    From: "MarcinS" <m...@s...uci.agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Status prawny obiektow skalnych na Jurze
    Date: Wed, 20 Aug 2003 13:55:01 +0200

    Witam!

    Znajomy dziennikarz postanowil zajac sie tematem wygradzania skal polozonych
    na terenach prywatnych na Jurze.
    Jako osoba zainteresowana swobodnym dostepem do skal (jestem wspinaczem)
    postanowilem mu pomoc.
    W zwiazku z tym mam pytanie o status prawny skal i dostepu do nich.

    Z tego co ja wyszukalem:

    Obiekty skalne mozna traktowac jako:
    kopaliny -> wtedy prawo geologiczne i gornicze
    twory chronione przyrody nieozywionej (nie wiem czy kazda skala na terenie
    Jury jest obiektem chronionym) -> wtedy ustawa o ochronie przyrody.

    Jednak granice przestrzenne nieruchomości gruntowej wyznacza treść art. 143
    k.c.,
    który stanowi: "W granicach określonych przez społeczno-gospodarcze
    przeznaczenie gruntu własność gruntu rozciąga się na przestrzeń nad i pod
    jego powierzchnią. Przepis ten nie uchybia przepisom regulującym prawo do
    wód."
    Czyli nie jest jasno okreslona ani glebokosc, ani wysokosc granic.

    1. Czy skala nalezy do skarbu panstwa czy do wlasciciela terenu ?
    2. Czy wygradzanie skal poloznych na terenach prywatnych jest zgodne z
    prawem ?
    3. A jesli tak to czy wlasciciel terenu ma obowiazek umozliwienia swobodnego
    dostepu do skal ?

    Dziekuje za odpowiedz

    MarcinS