  • 1. Data: 2009-06-14 18:36:52
    Temat: Sprzedaz wierzytelnosci zabezpieczonej hipoteką.
    Od: " pi23" <p...@g...pl>

    Jestem w posiadaniu weksla , wystawionego przez pewna osobe. Weksel jest
    zabezpieczony hipoteka- hipoteka kaucyjna na dzialce budowlanej tejze osoby.
    Weksel jest platny na zlecenie i chcialbym go sprzedac- indosowac. Jakie kroki
    mam teraz podjac? Wiem, ze musze zmienic wpis w hipotece- tzn. zamiast mojej
    firmy wpisac nam firme nabywcy weksla. Zakladam, ze zgody dluznika miec nie
    musze (?) Czy cala operacje musze przeprowadzac przez notariusza? Czy
    wystarczy, ze dogadam sie z nabywca weksla? W jakim trybie musze dluznika
    poinformowac o zbyciu weksla? Jesli macie jeszcze jakies uwagi odnosnie
    przeprowadzenia tej transakcji to z gory dziekuje.

  • 2. Data: 2009-06-14 21:14:32
    Od: kuba <j...@g...com>

    pi23 pisze:
    > Wiem, ze musze zmienic wpis w hipotece- tzn. zamiast mojej
    > firmy wpisac nam firme nabywcy weksla.

    To już jest sprawa nabywcy wierzytelności, żeby uzyskać wpis w KW.

    > Zakladam, ze zgody dluznika miec nie musze

    Nie.

    > (?) Czy cala operacje musze przeprowadzac przez notariusza?

    Tu nie jestem pewny, ale wydaje mi się, że indos musi być notarialnie
    poświadczony, żeby można było dokonać w oparciu o niego wpis do KW.

    > W jakim trybie musze dluznika poinformowac o zbyciu weksla?

    Nie musisz go informować w ogóle, w końcu o to chodzi w papierach
    wartościowych, że dłużnik jest zobowiązany świadczyć do rąk tego, kto
    okazuje dokument i za jego zwrotem. Jak zapłaci Tobie, mimo że już nie
    jesteś wierzycielem, to i tak będzie zobowiązany względem indosatariusza.

    pozdrawiam
    kuba

  • 3. Data: 2009-06-14 21:20:12
    Od: " " <p...@g...pl>

    kuba <j...@g...com> napisał(a):

    > To już jest sprawa nabywcy wierzytelności, żeby uzyskać wpis w KW.

    Tak tylko nabywcą jest jednocześnie moja druga firma (tą pierwszą sprzedaję i
    muszę "wyczyścic"). Co muszę zrobić jako nabywca? Wniosek bezposrednio do
    wydzialu KW czy poprzez notariusza?

    > Nie.

    > Tu nie jestem pewny, ale wydaje mi się, że indos musi być notarialnie
    > poświadczony, żeby można było dokonać w oparciu o niego wpis do KW.

    Hmmmm. To akurat nieprawda bo weksel, ktory mam byl juz wczesniej indosowany i
    nie bylo przy tym notariusza. Przy ustanowieniu hipoteki, ktora zabezpieczala
    weksel byl potrzebny notariusz bo byla potrzebna zgoda dłużnika. Ale czy
    teraz, gdy wierzyciel się zmienia tez musi byc notariusz?

> [...]
    > okazuje dokument i za jego zwrotem. Jak zapłaci Tobie, mimo że już nie
    > jesteś wierzycielem, to i tak będzie zobowiązany względem indosatariusza.

    Słuszna uwaga. A czy o zmianie wpisu w KW musze go informowac?

  • 4. Data: 2009-06-14 21:48:06
    Od: kuba <j...@g...com>

    p...@g...pl pisze:

> [...]

    Wniosek bezpośrednio do sądu wieczystoksięgowego.

> [...]
    > weksel byl potrzebny notariusz bo byla potrzebna zgoda dłużnika. Ale czy
    > teraz, gdy wierzyciel się zmienia tez musi byc notariusz?

    Był indosowany przed ustanowieniem hipoteki czy po?
    Bo jest taki przepis (art. 31 ust. o KW i hipotece), który mówi że wpis
    może być dokonany na podstawie dokumentu z podpisem notarialnie
    poświadczonym.
    Co do ustanowienia hipoteki po raz pierwszy to jasna sprawa, że
    potrzebne było oświadczenie dłużnika w formie aktu notarialnego.

