  • 31. Data: 2010-10-01 11:39:01
    Temat: Re: Umowa lojalki
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 01 Oct 2010 10:19:50 +0000, Massai napisał(a):

    > Owszem, mam. Tzn. mam wątpliwości po jakim czasie niepłacenia można ją
    > zerwać.
    > Nie zapłacił za pierwszy miesiąc - i już?

    To jest raczej inaczej :)
    W takim przypadku pracownik może czuć się zwolniony z zakazu podejmowania
    konkurencyjnego zatrudnienia. Natomiast oczywiście nie oznacza to, że
    umowa "się zrywa" czy coś -- pracodawca nadal ma płacić odszkodowanie.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 32. Data: 2010-10-01 11:42:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-01 13:39, Olgierd pisze:

> [...]
    > konkurencyjnego zatrudnienia. Natomiast oczywiście nie oznacza to, że
    > umowa "się zrywa" czy coś -- pracodawca nadal ma płacić odszkodowanie.

    A nie było orzeczenia, że albo rybka, albo cipka? Albo pracownik
    idzie do konkurencji i nie żąda odszkodowania, albo nie idzie i żąda i
    egzekwuje?

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2010-10-01 11:42:59
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    > Nie jesteś. Przejrzyj sobie:
    > http://www.prawo.egospodarka.pl/38003,Umowa-o-zakazi
    e-konkurencji-a-brak-okreslenia-odszkodowania,1,34,3
    .html

    "w sytuacji opóźnienia pracodawcy z zapłatą pracownik powinien -
    niezwłocznie po upływie terminu wymagalności roszczenia o wypłatę -
    powiadomić pracodawcę na piśmie, że - wobec uchybienia terminu - ustaje
    zakaz konkurencji"

    I prosta piłka. Nad czym tu jeszcze deliberować?

    K.

  • 34. Data: 2010-10-01 11:43:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-01 13:32, spp pisze:

    > Tak, prawda.
    > Ale czyż nie rozmawiamy o umowie która _nie_przewidywała_ wypłacania
    > żadnej rekompensaty z tego tytułu? ;)

    Jeśli umowa nie przewiduje, to stosuje się zapisy KP, które
    przewidują, to przecież oczywiste.

    --
    Liwiusz

  • 35. Data: 2010-10-01 11:44:11
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    > Tak, prawda.
    > Ale czyż nie rozmawiamy o umowie która _nie_przewidywała_ wypłacania
    > żadnej rekompensaty z tego tytułu? ;)

    "W przypadku, gdy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy nie
    zawiera postanowień w zakresie odszkodowania należnego pracownikowi z
    tytułu powstrzymania się od działalności konkurencyjnej, umowa ta nie jest
    nieważna, a zastosowanie znajdują w szczególności postanowienia art. 101[2]
    § 3 zd. 1 KP, zgodnie z którym odszkodowanie, (.), nie może być niższe od
    25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku
    pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach"

    Z linku podawanego przez Jacka kilka postów wyżej.

    K.

  • 36. Data: 2010-10-01 12:02:38
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-10-01 13:44, Krzysztof pisze:

> [...]
    > nie zawiera postanowień w zakresie odszkodowania należnego pracownikowi
    > z tytułu powstrzymania się od działalności konkurencyjnej, umowa ta nie

    Ale czyż nie rozmawiamy o _automatycznym_ rozwiązaniu umowy?

    --
    spp

  • 37. Data: 2010-10-01 12:13:11
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    spp pisze:

    > Tak, prawda.
    > Ale czyż nie rozmawiamy o umowie która _nie_przewidywała_ wypłacania
    > żadnej rekompensaty z tego tytułu? ;)

    Art. 1012
    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25%
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 38. Data: 2010-10-01 12:13:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 01 Oct 2010 13:42:16 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > A nie było orzeczenia, że albo rybka, albo cipka? Albo pracownik
    > idzie do konkurencji i nie żąda odszkodowania, albo nie idzie i żąda i
    > egzekwuje?

    Jest nawet odwrotnie:

    1) wyrok SN I PKN 358/99: "Ustanie obowiązywania zakazu konkurencji (art.
    1012 § 2 KP) dotyczy tylko zobowiązania jakie przyjął na siebie pracownik
    w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, a nie
    zobowiązania pracodawcy do wypłaty odszkodowania."

    2) wyrok II PK 166/05: "Nie jest trafne stanowisko, że jeśli ustały
    przyczyny, dla których została zawarta umowa o zakazie konkurencji, w
    szczególności jeśli pracodawca zwolnił pracownika z obowiązku
    powstrzymania się od działalności konkurencyjnej - umowa ulega
    rozwiązaniu i na pracodawcy nie ciąży obowiązek wypłaty odszkodowania.").

    3) II PK 300/08: "Niewywiązywanie się z obowiązku" w rozumieniu art. 101
    [2 ]§ 2 k.p. należy rozumieć w ten sposób, iż "niewywiązywanie się"
    oznacza oprócz niewypłacenia odszkodowania także jego nieterminową
    wypłatę."

    dla przeciwwagi:

    4) I PK 528/02: "Wypłata przez pracodawcę odszkodowania z tytułu zakazu
    konkurencji po upływie uzgodnionego terminu nie musi być traktowana jako
    niewykonanie tego obowiązku, prowadzące do ustania zakazu konkurencji
    (art. 101[2] § 2 k.p.), lecz może być oceniona jako nienależyte jego
    wykonanie (opóźnienie lub zwłoka), powodujące sankcje przewidziane w art.
    481 i art. 491 k.c."

    5) i uchwała SN z 2001 r. III ZP 7/01: "W razie niewywiązywania się
    pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania umowa o zakazie konkurencji
    po ustaniu stosunku pracy nie przestaje obowiązywać przed upływem
    terminu, na jaki została zawarta, a pracownik zachowuje roszczenie o
    odszkodowanie".

    Jak więc widać dla każdego coś miłego ;)

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 39. Data: 2010-10-01 12:15:17
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 01 Oct 2010 14:02:38 +0200, spp napisał(a):

    > Ale czyż nie rozmawiamy o _automatycznym_ rozwiązaniu umowy?

    To tylko po upływie okresu, na jaki została zawarta.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 40. Data: 2010-10-01 12:16:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-01 14:13, Olgierd pisze:

    > Jak więc widać dla każdego coś miłego ;)

    To już nie jest śmieszne, to żałosne. I jak tu mieć szacunek do Prawa?

    --
    Liwiusz