  • 1. Data: 2003-11-14 14:00:24
    Temat: Stowarzyszenie zwykle - ASK - internet
    Od: "@w...@t...poczta.onet.pl" <""rudzikpr\"@w...@t...poczta.onet.pl">

    Witam.

    Po lekturze informacji zawartych w serwisie trzepak postanowilem dla
    uzyskania calosci obrazu na temat stowarzyszen zwyklych postanowilem
    napisac tego posta.

    Jestem bardzo zainteresowany tematem poniewaz zastanawiam sie wlasnie
    nad taka forma dla zainicjowanego wsrod mieszkancow mojego bloku
    przedsiewziecia - sieci komputerowej z dostepem do Internetu.
    Dzialalnosc naszej sieci nie bedzie nastawiona na generowanie zyskow a
    jedynie na udostenienie mozliwosci podlaczenia mieszkancow do inetrnetu
    z pominieciem firm posredniczacych, dlatego najlepsze wydaje sie byc
    stowarzyszenie zwykle. Na poczatek przeprowadzilem rozmowe z prezesem
    naszej spoldzielni mieszkaniowej na temat mozliwosci wykonania
    instalacji sieci komputerowej w bloku. Prezes udzielil stosownego
    blogoslawienstwa jednak aby otrzymac pisemna zgode musimy zalozyc
    najpierw stowarzyszenie i wystapic z oficjalnym pismem z zalaczonym
    projektem sieci (musi byc ona wykonana w sposob profesjonalny: kable w
    rurkach lub korytkach, zadnych przewieszek i kabli puszczonych po elewacji).

    A zatem bierzemy sie za zakladanie stow. zwyklego. Na dzien dzisiejszy
    po licznych telefonach i konsultacjach z tak zwanymi specjalistami udalo
    mi sie ustalic co nastepuje:

    1. Regulamin - od tego wszystko sie zaczyna. Sporzadzany jest na
    spotkaniu zalozycielskim. Musi oczywiscie zawierac inforacje
    przewidziane ustawowo (nazwa, cel, srodki na dzialanie stowarzyszenia,
    siedziba, przedstawiciel reprezentujacy stow. na zewnatrz). Regulamin
    razem z lista zalozycieli zabieram do Urzedu Miasta.

    2. Urzad Miasta - zlozenie powiadomienia o powolaniu stowarzyszenia
    zwyklego. Jako zalaczniki skladam regulamin, liste osob z zebrania
    zalozycielskiego zawierajaca podstawowe dane o tych osobach, informacje
    o siedzibie stowarzyszenia i osobach upowaznioinych do reprezentowania
    stowarzyszenia na zewnatrz. Czekam na rozpatrzenie wniosku - max. 30 dni.

    3. Odpowiedz z UM - kieruje sie do Urzedu Statystycznego w celu
    wyrobienia REGONU. Wymagane dokumenty: ksero regulaminu stow., ksero
    kwitu z UM o rejestracji stowarzyszenia, wniosek RG1 (mozna sciagnac ze
    strony www.stat.gov.pl). Czekam - max. 2 tyg.

    4. Po uzyskaniu REGONU udaje sie do Urzedu Skarbowego. Tutaj czeka mnie
    najbardziej skomplikowany krok a w zasadzie kilka mniejszych kroczkow. W
    zasadzie we wszystkich przyda sie ksero regulaminu stow., ksero kwitu z
    UM o rejestracji stowarzyszenia i REGON.

    a) NIP - wypelnia sie formularz NIP2
    reszta na razie troche bardziej dla mnie mglista

    b) podatek dochodowy od osob prawnych - he he pomimo tego, ze
    stowarzyszenie zwykle nie posiada osobowosci prawnej to jest to w
    zasadzie jedyny podatek, ktory odprowadza do skarbowki (nie licze oplat
    skarbowych itp kosztow), nalezy wypelnic druk CIT3, poza tym (tu na
    razie mam najbardziej mgliste informacje) jako ze stow. zwykle nie
    bedzie generowac zysku (trzeba to bedzie wykazac w dokumentacji
    ksiegowej - nalezy prowadzic pelna ksiegowosc) mozemy ubiegac sie o
    zwolnienie z koniecznosci comiesiecznych rozliczen na rzecz rozliczen
    rocznych - stosowny formularz wniosku do pobrania w Urzedzie Skarbowym;
    a zatem jezeli w ciagu roku wyjdziemy ze skladkami na zero to nie
    zaplacimy podatku dochodowego (chociaz bede sie staral jeszcze dowiedzic
    czy przypadkiem nie istnieje jakas "cudowna" mozliwosc calkowitego
    zwolnienia z podatku dochodowego)

    c) podatek vat - stowarzyszenie zwykle odprowadza zerowy vat, ale i tak
    trzeba to zglosic w Urzedzie Skarbowym - z regoly osobne okienko na sali
    obslugi.

    I w zasadzie po przejsciu powyzszych etapow powinna zakonczyc sie droga
    formalna. Ze spokojnym sercem mozemy zebrac skladki, pojsc do hurtowni
    na zakupy i rozpoczac budowe sieci. Oczywiscie zbieramy wszystkie
    fakturki i przekazujemy je ksiegowej. Samo stowarzyszenie zwykle nie
    jest uprawnione do wystawiania faktur (zakaz prowadzenia dzialanosci
    gosp.). Natomisat nie powinno byc problemow z zakupami i uslugami
    (lacze) - mamy nip i regon.
    Co do potwierdzen skladek czlonkowskich wydaje mi sie ze najlepsze beda
    dowody KP - rowniez przekazywane przez osoba przyjmujaca pieniazki do
    ksiegowej.

    Powyzszy tekst poddaje publicznej dyskusji. Byc moze posiadane przeze
    mnie informacje nie sa kompletne badz sa niescisle. W takim przypadku
    prosilbym o stosowne sprostowania. I jeszcze jedna rzecz jaka wlasnie
    przyszla mi do glowy: jaka jest odpowiedzialnosc majatkowa czlonkow
    stowarzyszenia. Z tego co wyczytalem rozumiem, ze majatek czlonkow jest
    wylaczony z majatku stowarzyszenia zwyklego, ktory stanowia jedynie
    skladki czlonkow stowarzyszenia?

    Z gory dziekuje za wszelkie uwagi i opinie. W przyszlym tygodniu czeka
    mnie pierwsze spotkanie z mieszkancami mojego bloku i chcialbym byc jak
    najlepiej przygotowany do dyskusji na temat formalnosci z zainicjowaniem
    inwestycji w naszym bloku. Na szczescie mam juz zgode i oficjalne
    blogoslwienstwo prezesa naszej spoldzielni mieszkaniowej do wykonania
    instalacji sieci w obrebie zasobow mieszkaniowych naszej spoldzielni.

    Pozdrawiam
    Piotr Rudzki

    PS
    Czekam na oficjalna odpowiedz rzecznika URTIP'u w sprawie koniecznosci
    rejestracji dzialanosci telekomunikacjyjnej. Ale po rozmowie z
    pracownikami URTIP'u wydaje mi sie to tylko foramlnoscia. W przypadku
    sieci w obrebie jednego bloku i sowarzyszenia zwyklego nie ma takiej
    konicznosci (siec traktowana jest wedlug prawa telekomunikacyjnego jako
    wewnetrzna).