  • 1. Data: 2006-01-14 23:24:20
    Temat: Stowarzyszenie czy fundacja?
    Od: " Mariusz" <w...@g...pl>

    W mojej miejscowości mamy stary zabytkowy kościół, który popada w ruinę.
    Chcemy go uratować. Myślę, że najlepszym sposobem na zbiórkę pieniędzy byłoby
    założenie fundacji lub stowarzyszenia. Nie wiem jednak, która z tych dwóch
    form będzie dla naszych celów lepsza.
    Na dzień dzisiejszy mamy tylko chęci i wiele planów. Ale zabytek ratować
    trzeba, więc owe plany i chęci musimy szybko wprowadzić w życie.
    Liczę, że Państwo doradzicie mi i króciutko uzasadnicie, którą formę
    działalności wybrać.

    Nie chciałbym bym by forma prawna nas ograniczała np w podejmowaniu
    dzialalności gospodarczej (nie wiemy czy będzie taka prowadzona, ale gdyby
    była to...), spodziewamy się, że ludnośc naszej parafi będzie wspierać
    finansowo naszą działalnośc, chcemy pozyskiwać sponsorów (różnych), ale
    możliwe, jest też, że rozpoczniemy np. produkcję, kalendarzy, drukowanie
    obrazków, pamiątek i inn. a dochód z ich sprzedaży wspomoże renowację budowli.

  • 2. Data: 2006-01-15 09:18:49
    Temat: Re: Stowarzyszenie czy fundacja?
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Mariusz wyskrobał(a):
> [...]
    > możliwe, jest też, że rozpoczniemy np. produkcję, kalendarzy, drukowanie
    > obrazków, pamiątek i inn. a dochód z ich sprzedaży wspomoże renowację

    Myślę, że do takiego celu lepsze będzie stowarzyszenie. Ma osobowość prawną,
    jest w nim lepsza kontrola działalności stowarzyszenia przez członków (walne
    zebranie członków, poza tym zarząd i organ kontroli wewnętrznej), może
    prowadzić działalność gospodarczą.

    Fundacja musi posiadać fundatora - czyli osobę, która ją powoła, nada statut
    i wyposaży na początku w majątek. W fundacji jest zarząd, nie ma kontroli
    przez "członków", bo członków nie ma. W razie nieporozumień i oskarżeń w
    stylu "na co poszły te pieniądze" trudniej jest o przejrzystość dla osób nie
    będących w zarządzie. Jak fundacja chce prowadzić działalność gospodarczą,
    to musi mieć majątek o wartości co najmniej 1000 zł - może nieduże
    ograniczenie, ale jednak oggraniczenie.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2006-01-15 12:20:17
    Od: " Mariusz" <w...@g...pl>

    Serdecznie dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
    Pozdrawiam - Mariusz

  • 4. Data: 2006-01-15 19:29:06
    Od: "ape" <a...@n...poczta.fm>

    Użytkownik " Mariusz" <w...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:dqc173$8p8$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    drukowanie
    > obrazków, pamiątek i inn. a dochód z ich sprzedaży wspomoże renowację

    rozwazyles forme dzialalnosci przy parafii?
    mialbys o wiele ciekawsze warunki prawne i fiskalne niz w stowarzyszeniu
    czy fundacji

    --
    pozdro
    ape

  • 5. Data: 2006-01-16 11:03:24
    Od: " Mariusz" <w...@g...pl>

    ape napisał(a):

    > rozwazyles forme dzialalnosci przy parafii?
    > mialbys o wiele ciekawsze warunki prawne i fiskalne niz w stowarzyszeniu
    > czy fundacji

    Zabrzmiało b.ciekawie, a ja nie zwróciłem uwagi na taką możliwość - czy
    mógłbym prosić o jakieś sczególy, albo w jakich aktach prawnych szukac
    informacji o tego typu działalności.
    Z góry dziękuję.
    Pozdrawiam - Mariusz

  • 6. Data: 2006-01-16 18:16:23
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

> [...]
    byłoby
    > założenie fundacji lub stowarzyszenia. Nie wiem jednak, która z tych dwóch

    Fundacja.

    Po pierwsze stowarzyszenie zasadniczo powinno dzialac na rzecz swoich
    czlonkow. Po drugie w malym stowarzyszeniu glupie sprawy moga uniemozliwic
    jego dzialanie.

    sz.