  • 1. Data: 2003-01-13 18:27:31
    Temat: Straz miejska a dostep do informacji publicznej.
    Od: " Obywatel" <a...@N...gazeta.pl>

    Straz miejska a dostep do informacji publicznej.

    Tak sobie dzis poczytalem w GW na temat nierealizowania

    przez instytucje publiczne ustawy o dostepie do informacji

    publicznej. Dziennikarz na koncu dodaje, ze ten tekst

    prokurator powinien potraktowac jako zawiadomienie.

    Tymczasem potrzebowalbym zestawienia danych o szczegolowym

    charakterze i czestotliwosci pewnego typu wykroczenia na danym

    terenie. Zajmuje sie tym straz miejska. Zamierzam poprosic ich o

    zestawienie.

    Wyszukalem sobie:

    w/g Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych

    Art. 6. 1. Straż jest jednostką organizacyjną gminy.

    2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rada gminy może postanowić o
    umiejscowieniu komendy straży w strukturze urzędu gminy.

    Art. 7. 1. Strażą kieruje komendant powoływany i odwoływany przez zarząd gminy
    po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego
    Policji.

    2. Przełożonym komendanta jest wójt, burmistrz (prezydent miasta).

    Art. 9. 1. Nadzór nad działalnością straży sprawuje zarząd gminy, a w zakresie
    fachowym - komendant główny Policji poprzez właściwego terytorialnie
    komendanta wojewódzkiego Policji

    2. Minister spraw wewnętrznych i administracji określi, w drodze
    rozporządzenia, zasady współpracy Policji ze strażami oraz zakres, w jakim
    komendant główny Policji sprawuje fachowy nadzór nad strażami i udziela im
    pomocy.

    Art. 32. W sprawach dotyczących strażników, a nie uregulowanych w ustawie,
    mają zastosowanie przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach
    samorządowych (Dz. U. nr 21, poz. 124 i nr 43, poz. 253, z 1991 r. nr 104,
    poz. 450, z 1994 r. nr 98, poz. 471 oraz z 1997 r. nr 9, poz. 43 i nr 28, poz.
    153).

    Art. 33. Obowiązki i prawa innych pracowników zatrudnionych w straży reguluje
    ustawa o pracownikach samorządowych.

    Ustawa z dnia 6 wrzesnia 2001 r. o dostępie do informacji publicznej

    Art. 4. 1. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze
    publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności:

    1) organy władzy publicznej,

    2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych,

    3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa,

    4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu
    terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki
    organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego,

    5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które
    wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby
    prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub
    samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu
    przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

    2. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są związki zawodowe i ich
    organizacje oraz partie polityczne.

    3. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są podmioty, o których
    mowa w ust. 1 i 2, będące w posiadaniu takich informacji.

    Czyli skoro straz miejska jest jednostka organizacyjna gminy to

    byliby w/g art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o dostepie do informacji

    publicznej zobowiazani do udostepnienia mi tych danych.

    Art. 14. 1. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób
    i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje
    podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji
    w sposób i w formie określonych we wniosku.

    2. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie
    określonych we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia
    pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji
    zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja
    może być udostępniona niezwłocznie. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14
    dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji
    w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie
    informacji umarza się.

    Art. 16. 1. Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie
    postępowania o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14 ust.
    2 przez organ władzy publicznej następują w drodze decyzji.

    2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu
    postępowania administracyjnego, z tym że:

    1) odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni,

    2) uzasadnienie decyzji o odmowie udostępnienia informacji zawiera także
    imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o
    udostępnienie informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których
    dobra, o których mowa w art. 5 ust. 2, wydano decyzję o odmowie udostępnienia
    informacji.

    Art. 17. 1. Do rozstrzygnięć podmiotów obowiązanych do udostępnienia
    informacji, niebędących organami władzy publicznej, o odmowie udostępnienia
    informacji oraz o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji przepisy
    art. 16 stosuje się odpowiednio.

    2. Wnioskodawca może wystąpić do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, o ponowne
    rozpatrzenie sprawy. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
    odwołania.

    Czyli generalnie straz miejska jest jednostka organizacyjna gminy, czyli

    w/g art 16 odwolanie, jesli komendant strazy odmowi mi informacji, powinienem

    adresowac do organu nadrzednego wobec jednostki samorzadowej, czyli

    samorzadowego kolegium odwolawczego lub wojewody. Czy dobrze

    kombinuje?

    art 18-20 odnosza sie do posiedzen kolegialnych organów władzy publicznej,
    natomiast

    Art. 21. Do skarg rozpatrywanych w postępowaniu o udostępnienie informacji
    publicznej stosuje się, z zastrzeżeniem przypadku, o którym mowa w art. 22,
    przepisy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, z tym że:

    1) przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia
    otrzymania skargi,

    2) skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z
    odpowiedzią na skargę.

    Art. 22. 1. Podmiotowi, któremu odmówiono prawa dostępu do informacji
    publicznej ze względu na wyłączenie jej jawności z powołaniem się na ochronę
    danych osobowych, prawo do prywatności oraz tajemnicę inną niż państwowa,
    służbowa, skarbowa lub statystyczna, przysługuje prawo wniesienia powództwa do
    sądu powszechnego o udostępnienie takiej informacji.

    2. Podmiot, którego dotyczy wyłączenie informacji publicznej, ma interes
    prawny w przystąpieniu w charakterze interwenienta ubocznego po stronie
    pozwanej.

