  • 1. Data: 2013-07-05 07:27:53
    Temat: Sprzedaż mieszkania spółdzielczego własnościowego a zwrot bonifikaty za grunt.
    Od: Waz <w...@o...pl>

    Mam mieszkanie spółdzielcze własnościowe kupione na przetargu od
    spółdzielni w 1998r.

    W 2008 został wykupiony grunt.

    Chciałem mieszkanie sprzedać a tu dowiedziałem się że będę musiał
    zwrócić bonifikatę za grunt w kwocie około 40tys

    bazuje na tym tekście:
    http://www.smwidok.krakow.pl/ogloszenia/grunt_pytani
    a_odpowiedzi.pdf

    pytanie czy to prawda i co oznacza pkt 21 czyli odrębna własność lokalu ?

  • 2. Data: 2013-07-05 16:06:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Jul 2013, Waz wrote:

    > Mam mieszkanie spółdzielcze własnościowe kupione na przetargu
    > od spółdzielni w 1998r.

    Czyli mieszkanie nie jest Twoje.
    Masz prawo majątkowe do tego (czyjegoś) mieszkania, bardzo
    szerokie prawo, które z okazji tej "szerokości" bywa mylone
    z własnością.
    Ale nią nie jest.
    BTW: kładąc kafelki, stawiając ścianki i prowadząc rury
    zawsze pytałeś właściciela mieszkania czy Ci wolno,
    zupełnie *niezależnie* od tego, czy dana zmiana ma
    znaczenie dla budynku (bo jak ma, to również właściciel
    nie może samowolnie naruszać ścian nośnych itede).
    Tak było? ;) (wyjaśniam: to dowcip, ale z rzadka jest
    to powód "ścięć" ze sp-nią ze strony samowolnie rozpo-
    rządzających czyimś lokalem)

    > W 2008 został wykupiony grunt.
    >
    > Chciałem mieszkanie sprzedać

    Tak dla porządku - mieszkanie, czy owo własnościowe prawo
    do mieszkania?
    Patrz pytanie na dole.
    Nie możesz sprzedać czegoś, czego nie masz.
    Jeśli więc mieszkanie nie jest Twoje, nie możesz go
    sprzedać. Nie stoi to na przeszkodzie sprzedaniu prawa
    do lokalu, skoro je masz i jest to prawo zbywalne.

> [...]
    a_odpowiedzi.pdf

    > pytanie czy to prawda i co oznacza pkt 21 czyli odrębna własność lokalu ?

    Oznacza, że mieszkanie byłoby Twoje.
    Znaczy nie Twój przypadek.
    Zwróć uwagę na p.11 - posiadacze praw spółdzielczych nie mają nic
    do gadania. Właśnie dlatego, że nie są właścicielami mieszkań.
    Popatrz również na p.23 - bo dotyczy pytania o "powrót" do statusu
    "nieswojego" mieszkania.

    To czego zapodany PDF nie objaśnia, to pytanie, czy i jak
    owa bonifikata jest "wtopiona" w koszt ewentualnej konwersji
    spółdzielczego prawa własnościowego w odrębną własność.
    Niewykluczone, że sp-ni z kolei nie wolno przez kilka lat
    "wyodrębniać" bez zwrotu bonifikaty (znaczy jak wyodrębni,
    to musi zwrócić bonifikatę, albo za to mieszkanie, ściślej:
    "udział przypadający na to mieszkanie", albo za całość
    - i tego nikt Ci "ogólnie" nie powie, bo zasady udzielania
    bonifikat ustalają gminy a nie ustawa, więc w każdej gminie
    może być inaczej).
    Może się okazać (i pewnie tak jest), że próba konwersji
    WSPDL na własność pociągnie za sobą albo zwrot bonifikaty,
    albo obowiązek podpisania zobowiązania i obciążenie
    hipoteki lokalu.

