  • 1. Data: 2004-11-02 18:47:10
    Temat: Swiadczenie uslug dla klientow przez internet
    Od: "Marcin" <m...@W...gazeta.pl>

    Pracuje na etacie (umowa o pracy na czas nieokreslony), chcialbym tez
    dodatkowo swiadczyc uslugi dla firm (w innej branzy niz moja obecna praca);
    docelowo prowadzic wlasna DG, a z obecnej pracy zrezygnowac. Boje sie jednak
    juz teraz podjac DG ze wzgledu na wysoki ZUS. Czy moge skorzystac z tego ze
    pracuje na etacie i zalozyc DG oraz placic duzo mniejszy ZUS (tylko zdrowotne
    - wedlug mojej wiedzy) ale nie powiadamic o tym pracodawcy ? Czy tez musze
    miec jego zgode ? I drugie pytanie z tym zwiazane, jesli nie mam jeszcze DG to
    nie moge wystawiac faktur dla klientow dla ktorych pracowalbym na umowe o
    dzielo lub zlecenie ? Jak moge rozwiazac problem zwiazany z tym ze moi klienci
    beda chcieli zebym im wystawil faktury ? Dziekuje z gory za odpowiedz.

  • 2. Data: 2004-11-03 09:32:15
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Marcin wrote:

> [...]
    > zlecenie ? Jak moge rozwiazac problem zwiazany z tym ze moi klienci
    > beda chcieli zebym im wystawil faktury ? Dziekuje z gory za odpowiedz.

    Jeśli nie podpisałeś z pracodawcą żadnej umowy o zakazie podejmowania
    działalności gospodarczej to nie musisz go pytać o zgodę. Nieco inaczej
    wygląda sprawa konieczności poinformowania go o tym fakcie. Jeśli
    chcesz uniknąć informowania to masz 3 możliwości wyboru sposobu
    opodatkowania:
    1. Karta podatkowa
    2. Ryczałt ewidencjownowany
    3. KPiR i podatek liniowy 19%
    Przy KPiR i podatku wg skali musisz złożyć pracodawcy odpowiedni PIT w
    którym informujesz go, że osiągasz dochody z których rozliczasz się
    samodzielnie i ma ci już nie odliczać kwoty wolnej od podatku.
    Pracując na umowę o dzieło lub zlecenie wystawiasz rachunki. Może to
    wystarczy twoim klientom. Żeby wystawiać faktury musisz prowadzić DG i
    być VAT-owcem