  • 1. Data: 2008-03-25 20:22:00
    Temat: Umowa o dzielo - z punktu widzenia wykonawcy
    Od: "Ireneusz" <i...@o...pl>

    Najpierw nakreslenie sprawy:
    Jest umowa o dzielo (program komputerowy).
    Wykonawca: student chcacy sobie dorobic (ja).
    Zamawiajacy: mala firma z branzy informatycznej.
    W tresci umowy jest:
    -zapis o możliwości rozwiazania umowy przez kazda ze stron z zachowaniem okresu
    wypowiedzenia.
    -zapis, ze rozwiazanie umowy przez wykonawce nie zwalnia go z obowiazku
    wykonania dziela.
    -Ogolna specyfikacja dziela z zastrzezeniem, ze moga ulec zmianie niektore
    elementy specyfikacji, materialy dostarcza zamawiajacy.
    -termin

    Teraz przebieg zdarzen:
    Wykonawca dostarcza dzieło (zgodne z ogolna specyfikacja).
    Zamawiający zgłasza uwagi i wady.
    Wykonawca uaktualnia dzielo.
    Zamawiajacy ponownie zglasza uwagi, i dodatkowe zmiany narzucajac terminy na
    uaktualnienie, ktorych nie jest w stanie dotrzymac wykonawca.

    Wykonawca widzac, ze zamiast sobie dorobic, pograza sie w coraz to wieksze
    klopoty i szuka wyjscia. Najchetniej by rozwiazal umowe, niestety nie moze tego
    zrobic, bo musi dojsc do odebrania dziela (zapis o obowiazku wykonania dziela
    nawet w przypadku wypowiedzenia).

    1. Jaka taktyke najlepiej przyjac jako wykonawca, zeby zminimalizowac swoje
    straty i straty zamawiajacego?

    2. W praktyce jaka kwota w odniesieniu do wartosci dziela moze obciazyc
    wykonawce zamawiajacy z tytulu poniesionych strat (niedotrzymanie terminu itp.)?

    3. Czy przy takiej umowie po odebraniu dziela przez zamawiającego (protokol),
    wykonawca nadal odpowiada za ewentualne wady wykryte pozniej?

  • 2. Data: 2008-03-25 20:33:07
    Temat: Re: Umowa o dzielo - z punktu widzenia wykonawcy
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Ireneusz <i...@o...pl> napisal:
    > Zamawiajacy ponownie zglasza uwagi, i dodatkowe zmiany narzucajac terminy na
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    > uaktualnienie, ktorych nie jest w stanie dotrzymac wykonawca.

    O ile znam zapisy takich umow, to 'dodatkowe zmiany' sa elementem
    wymagajacym pisemnego aneksu, obustronnej zgody i uzgodnienia
    doplat z tytuly zwiekszenia zakresu robot.

    Hint 1: kazde spotkanie z odbiorca ma zakonczyc sie protokolem
    i pisemnym zestawieniem uwag: bledy i niedociagniecia. Za bledy
    i niedociagniecia moga byc uznane wylacznie niezgodnosci ze
    specyfikacja, a nie dowolne fanaberie odbiorcy.

    Dodatkowe zmiany nie wchodza w zakres obowiazkow wykonawcy,
    o ile nie wyrazil na to zgody PISEMNIE w aneksie.

    Hint 2: przeczytaj uwaznie umowe - jaki jest warunek stopu,
    czyli uznania, ze zlecenie zostalo wykonane.
    Czyli: kiedy konczysz prace, a nie w nieskonczonosc rzezbisz
    fanaberie odbiorcy.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2008-03-26 00:08:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ireneusz wrote:
    > Zamawiajacy ponownie zglasza uwagi, i dodatkowe zmiany narzucajac terminy na
    > uaktualnienie, ktorych nie jest w stanie dotrzymac wykonawca.

    błedy tak, zmiany nie.
    zmiany to albo nowa umowa, po odebraniu poprzedniej, albo aneks z nową ceną.

    > 3. Czy przy takiej umowie po odebraniu dziela przez zamawiającego (protokol),
    > wykonawca nadal odpowiada za ewentualne wady wykryte pozniej?

    tak, przez rok albo dwa jak pamiętam.

  • 4. Data: 2008-03-26 09:40:07
    Od: "Marcin P." <m...@o...pl>

> [...]
    > nawet w przypadku wypowiedzenia).
    >

    > 1. Jaka taktyke najlepiej przyjac jako wykonawca, zeby zminimalizowac swoje

    Zamknąć sprawę pierwszej umowy. To oczyści atmosferę.

    > 2. W praktyce jaka kwota w odniesieniu do wartosci dziela moze obciazyc
    > wykonawce zamawiajacy z tytulu poniesionych strat (niedotrzymanie terminu itp.)?

    Zgodnie z umową. Jeśłi w umowie nic nie było, musi ci wypłacić kasę zgodnie z umową,
    jeśli wykonałeś dzieło zgodnie z umową. Potem może się z tobą sądzić.

    > 3. Czy przy takiej umowie po odebraniu dziela przez zamawiającego (protokol),
    > wykonawca nadal odpowiada za ewentualne wady wykryte pozniej?

    Zgodnie z umową. Jeśli w umowie tak było napisane, to odpowiada. Jeśli nie,
    to zleceniodawca może prosić o poprawki, i zwykle mu się je robi. Jeśli się mylę,
    poprawcie mnie.

    Serdeczne pozdrowienia
    --
    Marcin