  • 1. Data: 2004-08-24 08:01:48
    Temat: Testament ----> nie mam pojęcia...
    Od: miser<m...@w...pl>

    Witajcie!

    Paweł sporządził testament w ten sposób, że napisał go w całości
    pismem ręcznym i podpisał. Jedynym spadkobiercą uczynił swojego
    syna Jerzego. Po śmierci Pawła okazało się, iż sporządził on jeszcze
    testament allograficzny, w którym powołał do dziedziczenia wyłącznie
    swoją córkę Lucynę. Protokół zawierający ostatnią wolę spadkodawcy
    nie był opatrzony datą. Żyje jeszcze żona Pawła.

    Pytanie:

    Jaki będzie porządek dziedziczenia po Pawle?

    ----------

    Skorzystałem z artykułu:

    Art. 947. Jeżeli spadkodawca sporządził nowy testament nie
    zaznaczając w nim, że poprzedni odwołuje, ulegają odwołaniu tylko te
    postanowienia poprzedniego testamentu, których nie można pogodzić
    z treścią nowego testamentu.

    I tutaj nie wiem, bo w zasadzie nie odwołał, nie wiemy który był
    pierwszy.
    Ale przyjąłem, że dziedziczą i Lucyna i Piotr - bo nie są te
    rozrządzenia ze sobą sprzeczne.

    Dalej zajrzałem do artykyłu:

    Art. 949. § 1. Spadkodawca może sporządzić testament w ten sposób,
    że napisze go w całości pismem ręcznym, podpisze i opatrzy datą.
    § 2. Jednakże brak daty nie pociąga za sobą nieważności testamentu
    własnoręcznego, jeżeli nie wywołuje wątpliwości co do zdolności
    spadkodawcy do sporządzenia testamentu, co do treści testamentu
    lub co do wzajemnego stosunku kilku testamentów.

    I tutaj w paragrafie 2. pisze, że "jeśli nie wywołuje wątpliwości" - ale
    tutaj takie wątpliwości się pojawiają...

    To teraz nie mam pojęcia, czy dziedziczenie jest testamentowe - z
    którego testamentu, a może z obu naraz? Czy testamentowe z
    zachowkiem dla żony?
    Czy może ustawowe i kropka?

    Bardzo Was proszę o jakieś wskazówki jak rozwiązać ten powyższy
    kazus i odpowiedź czy moje rozumowanie idzie dobrą drogą..

    Pozdrawiam,
    Miser

    -> http://usenet.pomocprawna.info