  • 1. Data: 2010-10-01 06:40:52
    Temat: Zasady dopisywania konsumenta do rejestru dluznikow
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Witajcie.
    Może jakaś tęższa głowa mi rozjaśni, bo trochę nie kumam.

    Są te rejestry dłużników, zwykłe firmy prowadzące wymiane informacji
    gospodarczy na podstawie ustawy o wymianie informacji gospodarczych.

    I tak np. KRD, ma w swoim regulaminie że konsumenta dopisać można
    jeśli, cytuję:
    "a. zobowiązanie albo zobowiązania powstały wobec tego przedsiębiorcy z
    tytułu umowy o kredyt konsumencki lub umowy o przewóz osoby w
    regularnej komunikacji publicznej;"

    czyli tylko kredyt konsumencki lub przewóz osób.

    Jest to wyraźnie związane z art. 14 punkt 1 podpunkt 1 wspomnianej
    ustawy:
    1) zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, w
    szczególności z tytułu umowy o kredyt konsumencki oraz umów, o których
    mowa w art. 187 ze znaczkiem 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. -
    Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.)

    Ale tu mamy "określony stosunek prawny" i tylko "w szczególności"
    kredyt i to co z 187 ze znaczkiem 1 KPC.

    No i tak:
    187 ze znaczkiem 1 to mówi także o paru innych umowach, nie tylko
    przewóz osób, ale i telekomunikacja, dostarczanie energii, ciepła,
    wywóz nieczystości itp.

    W dodatku "określony stosunek prawny" i "w szczególności" nie oznacza
    że to co po "w szczególności" jest enumeratywną listą.

    I cóż to takiego "określony stosunek prawny"? Przez kogo lub co
    "określony"?

    Skąd takie zawężenie w regulaminie KRD? To ich jakiś wymysł, dupochron,
    czy też są jakieś dodatkowe przepisy które ograniczają ten art 14
    ustawy?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 2. Data: 2010-10-01 07:05:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-01 08:40, Massai pisze:

    > I cóż to takiego "określony stosunek prawny"? Przez kogo lub co
    > "określony"?

    Stosunek prawny to szerokie pojęcie, i o to chodzi. Obecnie
    praktycznie każdy może wpisać do KRD każdego, najważniejszymi
    ograniczeniami są progi kwotowe, oraz konieczność posiadania tytułu
    wykonawczego, jeśli wpisu chce dokonać "szary Kowalski".

    > Skąd takie zawężenie w regulaminie KRD? To ich jakiś wymysł, dupochron,
    > czy też są jakieś dodatkowe przepisy które ograniczają ten art 14
    > ustawy?

    Tydzień temu rozmawiałem z pełnomocnikiem zarządu KRD o niedawnej
    nowelizacji tej ustawy, cieszyli się, ze rozszerzył się zakres podmiotów
    uprawnionych do dokonywania wpisów, zależy im, aby jak najwięcej długów
    było wpisywanych (nawet w relacji Kowalski-Kowalski), więc w sumie nie
    wiem skąd taki zapis w regulaminie. Może to jakiś atawizm po poprzedniej
    treści Ustawy?

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-10-01 08:28:46
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > ograniczeniami są progi kwotowe, oraz konieczność posiadania tytułu
    > wykonawczego, jeśli wpisu chce dokonać "szary Kowalski".

    No ja rozumiem "stosunek prawny", tylko tego "określony" jakoś nie
    kumam.

    Bo kojarzą mi się dwa zastosowania tego słowa
    1. "stosunek prawny określony w ustawie blabla" - ale tu tego nie użyto.
    2. Takie "ogólne" nieprawidłowe zastosowanie, typu "te sprawy są
    podnoszone przez określone grupy, reakcjonistów i im podobnych", takie
    "wicie-rozumicie" z mowy prl-u...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 4. Data: 2010-10-01 09:11:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-01 10:28, Massai pisze:

> [...]
    > 2. Takie "ogólne" nieprawidłowe zastosowanie, typu "te sprawy są
    > podnoszone przez określone grupy, reakcjonistów i im podobnych", takie

    IMHO chodzi tutaj o to, aby móc wskazać (określić) ten stosunek
    prawny - np. z tytułu zawartej umowy. A nie: ten pan jest winien 500zł,
    ale na jakiej podstawie, tego nie powiem, bo nie chcę, albo nie potrafię.

    --
    Liwiusz