    Wracając do pytania wyżej.
    Z opisu nie wynika, aby sprzedaż prawa własnościowego podlegała
    pod owo obciążenie, a jest to prawo zbywalne; najwyraźniej
    więc posiadacz WSPDL (ufff) może to *prawo* zbyć.
    Ale pod warunkiem że kupiec jest zainteresowany takim przypadkiem,
    a nie "odrębną własnością".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-07-05 18:56:43
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    Nie idzie o jakieś 5 lat od 2008 roku?

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 4. Data: 2013-07-05 19:09:03
    Od: Waz <w...@o...pl>

    > Czyli mieszkanie nie jest Twoje.

    Tak, mam spółdzielcze własnościowe bez hipoteki / gruntu i chce to prawo
    zbyć, nowy właściciel za grosze wykupi sobie grunt i będzie WŁAŚCICIELEM
    PRAWDZIWYM przez przymusowe 10 lat

    > Oznacza, że mieszkanie byłoby Twoje.

    czyli hipoteka=wyodrębniony lokal, ja płaciłem składki na wykup gruntów
    ale owy wykup zrobiła spółdzielnia, niektórzy przekształcili swoje
    lokale notarialnie na "wyodrębnione" (bo mają akt notarialny) a ja się
    nie zgodziłem i dobrze bo teraz mogę bez problemów sprzedać bez płacenia
    zwrotu bonifikaty

    > Niewykluczone, że sp-ni z kolei nie wolno przez kilka lat
    > "wyodrębniać" bez zwrotu bonifikaty (znaczy jak wyodrębni,

    jest podobno odwrotnie, przynajmniej tak wynika z googlowania

  • 5. Data: 2013-07-05 19:16:48
    Od: Waz <w...@o...pl>

    W dniu 2013-07-05 18:56, Stokrotka pisze:
    > Nie idzie o jakieś 5 lat od 2008 roku?

    Właśnie jest to dziwne bo ustawa mówi o 5 latach a wszędzie piszą 10
    1459

    http://www.smwidok.krakow.pl/wykup/wykup.pdf

  • 6. Data: 2013-07-05 19:45:51
    Od: Waz <w...@o...pl>

    W dniu 2013-07-05 19:16, Waz pisze:
> [...]

    acha bonifikata konkretnie 98% na 10 lat :( w Krakowie

    http://www.bip.krakow.pl/_inc/rada/uchwaly/show_pdf.
    php?id=17470

  • 7. Data: 2013-07-05 21:35:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Jul 2013, Waz wrote:

    > Tak, mam spółdzielcze własnościowe bez hipoteki / gruntu i chce to prawo
    > zbyć,

    OK, jasne :), nie bić :)

    > czyli hipoteka=wyodrębniony lokal, ja płaciłem składki na wykup gruntów ale
    > owy wykup zrobiła spółdzielnia, niektórzy przekształcili swoje lokale
    > notarialnie na "wyodrębnione" (bo mają akt notarialny)

    Dla porządku - to nie jest tożsame.
    Nie ma przeszkód aby spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu było
    zbyte/przekazane/potwierdzone aktem notarialnym.

    > a ja się nie zgodziłem
    > i dobrze bo teraz mogę bez problemów sprzedać bez płacenia zwrotu bonifikaty

    Tak wyszło :)
    Wcale niewykluczone, że to swojego rodzaju niedopatrzenie
    ustawodawcy :>

    > jest podobno odwrotnie, przynajmniej tak wynika z googlowania

    Właśnie widzę w ustawie, z linku który zapodałeś.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2013-07-05 21:37:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Jul 2013, Waz wrote:

    > Właśnie jest to dziwne bo ustawa mówi o 5 latach a wszędzie piszą 10
    > http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU2005175
    1459

    Uwaga, gdybam.
    Z ustawy wynika, że organ "może" udzielić bonifikaty.
    Z ustawy również wynika, że jeśli udzieli, to do 5 lat
    "żąda zwrotu" - czyli w tej kwestii nie ma wyboru,
    ma taki obowiązek.
    Ale to nie znaczy, że organ nie może "żądać zwrotu"
    po upływie tych 5 lat, tyle, że "może ale nie ma
    obowiązku".

    pzdr, Gotfryd