eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoSprzęt przekazany do naprawy gwarancyjnej pod koniec gwarancji, kupiony na firmę › Sprzęt przekazany do naprawy gwarancyjnej pod koniec gwarancji, kupiony na firmę
    From: Tony <p...@g...com.zamiastkkkdajk>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Sprzęt przekazany do naprawy gwarancyjnej pod koniec gwarancji, kupiony na
    firmę
    Date: Thu, 14 May 2009 16:57:08 +0200

    Witam,

    kupiłem sprzęt (smartfon HTC) w Media Markt (to ma znaczenie, sprowadzany
    był specjalnie na moje zamówienie). Zakupiony został na firmę, na fakturę.
    Zaczął szwankować, postanowiłem więc oddać go do gwarancji. W karcie
    gwarancyjnej w zasadzie nie było wymienionego sposobu jako to zrobić,
    odsyłali do strony htc.com. Na niej po wyborze lokalizacji polskiej nic nie
    znalazłem o naprawach gwarancyjnych.

    W Media Markt powiedzieli, że przyjmą sprzęt do naprawy. Tak się niestety
    złożyło, że przybyłem do Media Markt w dniu, który został przez pracownika
    uznany za ostatni dzień 24-miesięcznej gwarancji - było to 6 maja 2009,
    sprzęt został kupiony 7 maja 2007.

    Osoba przyjmująca zgłoszenie przejrzała kartę gwarancyjną w poszukiwaniu
    jakichś obwarowań dotyczących gwarancji w przypadku, gdy kupującym jest
    firma (wtedy jest niby 12 miesięcy rękojmi) nic takiego jednak tam nie
    było, więc przyjęli mi smartfona.

    Uprzedzili mnie jednak - nauczeni zapewne doświadczeniem - iż do serwisu
    zostanie to wysłane dnia następnego, czyli po czasie gwarancji i tego
    serwis może się doczepić.

    Tak się właśnie stało, serwis odmawia naprawy z powodu upłynięcia terminu
    gwarancji (nie precyzując tego), przed chwilą dzwonili z Media Markt.

    Koszt części i naprawy oszacowali na 1800 zł - nowe takie urządzenie
    kosztuje teraz jakieś 600-800 zł (nowe są już rzadko niedostępne).
    Dodatkowo, gdybym nie chciał go naprawiać (miałbym chcieć!?), mam zostać
    obciążony kosztami ekspertyzy 40 zł netto.

    Zaistniała sytuacja oczywiście mi się nie podoba. Z drugiej strony wiem, że
    firmy traktowane są na innych zasadach niż konsumenci, dotyczą tego AFAIK
    inne przepisy.

    Natomiast sprzęt został złożony do Media Markt w czasie, gdy obowiązywała
    gwarancja: był to 6 maja 2009, sprzęt został zakupiony 7 maja 2006.
    Pracownik Media Markt twierdził, że to ostatni dzień gwarancji. Ja tego
    także nie jestem pewien, czy dokładnie reguluje to jakieś prawo? W
    gwarancji było napisane o 24 miesiącach od daty (dnia) zakupu.

    Pytanie: czy z punktu widzenia prawa serwis ma rację? Czy nie liczy się
    data złożenia sprzętu do reklamacji? Przecież nawet wysyłając sprzęt
    kurierem do naprawy (są takie serwisy) kurier może go dostarczać 2
    tygodnie, bo się u kuriera coś przytka. Gdy w międzyczasie minie gwarancja,
    to czy jest to wina kupującego?

    Kwestia tej ekspertyzy wydaje mi się ewidentnie naciągana, rozsądniejsze
    wydaje się próba obciążenia mnie kosztami wysyłek, ale to tylko wtedy,
    gdyby się okazało, że ewidentnie nie należy mi się naprawa gwarancyjna.

    Karty gwarancyjnej nie mam, była załączona do oddanego sprzętu, jednak jej
    treść mogę zdobyć gdyby była taka potrzeba.

    Co można zrobić, na co się powołać? Bardzo proszę o pomoc lub wskazówki.

    Pozdrawiam
    Tony