  • 1. Data: 2002-12-04 12:45:44
    Temat: Umowa brak porozumienia
    Od: b...@o...pl

    Witam!
    Takie problem.
    Klienci spisali umowe przedwstępną na kupno mieszkania. W umowie znajduje się
    zapis, że co do sposobu zapłaty strony porozumieją się w terminie 10 dni.
    Został przekazany zadatek. Niestety strony nie porozumiały się w tym terminie.
    I teraz rodzi się pytanie co dalej? Według mnie umowa jest nieważna ponieważ
    strony nie doszły do porozumienia co do każdej kwestii. I teraz kwestia
    zadatku. Osoba która go otrzymała twierdzi że ma prawo go zachować! Jeśli
    dobrze kombinuje proszę o jakąś podstawe.
    TIA
    Marcin

  • 2. Data: 2002-12-05 16:09:26
    Temat: Re: Umowa brak porozumienia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Moim zdaniem w tej sytuacji zadatek powinien zostać zwrócony. Opieram to na
    tym, iż winę za niedojście do skutku umowy ponoszą obydwie strony, przy czym
    nie da się dowieść która ponosi większą. W końcu to obie strony miały dojść
    do porozumienia, a nie doszły.

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 3. Data: 2002-12-05 23:12:45
    Od: "Michał Ch" <mich.ch@USUN_SPAM_Z_ADRESUgazeta.pl>

    Witam

    Użytkownik <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zadatku. Osoba która go otrzymała twierdzi że ma prawo go zachować! Jeśli
    > dobrze kombinuje proszę o jakąś podstawe.

    art.394 par. 3 KC
    "W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony,
    a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo
    dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek
    okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności,
    albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony. "

    Z okoliczności, które przedstawiłeś wynika, że obie strony "przyczyniły
    się" do tego, że nie wykonano umowy przedwstepnej - należy więc
    zadatek zwrócić.

    Pozdrowienia
    Michał