  • 1. Data: 2007-09-07 12:49:55
    Temat: Umowa o dzieło + własna firma
    Od: "Stefan C." <s...@g...com>

    Witam,
    zamierzam założyć własną firmę.
    Czy już jak ją założę firmę to czy będę mógł tak jak do tej pory
    wykonywać prace na umowę o dzieło ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-09-07 12:51:55
    Temat: Re: Umowa o dzieło + własna firma
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Stefan C. pisze:
    > Witam,
    > zamierzam założyć własną firmę.
    > Czy już jak ją założę firmę to czy będę mógł tak jak do tej pory
    > wykonywać prace na umowę o dzieło ?

    Firma zazwyczaj wykonuje prace na podstawie umowy o dzieło lub
    zlecenia. A potem wystawia fakturę.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-09-07 15:08:32
    Od: "Stefan C." <s...@g...com>

    On 7 Wrz, 14:51, Liwiusz <l...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Pozdrawiam!
    > Liwiuszwww.liwiusz.republika.pl
    > Masz wierzytelność i chcesz ją sprzedać lub potrzebujesz pomocy w jej

    a czy będę musiał wystawiać faktury czy mogę nie wystawiać ?

  • 4. Data: 2007-09-07 15:15:03
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 07 Sep 2007 15:08:32 +0000, Stefan C. napisał(a):

    > a czy będę musiał wystawiać faktury czy mogę nie wystawiać ?

    W wypadku firm musisz wystawić. W wypadku osób "prywatnych" tylko na ich
    żądanie.

    A tak ogólnie to przeczucie mówi mi, że niezbyt zrozumiałeś odpowiedź
    Liwiusza :)

  • 5. Data: 2007-09-07 15:53:51
    Od: "Stefan C." <s...@g...com>

    Od którego momentu muszę wystawiać faktury VAT ?
    Od momentu przyznania numeru REGON czy może od momentu oficjalnej daty
    rozpoczęcia DG ?
    A może od innej daty ?

  • 6. Data: 2007-09-07 16:36:44
    Od: Artur Golański <A...@w...net.pl>

    Stefan <s...@g...com> napisał(a):

    > Od którego momentu muszę wystawiać faktury VAT ?
    Gdy staniesz się płatnikiem VAT. Do tego czasu wystawiasz rachunki.

    --
    Artur

  • 7. Data: 2007-09-07 18:59:31
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Stefan C. napisał(a):
    > Od którego momentu muszę wystawiać faktury VAT ?
    > Od momentu przyznania numeru REGON czy może od momentu oficjalnej daty
    > rozpoczęcia DG ?
    > A może od innej daty ?

    Za dzieła wykonane od dnia rozpoczędzia działalności gospodarczej
    wystawiasz rachunki - z VATem lub bez - w zależności od tego, czy jesteś
    Vatowcem.

    Natomiast jeśli się pytasz, czy prowadząc DG możesz rozliczać się na
    starych zasadach, to znaczy aby zleceniodawca pobierał i odprowadzał
    zaliczki na podatek dochodowy - tego nie wiem. Prowadząc DG nigdy się
    nad tym nie zastanawiałem, bowiem łatwiej jest zawsze wystawić fakturę
    niż wymyślać takie problemy.

    Mam nadzieję, że ktoś się wypowie, może Gotfryd? :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2007-09-07 20:53:44
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 07 Sep 2007 20:59:31 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > zaliczki na podatek dochodowy - tego nie wiem. Prowadząc DG nigdy się
    > nad tym nie zastanawiałem, bowiem łatwiej jest zawsze wystawić fakturę

    Temat raczej na pl.soc.prawo.podatki - tam udzielą właściwej odpowiedzi :)
    Teoretycznie się to nie kłóci, ale zdaje się że nie wolno mieć umów o dzieło
    zahaczających o zakres działalności gospodarczej... Przy czym zaznaczam że
    _wydaje mi się_ i być może coś pomieszałem :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 9. Data: 2007-09-08 05:12:28
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Jacek Osiecki napisał(a):

> [...]
    > zahaczających o zakres działalności gospodarczej... Przy czym zaznaczam że
    > _wydaje mi się_ i być może coś pomieszałem :)

    A co w takim razie VATem od umór rozliczanych na starych zasadach
    (jak ktoś jest VATowcem). Można nie doliczać?

  • 10. Data: 2007-09-08 18:57:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Sep 2007, Liwiusz wrote:

    > A co w takim razie VATem od umór rozliczanych na starych zasadach (jak ktoś
    > jest VATowcem). Można nie doliczać?

    Zależy z jakiego tytyłu ma być wykluczenie.
    Bycie VATowcem nie jest nijak skorelowane z prowadzeniem DG w rozumieniu
    przepisów o DG - w ustawie o VAT jest *odrębna* definicja.

    Nie każdy sobie uświadamia, że można wystawiać fakruty nie prowadząc
    zarejestowanej DG :), jest możliwe wystawianie f-r VAT np. z tytułu
    niektórych umów wykonywanych osobiscie (patrz nizej)

    Możliwości widzę dwie:
    1. poprzednie umowy były wykonywane w oparciu o zwolnienie kwotowe
    z rejestracji do VAT

    W takim przypadku oczywiście umowy zakończone po zarejestrowaniu się do
    bycia płatnikiem VAT (jak napisał Artur) już nie są zwolnione, czyli
    trzeba wystawić fakturę VAT.

    2. poprzednie umowy były wykonywane w oparciu o *wyłączenie* spod
    VAT umów realizowanych osobiście *wg definicji z ustawy o podatku
    dochodowym* (ściśle - niektórych, wymieniona jest lista pozycji),
    które DODATKOWO spełniają pewne warunki. Te o sławnych "więzach
    prawnych" :D

    W takim przypadku umowa osobista była *wyłączona* spod VAT, osoba
    ją realizująca nie była w ogóle podatnikiem.
    Tak jak przy umowie o pracę.
    Czyli mimo rozpoczęcia DG (i rejestracji do VAT) ta "stara" umowa
    będzie "na rachunek".

    Tu moja uwaga na boku: może być pewien kłopot, jak podatnik robił
    to samo "przed DG" i twierdzi, że toto nie było "działaniem
    zorganizowanym jako DG" (dla VAT), a jedncześnie to samo
    teraz *jest* już DG :> - przy czym "to samo" dotyczy m.in. strony
    foramlnej, czyli warunków ujętych w umowach.
    Jak ew. kontroler każe się zdecydować, czy poprzednie umowy JEDNAK
    były DG (i należało wystawiać f-ry lub co najmniej prowadzić ewidencję
    uproszczoną VAT) czy teraz są "świadoczne osobiście" (co by oznaczało
    katastrofę w odkręcaniu wszelkich ZUSów it) to pytanie może być
    mało wygodne :)

    Osobna sprawa, że różne gazety opisują jak zapisać umowę żeby
    podpadała pod "świadczoną osobiście" - a także jak zrobić tak,
    żeby było wręcz przeciwnie :)

    pzdr, Gotfryd