  • 1. Data: 2004-05-27 10:04:34
    Temat: Sposób wypełnienia weksla - pytanie
    Od: "Radek" <r...@p...pl>

    Witam,

    Mam pewne watpliwosci co do prawidlowego wypelnienia weklsa (jeszcze
    in-blanco). Chodzi o daty oraz kwote. Weksel byl wystawiony w lutym tego
    roku. Czy mozna go uzupelnic w ten sposob: jako date wystawienia wpisuje ten
    dzien z lutego, jako termin platnosci wpisuje date wyslania wezwania do
    zaplaty + 14 dni, natomiast sume zobowiazania na wekslu wpisuje taka jaka
    wynika na dzien zlozenia weksla razem z pozwem do sadu. Zaznaczam ze wtedy
    kwota ta bedzie nieznacznie wyzsza niz byla w wezwaniu do zaplaty. Czy taki
    sposob wypelnienia weksla jest prawidlowy? Jesli nie to jakie sa do niego
    zastrzezenia? Dodam jeszcze ze do weksla jest deklaracja mowiaca, ze w
    przypadku braku zaplaty po pisemnym wezwaniu do zaplaty, weksel ten moge
    wypalnic co do dat wypelnic wg sowjego uznania, natomiast sume wekslowa
    wpisuje taka jaka sie nalezy w dacie platnosci weksla (co chyba sugerowaloby
    ze powinienem wpisac kwote taka jaka jest na wezwaniu, ale chcialbym poznac
    Wasza opinie)
    Z gory dziekuje za pomoc i odpowiedzi w tym temacie.

    Pozdrawiam
    Radek

  • 2. Data: 2004-05-27 10:08:07
    Temat: Re: Sposób wypełnienia weksla - pytanie
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Witam,

    > wpisuje taka jaka sie nalezy w dacie platnosci weksla (co chyba sugerowaloby
    > ze powinienem wpisac kwote taka jaka jest na wezwaniu, ale chcialbym poznac
    > Wasza opinie)

    Powinieneś wpisać sumę wekslową, którą mógłbyś żadać od dłużnika w dniu
    płatności weksla. Nie możesz z góry zakładać, że weksel nie zostanie wykupiony.
    Pamiętaj również o prawidłowym przedstawieniu weksla do zapłaty!

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2004-05-27 11:06:30
    Od: "Radek" <r...@p...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wykupiony.
    > Pamiętaj również o prawidłowym przedstawieniu weksla do zapłaty!

    Tylko ze wskazany termin platnosci weksla juz minal, ale nie zlozylem
    jeszcze sprawy w sadzie. Zamierzam to zrobic w najblizszym czasie i stad
    moje pytanie czy w takiej sytuacji mam wpisac sume wekslowa obliczona na
    dzien platnosci weksla czy nieco wyzsza obliczona na dzien kiedy zloze pozew
    w sadzie.

    Pozdrawiam
    Radek

  • 4. Data: 2004-05-27 12:10:48
    Od: "martiN" <m...@o...pl>

    Może pod tym linkiem znajdziesz jakieś info dla siebie : www.weksel.pl

    Pozdro martiN

  • 5. Data: 2004-05-27 12:41:11
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > dzien platnosci weksla czy nieco wyzsza obliczona na dzien kiedy zloze pozew

    Zanim złożysz pozew w sądzie, powinieneś przedstawić do zapłaty dłużnikowi
    WYPEŁNIONY w całości weksel. Bez tego przedstawienia nakaz zapłaty zapewnie
    uzyskasz, ale jak dłużnik się zaprze, to nie będziesz mógł od niego dochodzić
    swoich kosztów sądowych, a ponadto narazisz się na zwrot kosztów procesu
    pozwanemu.

    Strona www.weksel.pl rzeczywiście powinna pomóc.

    Powodzenia!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 6. Data: 2004-05-27 13:39:29
    Od: "Radek" <r...@p...pl>

> [...]
    dochodzić
    > swoich kosztów sądowych, a ponadto narazisz się na zwrot kosztów procesu

    Dzieki za odpowiedzi (rowniez ta przeslana na priva). Oczywiscie wiem, ze
    zgodnie ze sztuka powinienem przedstawic weksel do zaplaty dluznikowi i
    okreslic date i miejsce zaplaty. Problem w tym ze dluznikiem jest niezly
    cfaniak, z ktorym, mowiac w skrocie, spotkanie osobiste w zaistanialej
    sytuacji graniczy z cudem. W deklaracji jest zapis, ze weksel moge wypelnic
    jesli nie nastapila splata po pisemnym wezwaniu do zaplaty. A w wyslanym
    wezwaniu do zaplaty wyraznie okreslilem ta date i kwote. Inna sprawa, ze
    wezwania tego nie odebral, wiedzac co jest w srodku. Oczywiscie termin i
    kwote znal z rozmowy telefonicznej, ale to zapewne nie wnosi nic
    wartosciowego do sprawy.
    Podsumowujac: Czy wobec powyzszych faktow mozna uznac ze odbylo sie
    przedstawienie weksla do zaplaty (zgodnie z deklaracja i wezwaniem do
    zaplaty) czy tez jednak powinienem jeszcze goscia "upolowac" i okazac weksel
    do zaplaty?

    Pozdrawiam
    Radek

  • 7. Data: 2004-05-28 10:31:48
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > zaplaty) czy tez jednak powinienem jeszcze goscia "upolowac" i okazac weksel

    Dłużnik nie "musi" obejrzeć weksla, aby przedstawienie było skuteczne. Może
    go w ogóle nie być w domu, chodzi o sam fakt przybycia na umówione (wynikające
    z treści weksla) miejsce jego płatności, w określonym dniu. To dłużnik ma tam
    czekać na przedstawienie weksla, jeśli go nie będzie, to jego problem.

    Poza tym ta dyskusja to tylko teoria. W praktyce sąd wydając nakaz zapłaty,
    raczej nie bada czy weksel został prawidłowo przedstawiony do zapłaty.
    Nieprawidłowe przedstawienie weksla do zapłaty może być co najwyżej podniesione
    przez dłużnika w zarzutach od nakazu zapłaty. Ale przede wszystkim musiałby on
    wiedzieć, że taki zarzut mu przysługuje. Musiałby być również pewien, że
    wspomnianego weksla nie próbowałeś mu okazać. I najważniejsze - należność
    główna z weksla i tak byłaby wymagalna, więc jedyne co mógłby zaoszczędzić, to
    czas, oraz 2% Twojego wpisu sądowego. Od Ciebie za to mógłby się domagać (tzn.
    potrąciłby sobie z długu) 6% poniesionej przez niego pozostałej części wpisu -
    oczywiście tylko jeśli wniósłby zarzut, a sąd przyznałby mu rację.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl