaniu stopnia nauczyciela mianowanego nauczyciel
    składa ślubowanie, potwierdzając je podpisem, według następującej roty:
    "Ślubuję rzetelnie pełnić mą powinność nauczyciela wychowawcy i opiekuna
    młodzieży, dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej, kształcić
    i wychowywać młode pokolenie w duchu umiłowania Ojczyzny, tradycji
    narodowych, poszanowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej".
    Ślubowanie może być złożone z dodaniem słów: "Tak mi dopomóż Bóg."
    Art.16. Stosunek pracy nawiązany na podstawie mianowania lub umowy
    o pracę wygasa, jeżeli nowo zatrudniony nauczyciel nie usprawiedliwi w
    ciągu 7 dni swojego nieprzystąpienia do pracy, chyba że przepisy
    szczególne stanowią inaczej.