  • 1. Data: 2007-09-07 13:12:39
    Temat: Alimenty - problem - proszę o pomoc
    Od: sjastrz <s...@p...onet.pl>

    Dzień dobry,

    Mam kilka pytań odnośnie alimentów:
    - czy studiując zaocznie przysługują mi alimenty?
    - W przypadku gdybym studiował zaocznie i utrzymywała by mnie inna osoba
    - czy w tym przypadku alimenty mi przysługują, jeżeli nie, to jak tego
    można by było dowieść przed sądem i jak przed tym się bronić?

    Pozdrawiam,
    Szymon Jastrzębowski

  • 2. Data: 2007-09-07 14:02:41
    Temat: Re: Alimenty - problem - proszę o pomoc
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "sjastrz" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    alimenty ci przysluguja dopoki sad niezasadzi inaczej ;)
    czyli generalnie rodzic ktory placi alimenty musi wniesc sprawe do sadu o
    zniesienie alimentow, do tego momentu musi placic

    a co do tego czy formalnie ci sie naleza to jesli sie uczysz to do 25 lub
    26 roku zdaje sie, jesli studiujesz zaocznie i pracujesz to twoje zarobki
    nie moga przekroczyc jakgos tam pulapu, generalnie jesli nic sie nie
    zmienilo to bylo to mniej wiecej srednie czesne :) (kilkaset zlotych)

    co do utrzymywania przez inna osobe, to jesli to bedzie malzonka, to z
    koleii licza sie dochody na was dwoje, czyli wasz wspolny dochod nie moze
    przekroczyc jakejs tam kwoty

    niestety nie pamietam dokladnie jak to bylo bo juz dawno mnie ten temat
    nie interesowal

    duzo nie wyjasnilem, ale przynajmniej jakis poglad masz na sprawe

  • 3. Data: 2007-09-07 15:15:29
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > nie interesowal
    >
    > duzo nie wyjasnilem, ale przynajmniej jakis poglad masz na sprawe

    witam!

    dorzucę trochę informacji od strony przepisów i praktyki;
    przede wszystkim obowiązek alimentacyjny wobec dzieci ze strony rodziców
    trwa tak długo, jak długo dziecko nie jest w stanie utrzymać się
    samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie
    kosztów jego utrzymania i wychowania - art.133 kodeksu rodzinego i
    opiekuńczego - alimenty należą ci się od rodziców bez względu na wiek,
    jeżeli powyższa sytuacja jest spełniona; nawet jak masz jakieś dochody, to
    pozostaje kwestia czy ich wysokość jest na tyle duża, że jesteś w stanie
    utrzymać się samodzielnie - tu sąd rozstrzyga indywidualnie twj konkretny
    przypadek i sytuację zawodową, osobistą i majątkową oraz oczywiście rodziców
    którzy zostali pozwani o alimenty; jeżeli nie, to też mozesz żądać alimentów
    od rodziców;
    jeżeli rodzice twierdzą inaczej, muszą to w sądzie udowodnić;
    jeżeli masz już wyrok zasądzający alimenty, to rodzic zobowiązany to ich
    zapłaty jezeli uważa że masz już wystarczające środki do utrzymania, to musi
    wnieść w trybie art.138 krio pozew o obniżenie alimentów albo pozew o
    stwierdzenie wygaśnięcia obowiązku alimentacyjnego;
    zatem z powyższego wynika, że nie ma granicy wieku, do której dziecko może
    żądać alimentów od rodziców, jak to napisał SZERSZEN;
    w pozostałym zakresie - tj. co do utrzymania przez inną osobę - zgadzam się
    z SZERSZENIEM

    pzdr

  • 4. Data: 2007-09-08 00:16:38
    Od: sjastrz <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    Gdzie można znaleźć kwotę której nie można przekroczyć? (tzn. ile wynosi
    średnie czesne - czy to jest średnie czesne na kierunku który się
    studiuje, czy może średnie czesne wyliczane w "inny sposób"?)

    Czy dla sądu istotny jest fakt czy się studiuje dziennie czy zaocznie?

    Jak w takim przypadku by było z publicznymi dziennymi studiami -
    rozumiem że w tym przypadku odpłatna praca nie była by niczym
    usprawiedliwiona i ojciec by mógł wnioskować o uchylenie alimentów?