    A czy o zmianie wpisu w KW musze go informowac?

    Nie. Sąd go poinformuje o postępowaniu wieczystoksięgowym.

    pozdrawiam
    kuba

  • 5. Data: 2009-06-14 21:57:31
    Od: kuba <j...@g...com>

    kuba pisze:

> [...]
    > Bo jest taki przepis (art. 31 ust. o KW i hipotece), który mówi że wpis
    > może być dokonany na podstawie dokumentu z podpisem notarialnie

    Znalazłem potwierdzenie takiego stanowiska w odniesieniu do przelewu
    wierzytelności hipotecznej. To samo będzie dotyczyło zbycia przez indos,
    no chyba że jestem niedouczony ;)

  • 6. Data: 2009-06-14 21:58:01
    Od: " " <p...@g...pl>

    kuba <j...@g...com> napisał(a):

    > Wniosek bezpośrednio do sądu wieczystoksięgowego.

    Najpierw wniosek o wykreslenie i potem wpisanie nowego wierzyciela czy jest
    jakis specjalny wniosek na zmiane wierzyciela?

    > Był indosowany przed ustanowieniem hipoteki czy po?
    Przed. Teraz pierwzy raz bedzie indosowany po i wlasnie nie wiem jak sie do
    tego zabrac...Z tego wszystkiego wynika, ze musze pojsc do notariusza i stary
    wierzyciel musi napisac jakies oswiadczenie o tym, ze ma byc zmieniony wpis na
    nowego wierzyciela...

    > Bo jest taki przepis (art. 31 ust. o KW i hipotece), który mówi że wpis
    > może być dokonany na podstawie dokumentu z podpisem notarialnie
    > poświadczonym.

    Tak, jest taki przepis. Czy on przypadkiem nie stosuje sie i tym razem? TZn
    czy nie powinnismy u notariusza podpisac dokumentu, ktory mowi o tym, ze ma
    sie w hipotece zmienic wierzyciel i dopiero z tym dokumentem jako zalacznik
    udac sie do sadu wieczystoksiegowego? Zreszta wtedy to chyab notariusz to robi (?)

  • 7. Data: 2009-06-14 22:22:14
    Od: kuba <j...@g...com>

    p...@g...pl pisze:

    > Najpierw wniosek o wykreslenie i potem wpisanie nowego wierzyciela czy jest
    > jakis specjalny wniosek na zmiane wierzyciela?

    Wniosek o wpis w księdze wieczystej, na urzędowym formularzu - proste
    jak drut, nawet Ci podam link do tego formularza:
    http://www.ms.gov.pl/kw/kw.php#form
    Załącznikiem jest dokument, w oparciu o który następuje wpis w księdze
    wieczystej, czyli w tym przypadku ten indosowany weksel, z podpisem
    notarialnie poświadczonym.

    > Tak, jest taki przepis. Czy on przypadkiem nie stosuje sie i tym razem?

    No ma, pisałem o tym od początku.

    > czy nie powinnismy u notariusza podpisac dokumentu, ktory mowi o tym, ze ma
    > sie w hipotece zmienic wierzyciel i dopiero z tym dokumentem jako zalacznik
    > udac sie do sadu wieczystoksiegowego?

    To nie ma być żaden odrębny dokument. Zbywca dokumentu (czyli Ty jak
    rozumiem) ma się udać sam do notariusza z wekslem i indosować, a
    notariusz poświadczy podpis. Następnie powinien ten indosowany weksel
    wydać zbywcy, a ten dopełni czynności, o których napisałem wyżej. Jak
    chcecie to możecie iść razem i zawrzeć umowę przelewu w formie aktu
    notarialnego - ale to absolutnie bez sensu.

    Zreszta wtedy to chyab notariusz to robi (?)

    Właśnie nie. Notariusz robi to tylko w przypadku, gdy zmiana stanu w KW
    wynikałaby z aktu notarialnego, a tu nie będzie żadnego aktu
    notarialnego, tylko samo poświadczenie podpisu.

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-06-14 22:30:21

    kuba <j...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > wynikałaby z aktu notarialnego, a tu nie będzie żadnego aktu
    > notarialnego, tylko samo poświadczenie podpisu.

    Dzięki za łopatologiczne wytłumaczenie. Myślałem, że musimy u notariusza jakąś
    umowę indosu sporządzić. Z tego wszystkiego wynika, ze u notariusza przydalaby
    sie takze kopia notarialna weksla po wpisaniu indosu.