    3. Sądem właściwym do orzekania w sprawach, o których mowa w ust. 1, jest sąd
    rejonowy właściwy ze względu na siedzibę podmiotu, który odmówił udostępnienia
    informacji publicznej.

    czyli rozumiem sko lub wojewoda, nastepnie ewentualnie skarga do nsa.

    (tego ostatniego oczywiscie nie zamierzam uruchamiac)

    Oczywiscie wszystko jesli nie jest spelniony art. 22, bo wtedy musze

    isc do sadu. I wtedy nie ma nawet sko czy wojewody???

    To mnie dosc zalamalo, bo wystarczy, ze komendant strazy miejskiej

    napisze mi, ze to jest informacja statystyczna i przytlaczajac mnie

    ewentualnym procesem (dosc klopotliwe przedsiewziecie) pozbawia mnie

    latwego dochodzenia swoich praw. Czy dobrze tu rozumuje?

  • 2. Data: 2003-01-13 19:07:42
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > byliby w/g art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o dostepie do informacji
    > publicznej zobowiazani do udostepnienia mi tych danych.

    Czesc!

    Oj stary... zabiles mnie tym postem, meczylem sie z tym dobre 8 i pol minuty
    zanim
    to wszystko posklejalem, ale ok juz jest dobrze i odpowiadam....

    Tak, wg mnie sa zobowiazani do udostepnienia tych danych.
    Tutaj tez dobrze ich zakwalifikowales (art. 4 ust 1. pkt 4 - jednostka org.
    sam ter)

> [...]

    > adresowac do organu nadrzednego wobec jednostki samorzadowej, czyli
    > samorzadowego kolegium odwolawczego lub wojewody. Czy dobrze

    Zle kombinujesz, zapomniales juz o swojej kwalifikacji. Przypominam: wg.
    art.4 ust. 1 pkt 4
    ustawy o dostepie do inf. w zwiazku z art.6 ustawy o strazach gminnych straz
    jest
    jednostka org. sam. ter. czyli wnioskujac a contrario nie jest (wg mnie of
    coz)
    organem wladzy publicznej (art.4 ust. 1 pkt 1) czyli nie odwolujesz sie do
    SKO lub
    wojewody lecz wnosisz o ponowne rozpatrzenie tej sprawy przez straz (raczej
    nic nie warte).

> [...]

    > ewentualnym procesem (dosc klopotliwe przedsiewziecie) pozbawia mnie
    > latwego dochodzenia swoich praw. Czy dobrze tu rozumuje?

    Zle przeczytales, gdy jest to tajemnica INNA niz statystyczna. Jak jest
    to tajemnica statystyczna to do NSA

    Hmm.. mam nadzieje ze znow nic nie pomylilem i jest w porzadku.

    Pozdrawiam, Konrad!

  • 3. Data: 2003-01-13 21:07:44
    Od: " " <a...@N...gazeta.pl>

    Konrad vel Legislator <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]

    >jest

    >jednostka org. sam. ter. czyli wnioskujac a contrario nie jest (wg mnie of

    No tak.

> [...]

    >SKO lub

    >wojewody lecz wnosisz o ponowne rozpatrzenie tej sprawy przez straz (raczej

    Zawsze jest to wyczerpanie sciezki, po za tym prawie nic nie kosztuje.

    >Zle przeczytales, gdy jest to tajemnica INNA niz statystyczna. Jak jest

    >to tajemnica statystyczna to do NSA

    Oczywiscie. Niezauwazylem, ze od polowy zdania jest przeczenia INNA.

    Czyli odwolanie to -> ponowne rozpatrzenie, a pozniej proces lub NSA? (w

    zaleznosci od uzasadnienia odmowy)

    Jest jeszcze ostatni art. w tym rodziale.

    Art. 23. Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji

    publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia

    wolności do roku.

    Sorry za jeszcze jedno teoretyczne pytanie, ale w koncu to lista

    dyskusyjna.

    Czy jesli by odmowili oraz odmowili po ponownym rozpatrzeniu (a wiec sytuacja

    bez "zabawy" z NSA lub sadem) to przeslanie w tym momencie zawiadomienia o
    mozliwosci

    popelnienie przestepstwa do prokuratury rejonowej byloby wyglupem? Dobrze

    mysle? Wnioskuje sobie, ze prokurator moglby cos robic t y l ko jesli NSA

    lub sad nakazalby udostepnienie informacji, a organ dalej by nie wykonal.

  • 4. Data: 2003-01-13 21:55:53
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    NSA
    > lub sad nakazalby udostepnienie informacji, a organ dalej by nie wykonal.

    Stary jestes rzeznikiem! Czemu takie odstepy? Pol dnia zajmuje mi ich
    wywalenie...

    1. Tak ponowne rozpatrzenie, a potem ewentualnie NSA

    2. spoko lubie odpowiadac jejeje...

    3. hmm... jezeli odmowia drugi raz (po ponownym rozpatrzeniu) to jest
    to zasadne, bo bedzie decyzja, ktora to przeciez uzasadnia.
    Wydaje mi sie, ze chyba dopiero gdyNSA uchyli ta decyzje i uzna, ze jest ona
    sprzeczna z prawem, to wtedy mozna cos dzialac z prokuratorem.
    To najrozsadniejsze. Moze ktos ma inne zdanie, spytaj innych...

    Konrad