  • 1. Data: 2010-11-19 21:46:06
    Temat: Takie sobie pytanie.
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

    Jesli nie bedzie chetnych do odpowiedzi to oczywiscie nic sie nie
    stanie, ale takie "glupie" pytanie przyszlo mi do glowy jak ujrzalem
    na chodniku swierza porcje jakiegos jedzenia fastfoot. Jesli zdazylo
    by sie tak ze komus wypadlo by z reki dopiero co zakupiona potrawa
    (ktora niechybnie wyladowaly by na chodniku i napewno nie zostala by
    podniesiona co oznaczalo by jej utrate) a w poblizu znalazl by sie ktos
    kto rzucil by sie z poswieceniem i zlapal ja zanim ta upadla, to czy ten
    osobnik nabyl by prawo do potrawy czy tez bylby jednak zobowiazany
    do jej zwrotu wlascicielowi? Czy prawo w jakis sposob reguluje to w jakim
    momencie produkt spozywczy jaki znajdzie sie na ziemi / chodniku staje
    sie niczyj i kazdy moze nim swobodnie dysponowac?
    AM

  • 2. Data: 2010-11-19 22:00:45
    Temat: Re: Takie sobie pytanie.
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 19-11-2010 22:46, Hades pisze:
> [...]
    > momencie produkt spozywczy jaki znajdzie sie na ziemi / chodniku staje
    > sie niczyj i kazdy moze nim swobodnie dysponowac? AM

    Prawo mówi o porzuceniu rzeczy z zamiarem wyzbycia się własności. Nie ma
    dokładniejszego określenia momentu, w którym rzecz czyjaś staje się
    niczyja. To zależy od okoliczności. Na przykład porzuceniem z zamiarem
    wyzbycia się własności na ogół będzie wyrzucenie czegoś do śmietnika. W
    przypadku wyrzucenia czegoś na chodnik kwestia będzie koncentrowała się
    na tym, czy z wyrzuceniem był połączony "zamiar wyzbycia się własności".
    Jak się domyślasz nie będzie to łatwe.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-11-20 01:12:33
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 19.11.2010 23:00, .B:artek. wrote:

> [...]
    > przypadku wyrzucenia czegoś na chodnik kwestia będzie koncentrowała się
    > na tym, czy z wyrzuceniem był połączony "zamiar wyzbycia się własności".

    A czy jak kierowcy samochodu wypadnie zapalony papieros czy jego
    wypalona polowa (papierosy sa nagminne gubione przez niektorych
    kierowcow np. podczas postoju na czerwonym swietle), to czy wrzucajac mu
    jego zgube z powrotem przez okno, uczciwy znalazca moze sie liczyc z
    jakimis konsekwencjami (zakladajac, ze kierowca zgubionego papierosa to
    nie Chuck Norris)?

    Wszak kierowca zaraz moze odjechac, i wtedy na pewno nie odnajdzie
    zgubionego papierosa, wiec wrzucenie go z powrotem do srodka auta
    wlasciciela wydaje sie rozsadnym rozwiazaniem.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 4. Data: 2010-11-20 13:17:16
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > Wszak kierowca zaraz moze odjechac, i wtedy na pewno nie odnajdzie
    > zgubionego papierosa, wiec wrzucenie go z powrotem do srodka auta
    > wlasciciela wydaje sie rozsadnym rozwiazaniem.

    wiele razy mialem tak ochote zrobic ale obawa przed konsekwencjami prawnymi
    i fizycznymi:) skutecznie mnie dotad zniechecala:)
    chociaz gdzies widzialem smieszny filmik jak jakies dresiki siedzialy w
    becie i jeden wywalil kiepa za okno:) rozewrzysta (chyba kurier) podniosl go
    o wrzucil spowrotem do srodka:)
    dresiki w adidaskach nie miały szans z gościem na rowerze prującym przez
    park:)

  • 5. Data: 2010-11-20 14:54:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Nov 2010, Tomasz Chmielewski wrote:

> [...]
    > postoju na czerwonym swietle), to czy wrzucajac mu jego zgube z powrotem
    > przez okno, uczciwy znalazca moze sie liczyc z jakimis konsekwencjami

    Masz na myśli należne znaleźne? :P

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-11-20 15:01:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Nov 2010, Hades wrote:

    > (ktora niechybnie wyladowaly by na chodniku i napewno nie zostala by
    > podniesiona co oznaczalo by jej utrate)

    Wszystkie trzy tezy leżą i kwiczą!

    1. Zgodnie z prawami Myrphyego, jeśli tylko jest fizyczna możliwość
    że zamiast na ziemi wyląduje na czyimś bucie lub odzieży to
    możliwość upadnięcia w całości na ziemię można wykluczyć
    2. Sugerowanie, że osobnik utracjusz ;) jest chamem i nie podniesie
    tej rzeczy choćby celem wywalenia do śmietnika stanowi samoistne
    chamstwo ;)
    3. Nawet bez podnoszenia, rzeczony osobnik może upadłą potrawą
    rozporządzić, np. poprzez zaproszenie jakiegoś okolicznego psa
    tudzież innego zwierza do spożycia; nie ma więc *jeszcze*
    mowy o "utracie"

    > a w poblizu znalazl by sie ktos kto
    > rzucil by sie z poswieceniem i zlapal ja zanim ta upadla, to czy ten
    > osobnik nabyl by prawo do potrawy czy tez bylby jednak zobowiazany
    > do jej zwrotu wlascicielowi?

    Już Ci wyjaśnili, ale prawdą jest, że miałby prawo do pokrycia
    poniesionych szkód i wydatków - znaczy co najmniej z okazji
    pokrycia wydatku energetycznego należałby mu się solidny "gryz" :|

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-11-20 16:52:08
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    > Masz na myśli należne znaleźne? :P

    "Zaraz ci dam tu, k...., znalezne" - powiedzial ogolony osobnik w dresie wysiadajac z
    samochodu ;)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org