    Na ostatnim potwierdzeniu wpłaty alimentów na odwrocie została
    umieszczona krótka informacja abym w przeciągu 14 dni dostarczył
    oświadczenie, iż nie pracuję, w przeciwnym razie ojciec wniesie pozew o
    uchylenie obowiązku alimentacyjnego oraz zwrot nieprawnie pobranych
    alimentów - jak w takim przypadku powinna wyglądać odpowiedź, gdy
    zarabiał bym jedynie na czesne? (zaczynam myśleć o podjęciu dorywczej pracy)

    Pozdrawiam,
    Szymon Jastrzębowski

  • 5. Data: 2007-09-10 06:45:02
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Gdzie można znaleźć kwotę której nie można przekroczyć? (tzn. ile wynosi
    > średnie czesne - czy to jest średnie czesne na kierunku który się
    > studiuje, czy może średnie czesne wyliczane w "inny sposób"?)

    srednie czesne to bylo moje porownanie :) a nie jakas obligatoryjna kwota,
    kilka lat temu ta kwota byla w granicach kilkuset zlotych na osobe, nie
    byly to kokosy

    > Czy dla sądu istotny jest fakt czy się studiuje dziennie czy zaocznie?

    wazny jest dochod i fakt studiowania, jednak raczej nie moga nie
    uwzglednic ze wszystko co zarobisz wydasz na szkole

    > Jak w takim przypadku by było z publicznymi dziennymi studiami -
    > rozumiem że w tym przypadku odpłatna praca nie była by niczym
    > usprawiedliwiona i ojciec by mógł wnioskować o uchylenie alimentów?

    jesli dochod z tej pracy nie przekroczy wzmiankowanej kwoty, nie ma to
    znaczenia

> [...]
    > alimentów - jak w takim przypadku powinna wyglądać odpowiedź, gdy
    > zarabiał bym jedynie na czesne? (zaczynam myśleć o podjęciu dorywczej

    a to juz by bylo zupelnie dziwne, kto napisal ta notke, ojciec?
    z tego co sie orientuje to sad ustala ze obowiazek alimentacyjny ustal i
    tyle, nie zasadza zwrotu alimentow, ty mozesz dobrowolnie zrezygnowac z
    alimentow, ale to w interesie ojca lezy wniesienie sprawy w odpowiednim
    czasie, jesli tego nie zrobi to jego strata

  • 6. Data: 2007-09-10 08:44:02
    Od: "[POZ]Teddy" <t...@N...pl>

> [...]
    > alimentow, ale to w interesie ojca lezy wniesienie sprawy w odpowiednim
    > czasie, jesli tego nie zrobi to jego strata
    Czy aby na pewno? Czy bezpodstawne wzbogacenie nie ma w tym przypadku
    zastosowania?

    Jezeli sad stwierdzi, ze obowiazek alimentacyjny wygasl 09-2007 a ojciec
    placil pytajacemu do 12-2007 to jak w pysk strzelil 3 raty alimentacyjne
    beda w moim przekonaniu bezpodstawnym wzbogaceniem. Moze sie myle, ale czy
    tak wlasnie nie jest i na drodze postepowania cywilnego mozna odzyskac te
    kase?

  • 7. Data: 2007-09-10 08:55:33
    Od: "[POZ]Teddy" <t...@N...pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fc30ht$ejq$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "[POZ]Teddy" <t...@N...pl> napisał w wiadomości

    > zawsze można się powołać na art.411 pkt 2 kodeksu cywilnego - nie można
    > żądać zwrotu świadczenia (w trybie bezpodstawnego wzbogacenia - art.410
    > paragraf 1 kc): (...) 2) jeżeli spełnienie świadczenia czyni zadość
    > zasadom współżycia społecznego; np. zasada pomocy pomiędzy dziećmi a
    > rodzicami i vice versa

    Tylko czy swiadczenie czyni te zasady to pytanie dla sadu i czy takie
    zachowanie jest zgodne z zasadami wspolzycia spolecznego tez. Pamietac
    nalezy, ze tego typu roczenia rozpoznaje wydzial cywilny, a nie rodzinny- a
    w moim przekonaniu tam siedza ludzie odrobine madrzejsi od rodzinnych orlic
    temidy.

  • 8. Data: 2007-09-10 08:59:32
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

  • 9. Data: 2007-09-10 10:46:45
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "[POZ]Teddy" <t...@N...pl> napisał w wiadomości

    > Jezeli sad stwierdzi, ze obowiazek alimentacyjny wygasl 09-2007 a ojciec
    > placil pytajacemu do 12-2007

    i to jest pytanie, bo w znanej mi sprawie sad ustalil ze obowiazek
    alimentacyjny ustal (i tu nie pamietam) albo w dniu rozprawy, albo w dniu
    wniesienia pozwu, a nie w dniu faktycznego ustania obowiazku
    alimentacyjnego, ktory nastapil wczesniej, co by znaczylo, ze sad nie
    stwierdza ustania obowiazku alimentacyjnego wstecz, ale moze to nie jest
    regula

  • 10. Data: 2007-09-10 10:48:13
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    szerszen pisze:
> [...]
    > alimentacyjnego, ktory nastapil wczesniej, co by znaczylo, ze sad nie
    > stwierdza ustania obowiazku alimentacyjnego wstecz, ale moze to nie jest

    A o jaki termin wnosił wnioskodawca?

    Spotkałem się ze stwierdzeniem ustania obowiązku wstecz, więc takie
    przypadki w przyrodzie występują.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz